Autostrăzi 2024. CNAIR ar trebui să inaugureze cel puțin 160 kilometri de Autostradă și Drum Expres. Cu loturile UMB promise în avans pe Autostrada Moldovei, s-ar deschide peste 200 de kilometri / În scenariul negativ, CNAIR inaugurează 114 km

sector Autostrada Transilvania / Chiribiș - Biharia sursa foto: captura video

CNAIR ar trebui să inaugureze în 2024 cel puțin 160 de kilometri de Autostradă și Drum Expres, potrivit termenelor din contracte și ar putea depăși 200 de kilometri dacă UMB termină înainte de termen cele două loturi ale Autostrăzii Moldovei Buzău – Focșani (67 km) așa cum au promis oficialii din Transporturi. Există, însă, și un scenariu negativ care arată că borna simbolică de 100 de kilometri de drum de mare viteză nu se atinge nici în 2024 dacă nu se termină lucrările pe Lotul 3 al Autostrăzii A0 București Sud, lotul 4 al Drumului Expres Craiova – Pitești sau loturile Autostrăzii Moldovei (cu descărcări). În plus, CNAIR nu poate garanta deschiderea celor 9 kilometri de autostradă-muzeu de pe Lotul Autostrăzii A0 Nord (lotul 2 UMB finalizat, dar fără descărcare în DN 2).

Declarațiile oficiale: 

Responsabilii din Transporturi au promis 250 de kilometri de autostradă și drum expres finalizați (oficialii includ aici și cei construiți, dar pe care nu se circulă) până la sfârșitul anului 2024. Cu cei 95-96 construiți în 2023 înseamnă că în 2024 ar trebui să fie 150 km, potrivit contractelor. Ministrul Transporturilor Sorin Grindeanu a promis 250 de kilometri, iar sâmbătă, 30 decembrie 2023, la inaugurarea parțială a lotului 2 de pe A0 Sud, secretarul de stat Ionel Scrioșteanu care răspunde de sectorul rutier a promis aproximativ 150 km.

Scenariul (foarte) optimist: 207 km.

În scenariul optimist, greu, dar nu imposibil, vor fi 207 kilometri: 50 kilometri pe Autostrada București (Nord și Sud) cu finalizarea lotului Aktor, 64 de kilometri pe Autostrada Moldovei sau chiar 131 dacă UMB termină în avans toată secțiunea Buzău – Focșani conform promisiunilor) și loturile 1 și 4 ale Drumului Expres Craiova – Pitești (Ozaltin și UMB, 50 km). Nu este exclus ca WeBuild să deschidă prima jumătate a lotului 5 Pitești – Curtea de Argeș, dar depinde de cum se „tranșează” contractul Podului Brăila și a drumurilor de legătură cu penalizări sau nu.

În martie, Strabag va deschide Drumul Expres Oradea – Autostrada Transilvania (19 km total cu 13 km profil Drum Expres), iar Alsim Alarko, în vară, cei 23 kilometri Bragadiru – A2 pe A0). De asemenea, la vară UMB termină 10 kilometri pe Drumul Expres Brăila – Galați. Așadar, 46 de kilometri de autostradă și drum expres sunt aproape garantați.

Varianta realistă: 160 km.

La cei 46 de kilometri aproape garantați, adăugăm doar loturile care au contracte în 2024. Lotul 3 Aktor pe A0 sud, 18 kilometri, 4 loturi pe Autostrada Moldovei 64 km (cu semn de întrebare pentru lotul 2 Trace – Coni de 28 km) și cei 32 de kilometri pe Drumul Expres Lotul 4 pentru că Ozaltin are termen 2025. Pentru ca Aktor și Trace – Coni să termine, totuși contractele este nevoie de presiune uriașă de la Ministerul Transporturilor/CNAIR.

Scenariul negativ: 114 km. 

În scenariul negativ, la cei 46 de kilometri (A0, DEx) se mai adaugă doar 21 kilometri pe Autostrada Moldovei (lotul 1 Pizzarotti – Retter) care a avansat bine și constant în ultima jumătate a anului 2023, 32 de kilometri pe Drumul Expres Craiova – Pitești și cei 15 km UMB pe loturile 1 și 4 Buzău – Focșani care au termene în 2024. Acest calcul a fost realizat și pe baza declarațiilor oficiale care arătau mobilizarea insuficientă a constructorilor Aktor și Trace. Există, însă și riscul ca Aktor să nu termine lotul 3, cel mai important lot de autostradă care trebuie deschis în 2024, iar atunci CNAIR ratează borna de 100 de kilometri dați în trafic. Scenariul în care CNAIR reziliază contractul cu Aktor pentru lipsa mobilizării sau nu îl reziliază, dar Aktor rămâne cu un avanas de cel mult 1%/lună ar însemna un bilanț catastrofal pentru Ministerul Transporturilor/CNAIR în 2024, având în vedere că aveau toate argumentele juridice să rezilieze contractul încă de la sfârșitul anului 2022. Mobilizarea însă ceva mai bună din primele șase luni ale anului 2023 (avans de peste 20%, cel puțin în procentele comunicate oficial), probabil la un pas de reziliere, a demonstrat, totuși că, în ultimă instanță, grecii se pot mobiliza mai ales că încep anul 2024 de la aproape 60% execuție.

sursa foto: captura video

Comentarii

  1. frumos eate sa dați credit celor carora le folositi filmele si pozele in articolele voastre, oricum nu platiti pentru ele. e minim ce puteti faceti. Altfel sunteti putini hoti.
    numa zic…

  2. Ce natie de looseri, de coate goale, de neica nimeni, de iobagi, de inculți și ignoranți, de pupatori de racle și relicve, de lingatori de dosuri și mâini de popi, de cititori fără ca să priceapă, de atotștiutori, dar analfabeți… de 33 de ani nu sunt capabili de o autostradă, cap coada, de la Vest la Est. Popor de termite, de maneliști și shaormari cu de toate, de prostii planetei, dar mândrii ca-s romani:)))))

    • Presupun că sunteți un câștigător , sunteți înstărit , sunteți o personalitate , sunteți un domn , cult si erudit , nu pupați racle și relicve , nu lingeți dosuri și nici mâini de popi , pricepeți ce citiți , nu sunteți totuși atotștiutor ( nu lipsește autocritica ) , și nici analfabet . Nu trăiți in grota , nu vă plac manelele și nici șaorma , faceți parte dintre deștepții planetei și nu sunteți mândru că sunteți român. Felicitări și mulțumim Domnului că se mai nasc oameni vrednici pe acest pământ. Și apropo , semnele diacritice sunt obligatorii .

  3. Povesti nemuritoare despre autostrazi o sa recite cuplul de comici: Grindi&Pistol!😵
    Nu cred ca se va ajunge la 80 km cam cat a fost anul 2023.
    Adica 46 km garantat si vreun ciot muzeu poate 20 km nefunctionali.
    Lasati A7 pentru 2025 si începeți odată la A8!
    Nu uitati de Comarnic -Rasnov, A12 de la Fagaras -Brasov-Bacau.
    Despre fantasmagoriile alea cu Valea Doftanei-Săcele se mai aude ceva?
    Nu mai intreb de centurile de pe Valea Prahovei mosite de Dumitrescul cel “plin” de realizari mărețe!
    Ar fi timpul da suspendati aberatiile alea de centuri la Comarnic, Busteni-Azuga care sunt bani irosiți!
    Porniti papagalilor Autostrada Prahovei si nu mai aruncati banii pe tampenii de centuri !😵

  4. Nu cred că prezentați obiectiv situația. Ce spun Drulă , Cosma și Ciurea ? Eu am încredere in ei.
    Probleme vor fi cu AKTOR ( devenit INTRAKAT ) care a dovedit că nu respectă termenele asumate contractual și OZALTIM care a câștigat licitația dar nu dă dovadă de seriozitate și implicare.
    Despre UMB , dacă CNAIR nu va pune piedici , nu îmi fac griji. Ce zici Ciurea ?
    CNAIR a dovedit că sunt incompetenți și chiar indolenți.
    In rest numai de bine .
    La mulți ani !

    • Exact asa! Profesionistii fara profesie si expertii fara expertiza! Drula nu are nicio profesie. A avut trei joburi in IT acum vreo 10 ani si a stat la fiecare cam cat sta tzapul la capra. Ciurea (nume de catastrofa feroviara, gasesti pe Wikipedia) are ceva diploma de la ASE dar a facut coaching (adica i-a invatat pe altii cum sa faca lucruri pe care el insusi nu le-a facut niciodata) iar acum probabil ca traieste din donatiile forumistilor. Pregatire in transporturi ioc la ambii. Gargara cat cuprinde! Cosma la fel. Maine-poimaine ajunge DNA-ul si la Drula ca sa il intrebe de alea 2 sau 3 milioane care i-au aparut in conturi cat a fost ministru, si o sa tzipe usecuriciul ca din gura de sarpe ca e persecutat politic.
      BTW, ai citit “Tempora” lui Caragiale?

  5. Au uitat de ea, pt că si acolo ar trebui o descărcare provizorie. Iar până când nu e aprobată, nu cred că o mai ia cineva in calcul….

      • Pe cine ne propui? Indivizii cu povesti dubioase si cu diplome dubioase de pe-afara care nu au fost in stare de nimic pe-acolo si s-au intors in tara unde fac pe desteptii desi nu au nicio realizare pe care sa ne-o arate?

        • E mai bun covrigarul de Buzau ? Care a “terminat” liceul “pe aproape de pensionare” ? La votare e simplu : Oricine NUMAI PSD NU !

          • Atunci voteaza-i pe hAur, sau pe Sosoaca, sau pe Terhes! Macar Sica Mandolina si Grinda au lasat ceva in urma lor; pomul (auto)laudat care a fost intre ei, ne-a lasat zero taiat in paishpe!
            Dar pe ansamblu sunt toti o apa si-un pamant. De flori!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *