Biroul tău te poate face mai productiv. Iată cum arată designul unui birou „de înaltă performanță”

locuri angajati, birou, corporatie, scaune, loc de munca, institutie, institutii publice sursa foto: Unsplash/ kate.sade

În urma pandemiei, amenajarea birourilor a trecut printr-o etapă frenetică de adaptare. Ziua de lucru de la 9 la 5 a fost complet dată peste cap, iar birourile cândva necesare au devenit opționale, dacă nu chiar evitate în mare parte. Designerii de birouri s-au numărat printre cei care au avut sarcina de a găsi o modalitate de a-i convinge pe oameni să se întoarcă în spațiile fizice de birou, scrie revista Fortune.

Acum, când efectul pandemiei este în mare parte o amintire urâtă, rolul designului de birou s-a schimbat din nou. Un nou raport al firmei globale de arhitectură și design Gensler analizează modul în care sunt folosite și percepute birourile în întreaga lume. Studiul 2024 Global Workplace Study constată că lucrătorii sunt mai puțin preocupați de faptul dacă ar trebui sau nu să meargă la birou și mai interesați de modul în care biroul îi va ajuta să își facă mai bine treaba.

Raportul se bazează pe sondaje realizate cu 16.000 de lucrători din 15 țări și 10 industrii. Institutul de cercetare Gensler studiază și urmărește tendințele în ceea ce privește locurile de muncă încă din 2005, dar ultimii ani au fost fără precedent în ceea ce privește modul în care s-au schimbat așteptările în jurul spațiului de birouri. Potrivit lui Janet Pogue McLaurin, director global al departamentului de cercetare a locurilor de muncă al Gensler, accentul s-a mutat pe crearea unor locuri care să funcționeze mai bine pentru lucrători, ajutându-i în același timp pe aceștia să performeze la cel mai înalt nivel.

„Aspectul legat de oameni nu a fost niciodată mai important. A avut loc o adevărată schimbare de la indicatorii imobiliari la indicatorii de oameni”, spune McLaurin. „Este vorba despre atragerea și păstrarea celor mai bune talente.”

Măsurarea performanței birourilor

Gensler a dezvoltat parametri specifici pentru a măsura modul în care birourile funcționează pentru oameni. Una dintre ele se concentrează pe eficiența locului de muncă și pe modul în care spațiul sprijină fizic munca. O alta măsoară experiența umană a locului de muncă și modul în care acesta evocă un sentiment de frumusețe și inspirație. Birourile care se clasează bine la aceste două măsuri sunt ceea ce Gensler numește locuri de muncă „de înaltă performanță”.

„Este ca două jumătăți. Una este funcția, iar cealaltă este ceea ce simțim”, spune McLaurin. „Gândiți-vă la asta aproape ca la cap și la inimă. Trebuie să le captați pe amândouă și ambele trebuie să funcționeze în concert pentru ca oamenii să performeze cu adevărat.”

Locurile de muncă foarte performante au factori comuni, potrivit cercetării. Printre spațiile comune în locurile de muncă performante se numără cele pentru conversații informale, pentru videoconferințe, pentru concentrare focalizată și pentru relaxare sau reîncărcare. Aceste tipuri de spații există de două până la patru ori mai des în locurile de muncă cu performanțe ridicate, în comparație cu ceea ce se clasează ca locuri de muncă cu performanțe scăzute în măsurătorile Gensler.

„Dacă începem să creăm aceste medii, angajatorii vor fi mai ușor de atras și de păstrat cele mai bune talente”, spune McLaurin. „În cele din urmă, este vorba de a-i ajuta pe oameni să dea tot ce au mai bun.”

Respondenții la sondaje din locurile de muncă performante raportează că mediul lor de lucru îmbunătățește modul în care funcționează echipele lor, modul în care se înțeleg cu colegii lor și productivitatea lor generală. Aceste corelații pozitive au fost observate de peste 95% dintre respondenții de la locurile de muncă performante, în comparație cu doar aproximativ două treimi dintre respondenții de la locurile de muncă cu performanțe scăzute.

Acesta este exact ceea ce interesează suita C, spune McLaurin. „Angajatorii vor să se asigure că oferă un spațiu care are un impact pozitiv sau foarte pozitiv asupra rezultatelor individuale, de echipă și organizaționale”, spune ea.

Crearea unui loc de muncă de înaltă performanță va necesita mai mult decât bifarea câtorva căsuțe, dar această cercetare demonstrează că trebuie să se acorde mai multă atenție tipurilor de medii pe care le caută lucrătorii. Un rezultat surprinzător al sondajului este cât de puține companii încearcă de fapt să satisfacă aceste nevoi. Potrivit raportului, mai puțin de o treime dintre locurile de muncă au fost reproiectate în ultimii trei ani.