Vămile Nădlac II și Borș II pe Autostrăzile A 1 și A 3 – Transilvania sunt foarte aglomerate joi după-amiază la ieșirea din țară și intrarea în Ungaria pe benzile pentru autoturisme și mai ales pe culoarele pentru camioane. Pe A 1, la Nădlac II, Poliția de Frontieră anunță că, partea maghiară nu are personal suficient de control și se lucrează doar pe 3 benzi cu timp de așteptare de aproape 2 ore, iar camioanele formează cozi pe aproximativ 10 kilometri. La Borș 1 și 2 nu sunt timpi mari de așteptare pentru autoturisme, dar transportatorii stau în coloane.
Joi, 7 martie 2024, după întâlnirea cu Președintele Iohannis, Cancelarul Austriei Karl Nehammer a spus din nou României ,,NU Schengen” (detalii aici).
Cozile (și) mai mari sunt cauzate și de reintroducerea restricțiilor pentru camioane în Ungaria (de la 1 martie) de sâmbătă ora 23 00 până duminică ora 23 00.
Dacă la Nădlac II pe Autostrada A 1, cozile sunt pe banda de urgență, la Borș II pe Autostrada Transilvania, coloanele de camioane se pot observa între Biharia și Borș II în zona nodului rutier de la intersecția cu Drumul Expres Oradea-A3 Transilvania pe care Strabag urmează să-l deschidă la sfârșitul lunii (martie), conform termenului. Rămâne de văzut cum va fi amenajată descărcarea din DEx 11 în Autostrada Transilvania în condițiile coloanelor de camioane care se formează la aprox. 2 km. de vama Borș II (la jumătatea distanței între Biharia și Borș 2).
Imagini cu Șantierul Strabag pe Drumul Expres Oradea-A 3 au fost publicate pe Canalul YouTube Marin Marian :
Uniunea Transportatorilor Rutieri din România solicită dată fermă pentru Schengen terestru
Uniunea Naționalã a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR) solicitã din nou autoritãților române și europene sã ia mãsuri urgente pentru intrarea României în spațiul Schengen cu frontierele terestre în 2024. Pierderile financiare cauzate de neaderarea la Schengen nu mai pot fi acceptate și reprezintã una dintre problemele severe cu care se confruntã în acest moment operatorii de transport din România, conform sondajului “Top 10 probleme din industria transporturilor rutiere” realizat de UNTRR în 2023.
,,Profitãm astãzi de prezența cancelarului austriac Karl Nehammer la București pentru a reitera nevoia vitalã a transportatorilor rutieri ca România sã intre în spațiul Schengen cu frontierele terestre cât de repede posibil. Așteptãm acest lucru de 13 ani, din momentul în care instituțiile europene s-au pus de acord cã România îndeplinește toate condițiile tehnice pentru aderare. Nu mai putem aștepta. În tot acest timp, transportatorii români au pierdut miliarde de euro an pe an, numai din cauza timpului îndelungat petrecut la frontiere. Un singur exemplu: doar din timpii de așteptare petrecuți anul trecut la frontierele cu Ungaria și Bulgaria (adicã zeci de ore la cozi kilometrice pentru un singur camion) industria a pierdut aproximativ 16,6 miliarde de euro în perioada 2012-2022, adicã 16% din totalul pieței, un procent enorm. Anul trecut, de pildã, pierderea a fost de 2,55 miliarde de euro, iar în 2022 a fost de 2,41 miliarde. În consecințã, în cazul în care autoritãțile europene au cerințe speciale pentru aderarea României cu frontierele terestre, le solicitãm sã le menționeze cu claritate”. -Radu Dinescu, secretar general UNTRR.
Principalele beneficii ale aderãrii României la spațiul Schengen cu frontierele terestre: aceasta va fluidiza traversarea graniței cu Ungaria și Bulgaria, reducând timpii de așteptare, emisiile de dioxid de carbon și, cel mai important, pierderile financiare. Un efect direct al aderãrii va fi dinamizarea competitivitãții pe piața transporturilor, creșterea investițiilor strãine și a exporturilor.”