Ministerul Mediului a emis Acordul de Mediu pentru tronsonul din județul Iași al A8 Autostrada Unirii Târgu Neamț – Iași – Ungheni, a anunțat marți prefectul județului Iași, Petru Bogdan Cojocaru. În urmă cu o săptămână, Consiliul Tehnico Economic din CNAIR a avizat și studiul de fezabilitate pentru secțiunea Târgu Neamţ – Iași – Ungheni. Proiectantul Consitrans ar trebui să realizeze și proiectul tehnic, însă CNAIR i-ar putea propune renunțarea, pentru a putea lansa cât mai repede licitația pentru execuție și pentru a securiza finanțarea europeană. Contractul este foarte întârziat (aprox. un an) și există riscul ca licitația pentru lucrări să nu poată fi lansată până la sfârșitul anului, în timp ce alte proiecte cu valoare mare, precum Drumul Expres Oradea – Arad (2 miliarde de euro) sunt deja în faza analizei ofertelor.
„𝐀𝐮𝐭𝐨𝐬𝐭𝐫𝐚𝐝𝐚 𝐀𝟖: Acord de mediu pentru tronsonul din județul Iași!
Astăzi, am făcut un nou pas important în realizarea Autostrăzii A8, o investiție esențială pentru regiunea noastră și o șansă reală 𝐝𝐞 𝐚 𝐜𝐨𝐧𝐞𝐜𝐭𝐚 𝐌𝐨𝐥𝐝𝐨𝐯𝐚 𝐥𝐚 𝐯𝐞𝐬𝐭𝐮𝐥 𝐭̦𝐚̆𝐫𝐢𝐢. Acordul de mediu a fost semnat la Agenția pentru Protecția Mediului Iași, un moment care ne aduce mai aproape de transformarea acestei promisiuni în realitate. ✍
✅𝐀𝐮𝐭𝐨𝐬𝐭𝐫𝐚𝐝𝐚 𝐔𝐧𝐢𝐫𝐢𝐢 𝐯𝐚 𝐫𝐞𝐳𝐨𝐥𝐯𝐚 𝐩𝐫𝐨𝐛𝐥𝐞𝐦𝐞𝐥𝐞 𝐝𝐞 𝐭𝐫𝐚𝐟𝐢𝐜 din zona Podu Iloaiei și Târgu Frumos, va crea noi locuri de muncă și va oferi noi oportunități mediului de afaceri!”, a transmis prefectul Petru Bogdan Cojocaru.
Proiectul ”Autostrada Târgu Neamț – Iași – Ungheni” (parte din A8 – Autostrada „Unirii”) ce are o lungime 93,27 km, se dezvoltă pe teritoriul județului Iași pe un coridor de la Vest spre Est începând din apropiere de intersecția cu DN2 (Moțca) până la legătura cu Podul peste Prut la Ungheni (UAT Golăiești) și traversează UAT-urile: Aroneanu, Bălțați, Costești, Dumești, Erbiceni, Golăiești, Heleșteni, Ion Neculce, Lețcani, Miroslava, Miroslovești, Moțca, Pașcani, Podu Iloaiei, Popricani, Rediu, Ruginoasa, Stolniceni-Prăjescu, Târgu Frumos, Ungheni și Victoria.
Agenția pentru Mediu transmite că, pe lângă lucrările specifice unei infrastructuri rutiere tip autostradă, proiectul include și realizarea de noduri rutiere, lucrări de artă și de consolidare (tunele artificiale de tip cut & cover, poduri și podețe), lucrări hidrotehnice, dar și lucrări pentru protecția mediului (ex. garduri de protecție, panouri fonoabsorbante, panouri anticoliziune avifaunistice, sisteme de colectare/epurare ape uzate și pluviale etc.).
„Traseul acestui tronson al A8 se desfăşoară pe teritoriul judeţului Iaşi, începând din zona localității Moțca, tranzitează teritoriile localităților Pașcani, Târgu Frumos, Podu Iloaiei, municipiul Iași si se finalizează în zona localității Ungheni, unde face joncțiunea cu Podul peste Prut.
Pe traseul cu o lungime de 93,269 km vor fi construite inclusiv:
– 101 poduri/pasaje,
– 14 tuneluri,
– 11 noduri rutiere,
– 4 spații de servicii,
– 2 Centre de Întreținere și Coordonare (CIC)
– 6 parcări de scurtă durată.
Valoarea totală estimată pentru construcția acestui tronson al A8 (Autostrada Unirii) este de 26,39 miliarde lei (fără TVA).
Pentru lansarea în licitație a contractului pentru cinstrucția autostrăzii Târgu Neamț – Iași – Ungheni mai trebuie parcurse următoarele etape:
– avizarea SF în CTE al Ministerului Transporturilor și Infrastructurii,
– avizarea SF în Consiliul Interministerial,
– aprobarea indicatorilor tehnico-economici prin Hotătâre de Guvern”, a transmis recent directorul CNAIR Cristian Pistol.
Pentru secțiunea Târgu Neamț-Iași-Ungheni, finanțarea din Programul Transport este de aproape 900 milioane euro la un cost estimat de aprox. 2,5 miliarde euro (n.r va fi stabilit în urma finalizării SF și aprobării indicatorilor tehnico-economici).
Adrian Covăsnianu, fost secretar de stat în Ministerul Transporturilor și reprezentant în Comitetul de Monitorizare Programul Transport (2021-2027), este cel care a anunțat anterior că CNAIR ar putea propune proiectantului Consitrans modificarea contractului pentru secțiunea Târgu Neamț-Iași-Ungheni prin renunțarea la etapa Proiectului Tehnic (PT) după finalizarea Studiului de Fezabilitate.
„Fără îndoială, au fost cele mai multe intervenții pe subiect din partea MVA, dată fiind prezența MT la nivel decizional (nivel de decizie politică – secretar de stat, respectiv nivel de decizie tehnică/administrativă – directori de companii, autorități, direcții). Am întrebat despre strategia de implementare și finanțare pentru A8. Am primit (ca și în 2022, 2023 și similar în 2024) aceleași răspunsuri pe care le prezint public, respectiv că A8 este proiect fanion în PT 2021-2027, se regăsește pe coridorul principal și că va beneficia de finanțare consistentă din Programul Transport (+PNRR). Secțiunea Tg. Neamț-Iași-Ungheni se regăsește cu 875,5 milioane euro, secțiunea Tg. Mureș-Tg. Neamț (faza 1 din Miercurea Nirajului-Leghin) are 1 miliard euro (posibilă extensie până la 1,5 miliarde euro) alături de capetele montane contractate și cu finanțare asigurată din PNRR. Ca informație nouă, s-a precizat că sectorul Ungheni-Iași-Tg. Neamț va fi din PT – contractare exercițiu 100%, pe când sectorul montan (dată fiind extensia sa în implementare post PT, adică după 2027/2029) va fi susținut financiar din limita de supracontractare de 200%/300% a aceluiași program. Cu alte cuvinte, nu e nimic de speculat, A8 având resurse financiare generoase.
În același timp, la CM PT s-a afirmat faptul că se ia în calcul, după finalizarea Studiului de Fezabilitate pe Ungheni-Iași-Tg. Neamț, cu acordul proiectantului, extragerea Proiectului Tehnic din actualul contract și realizarea acestuia în viitoarea licitație de Proiectare+Execuție în vederea securizării finanțării sectorului ieșean din A8.” –Adrian Covăsnianu.
Notă : Sublinierea aparține Economedia
Compania de Drumuri a aprobat pe 13 ianuarie 2023 traseul final al secțiunii Târgu Neamț – Iași – Ungheni de pe Autostrada Unirii. „Traseul albastru” propus încă de anul trecut pentru a rezolva problemele din zona de nord a Iașiului are o lungime totală de 93 de kilometri, 55 de poduri și 2 tuneluri. Totodată, pe cei peste 90 de kilometri vor fi amenajate și 9 noduri rutiere, în medie un nod la fiecare 10 kilometri, ceea ce va asigura descărcările de pe A8 și legăturile cu rețeaua existentă.