Compania Națională de Investiții Rutiere (CNIR) a fost nevoită să suspende evaluarea ofertelor pentru tronsonul de autostradă Târgu Frumos – Lețcani (parte din A8) din cauza unei contestații, scrie Apix.ro.
Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia:
- articolul continuă mai jos -
Compania turcă Makyol, unul dintre ofertanți (alături de Strabag și asocieri conduse de Kalyon, Biskon, Danlin XXL și IC ICTAS), susține că două solicitări de clarificări din partea CNIR sunt nelegale și ar putea duce la respingerea ofertei sale ca neconformă.
„Autoritatea contractantă nu a indicat în mod concret care sunt elementele din propunerea tehnică ce se apreciază ca nefiind reflectate sau corelate corespunzător în cadrul propunerii financiare, lipsind astfel fundamentarea solidității de justificare a prețurilor aferente unor subactivități”, se arată în contestație.
„Totodată, vă rugăm să observați că Autoritatea Contractantă nu a precizat motivele pentru care consideră că ar exista o suspiciune de necorelare între propunerea financiară și elementele propunerii tehnice, precum și motivele pentru care aceasta nu poate proceda în mod direct la verificarea corelării fără justificările de preț solicitate”
Termenul inițial de desemnare a câștigătorului era la mijlocul lunii septembrie, însă termenul a fost prelungit, scrie Apix.ro. Acum, contestația va provoca întârzieri suplimentare. Cel mai probabil, evaluarea nu va mai fi finalizată în acest an, notează publicația citată. Tronsonul este considerat important, deoarece va servi ca variantă ocolitoare la nord de Podu Iloaiei.
Compania Națională de Investiții Rutiere (CNIR) a primit, la începutul lunii iunie, 6 oferte de la constructori din România, Austria și Turcia la contractul pentru proiectarea și execuția tronsonului 2 Târgu Frumos – Lețcani al Autostrăzii Unirii A8.
Licitația pentru lotul Târgu Frumos – Lețcani a fost reluată, după ce Consiliul Național pentru Soluționarea Contestațiilor (CNSC) a respins la jumătatea lunii mai, pe fond, contestația depusă de constructorul Strabag.
Licitația era suspendată încă de la finalul lunii aprilie. În contestația depusă la acest contract de 5,5 miliarde lei, operatorul economic a solicitat prelungirea termenului de depunere a ofertelor și măsuri de remediere pentru anumite răspunsuri CNIR la solicitările de clarificare.
Compania Națională de Investiții Rutiere a transmis, joi 06 februarie 2025, spre publicare în Sistemul Electronic pentru Achiziții Publice – SEAP, contractul pentru proiectarea și execuția tronsonului 2 al Autostrăzii Unirii Moțca – Iași – Ungheni.
Tronsonul 2 Târgu Frumos – Lețcani cu o lungime de 28,6 kilometri are un cost estimat de 5,5 miliarde lei, iar finanțarea investiției este asigurată din fonduri europene, prin Programul Transport PT 2021-2027.
Durata de realizare a întregului tronson 2 Târgu Frumos-Lețcani (28,6) este de 46 de luni (10 pentru proiectare și 36 de luni pentru execuție). Pentru a asigura finalizarea în cel mult 14 luni a segmentului de autostradă care va funcționa ca o centură a localității Podu Iloaiei,
Autostrada Unirii A8 Târgu Mureș – Iași – Ungheni
Lungime: 305 km. Stadiu execuție: în exploatare (0%); în execuție (55%); planificată (45%), potrivit 130km.ro.

Autostrada A8, denumită și Autostrada Unirii, este o autostradă propusă pe traseul Târgu Mureș – Ditrău – Poiana Largului – Târgu Neamț – Pașcani – Târgu Frumos – Iași – Ungheni.
1. Târgu Mureș – Miercurea Nirajului
Stadiu: în execuție
Lungime: 24,40 km
Termen de deschidere: 2026
Constructor: NUROL INSAAT VE TICARET A.S., preț: 2,46 miliarde lei (fără TVA), durata proiectare: 6 luni, durata execuție: 24 luni, contract semnat în februarie 2024.
2. Miercurea Nirajului – Leghin
Stadiu: parțial în execuție, restul în licitare
Lungime: 161,50 km
Termen de deschidere: 2027 pentru lotul 1b Miercurea Nirajului – Sărățeni, 2029 pentru lotul 2a Ditrău – Grințieș și lotul 2c Pipirig – Vânători Neamț/Leghin, 2030 pentru lotul 2b Grințieș – Pipirig.
Secțiunea este împărțită în șase loturi, astfel:
-
Lot 1b Miercurea Nirajului – Sărățeni, 23,40 km. Licitatie lansată în aprilie 2024. Constructor desemnat în mai 2025: asocierea OZALTIN INSAAT TICARET VE SANAYI A.S. (lider) – INFRAVIS SRL, cost: 2,98 miliarde lei (fără TVA), durata proiectare: 6 luni, durata execuție: 24 luni. Contract semnat în mai 2025.
-
Lot 1c Sărățeni – Joseni, 32,40 km. În licitare, licitație lansată în octombrie 2024. Câștigător desemnat în martie 2025: asocierea SA&PE CONSTRUCT SRL – TEHNOSTRADE SRL – SPEDITION UMB – EURO ASFALT, cost: 4,94 miliarde lei fără TVA, durata proiectare: 14 luni, durata execuție: 40 luni.
-
Lot 1d Joseni – Ditrău, 14,40 km. În licitare, licitație lansată în octombrie 2024. Câștigător desemnat în iulie 2025: asocierea Danlin XXL (lider) – Groma Hold – Intertranscom Impex SRL, cost: 821 milioane lei (fără TVA), durata proiectare: 10 luni, durata execuție: 24 luni.
-
Lot 2a Ditrău – Grințieș, 37,90 km. Licitatie lansată în octombrie 2024. Constructor desemnat în martie 2025: asocierea SA&PE CONSTRUCT SRL – TEHNOSTRADE SRL – EURO ASFALT DOO – SPEDITION UMB, cost: 6,14 miliarde lei (fără TVA), durata proiectare: 14 luni, durata execuție: 40 luni. Contract semnat în martie 2025.
-
Lot 2b Grințieș – Pipirig, 34,10 km. Licitatie lansată în noiembrie 2024. Constructor desemnat în iulie 2025: asocierea SA&PE Construct SRL – Tehnostrade SRL – Spedition UMB – Euro Asfalt, cost: 5,97 miliarde lei (fără TVA), durata proiectare: 14 luni, durata execuție: 40 luni. Contract semnat în Octombrie 2025.
-
Lot 2c Pipirig – Vânători Neamț (Leghin) 19,30 km. Licitatie lansată în mai 2024. Constructor: Asocierea SA&PE Construct SRL – Spedition UMB SRL – Tehnostrade SRL – Euro-Asfalt d.o.o., cost: 2,69 miliarde lei fără TVA, termen proiectare și execuție: 48 luni. Contract semnat în aprilie 2025.
3. Leghin – Târgu Neamț
Stadiu: în execuție, contract semnat în septembrie 2023
Lungime: 29,91 km
Termen de deschidere: 2026
Constructor desemnat în iulie 2023: asocierea SA&PE CONSTRUCT SRL – SPEDITION UMB SRL – TEHNOSTRADE SRL, preț: 1,56 miliarde lei, termen de proiectare: 6 luni, termen execuție: 24 luni. Contract semnat în septembrie 2023.
4. Târgu Neamț – Iași – Ungheni
Stadiu: În licitare
Lungime: 88,77 km
Termen de deschidere: –
Secțiunea este împărțită în cinci loturi, astfel:
-
Lot 1 Târgu Neamț (Moțca) – Târgu Frumos, 27,00 km. În licitare, licitație lansată în ianuarie 2025. Constructor desemnat în octombrie 2025: asocierea Danlin XXL – Groma Hold Ltd – Intertranscom Impex – Evropeiski Patishta, cost: 4,76 miliarde lei, durata proiectare: 10 luni, durata execuție: 36 de luni.
-
Lot 2 Târgu Frumos – Lețcani/DN28, 28,60 km. În licitare, licitație lansată în februarie 2025.
-
Lot 3 Lețcani/DN28 – Iași/DN24, 17,70 km. În licitare, licitație lansată în mai 2025.
-
Lot 4 Iași/DN24 – Golăiești, 12,70 km. În licitare, licitație lansată în mai 2025.
-
Lot 5 Golăiești – Vamă/Pod Ungheni, 2,77 km. În licitare, licitație lansată în mai 2025.
| Sectiune | Stadiu | Deschidere |
| I.Targu Mures – Miercurea Nirajului | In executie | 2026 |
| II.Miercurea Nirajului – Leghin | partial in executie, restul in licitare | 2027, 2029, 2030 |
| III.Leghin – Targu Neamt | In executie | 2026 |
| IV.Targu Neamt – Iasi – Ungheni | In licitare | – |
| V.Pod Ungheni | In executie | 2026 |

Sursa foto: CNIR