Prețurile biletelor de avion din următoarele luni ar putea fi stabilite de inteligența artificială, anunță Corriere della Sera. Un program ar urma să identifice pentru fiecare client în parte cheltuielile maxime pe care acesta este potențial dispus să le suporte.
Pentru un transportator precum Delta Air Lines – care a obținut anul trecut 49 de miliarde de dolari de la pasageri – 1% mai multe venituri datorită inteligenței artificiale ar reprezenta o creștere a cifrei de afaceri de 500 de milioane. Există însă și cei care se întreabă dacă, la nivel european, această abordare nu ajunge să intre în conflict cu Regulamentul general privind protecția datelor (GDPR).
În SUA, Delta investește din noiembrie în învățarea automată, parte a inteligenței artificiale, pentru a crește câștigurile. Acest lucru a fost dezvăluit de conducerea companiei în decembrie, în timpul conferinței Morgan Stanley Global Consumer and Retail Conference.
“Inteligența artificială ar putea ajuta la determinarea sumei pe care consumatorii sunt dispuși să o plătească pentru produsele premium ale companiei față de tarifele de bază”, a declarat președintele Glen Hauenstein. “Mașinile ne arată ce cred ele că ar trebui să facem, iar analiștii se uită la ceea ce recomandă mașinile”, a continuat el.
“Dacă AI ar putea crește valoarea cu 1%, 2%, 2%, 3% sau 4%, ar însemna miliarde de dolari în plus pentru noi”, a adăugat Ed Bastian, directorul general al Delta, în cadrul aceleiași conferințe.
Învățarea automată este experimentată și la Ryanair, compania aeriană europeană low-cost, atât pentru gestionarea operațiunilor (pentru a anticipa inițiativele, cum ar fi întreținerea sau pentru a rezolva problemele critice de zi cu zi), cât și pentru așa-numita “gestionare a veniturilor”, care determină apoi prețul biletelor.
Obiectivul fiecărui transportator este de a înțelege în ce măsură poate crește tariful zborului fără a pierde clientul care consideră poate că cifra este prea mare.
“Uneori, pe unele rute interne sau intraeuropene, este vorba de câțiva cenți”, explică directorul unui transportator low-cost. “Dar pentru un gigant precum Ryanair, de exemplu, chiar și 10 cenți de venit suplimentar per client înseamnă aproximativ 20 de milioane de euro în plus la venituri”, spune acesta.
Inteligența artificială este folosită și în “laboratoarele” Tui, unul dintre giganții din turism: echipa condusă de Lukas Schack, inginer de învățare automată, “antrenează” sistemul prin analizarea a peste 70 de milioane de tarife în fiecare zi. Rezultatele creierului sunt comparate în mod constant cu cele ale abordării ‘tradiționale’ de gestionare a veniturilor. Rezultatul: “Cu ajutorul inteligenței artificiale suntem capabili să stabilim prețuri semnificativ mai bune”, a declarat Schack.
John Hurley, directorul de tehnologie al Ryanair, consideră că prima aplicație reală a inteligenței artificiale va fi în domeniul serviciilor pentru clienți.
“Există întrebări din partea călătorilor la care nu putem răspunde rapid pentru că poate că răspunsul se află undeva în “Termeni și condiții” (un document de 116 pagini pentru compania aeriană irlandeză low-cost, n.r.)”, explică Hurley. “În schimb, cu inteligența artificială, răspunsul este oferit în câteva secunde”. Bastian, directorul executiv al Delta, este de aceeași părere. “Lucrăm cu echipa noastră pentru a încerca să îi ajutăm pe agenții noștri de rezervări să analizeze întrebările”, a spus el în decembrie.