În primul an de studenție visa să devină un bancher de succes. În anul doi, a vrut să facă primul pas și a încercat să se angajeze la o bancă. Dar nu a reușit, viața îi rezervase altceva: o carieră de succes în antreprenoriat. Astăzi, conduce și dezvoltă „Homplex”, o companie de inginerie și tehnologie axată pe furnizarea de echipamente şi soluţii inteligente pentru siguranţa, confortul şi eficienţa energetică a locuinţelor, dar şi a clădirilor industriale – o companie care anul trecut a înregistrat venituri de peste 8 milioane de euro.
Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia:
- articolul continuă mai jos -
Totul a început pe vremea când Bogdan Panainte era student, la Facultatea de Finanţe-Bănci din cadrul Academiei de Studii Economice din Bucureşti. Atunci, el îşi dorea să lucreze ca să aibă bani de buzunar. A trecut repede peste dezamăgirea că nu a reușit să se angajeze într-o sucursală bancară și a încercat un domeniu nou, care nu avea nicio legătură cu ce studia.
„Îmi doream să lucrez undeva şi să câştig banii mei proprii. Fratele meu avea o firmă de instalaţii şi mi-a propus să vând detectoare de gaz. La început, a fost o provocare. Nu aveam experienţă în vânzări şi nici cunoştinţe tehnice despre aceste produse. Însă, pe măsură ce am interacţionat cu clienţii şi am învăţat mai multe despre industrie, am descoperit că mă descurc foarte bine în acest domeniu şi că îmi place să vând”, a explicat Bogdan Panainte pentru Economedia.
Experiența ca agent de vânzări avea să-l ajute să deprindă arta negocierii și să cunoască, în amănunt, care erau nevoile pieței. De aici și până la a începe propria afacere a mai fost doar un pas.
„Pe lângă această oportunitate, dorința de a-mi controla propriul destin profesional și de a construi ceva de la zero a jucat un rol esențial”, mărturisește antreprenorul.
Primii paşi ca antreprenor
În anul 2013, Bogdan Panainte a luat decizia să înceapă propria afacere, aşa că împreună cu fratele său mai mare, Tudor, a înfiinţat „Homplex”, companie specializată, la acea vreme, în importul şi distribuţia detectoarelor de gaz metan.
Cei doi frați au investit economiile în achiziția de echipamente și în logistică. Cum banii erau puțini, au urmărit nevoile pieței și au pus la punct rețeaua de distribuție.
Antreprenorul îşi aminteşte: „La început ne-am concentrat pe distribuţia de echipamente pentru instalaţii de gaz şi apă, însă pe măsură ce am înţeles mai bine cerinţele clienţilor şi evoluţia pieţei, am decis să trecem la producţie şi să dezvoltăm soluţii inteligente pentru siguranţă, confort şi eficienţă energetic, în domeniul rezidenţial şi industrial”.
Pasul de la importator, la producător
Mica lor afacere avea să ia amploare abia după ce Bogdan Panainte şi fratele lui au decis să devină și producători de echipamente precum detectoarele de gaz metan. Cum obţinerea finanţării s-a dovedit a fi o adevărată provocare, antreprenorul a fost nevoit să reinvestească profitul în dezvoltarea liniilor de producție.
Bogdan Panainte a explicat: „Una dintre cele mai mari provocări a fost construirea unei mărci de încredere pe o piață deja competitivă, unde consumatorii erau obișnuiți cu produse deja existente. În plus, accesul la resurse financiare a fost limitat, ceea ce a impus o strategie de creștere bazată pe reinvestirea profitului. Găsirea furnizorilor potriviți, dezvoltarea unor produse conforme cu standardele de siguranță și convingerea partenerilor de afaceri de calitatea produselor au fost alte obstacole importante”.
Pentru valorificarea producției, antreprenorul a reușit să parafeze unele parteneriate cu retaileri precum Dedeman, dar și cu unele companii din energie precum E.On Asist Complet.
Investiţiile în cercetare şi inovare, cheia succesului
Pe o piață concurențială, dominată de importuri, Bogdan Panainte, alături de echipa sa, a căutat soluții ca echipamentele pe care le produc să-și câștige locul. Soluția era să inoveze așa că au apela la o soluție mai puțin utilizată de firmele mici sau medii – investiția în cercetare și dezvoltare. În fiecare an, au alocat până la 5% din cifra de afaceri în cercetare şi inovare.
Bogdan Panainte a explicat: “Fiecare produs pe care îl dezvoltăm şi îl lansăm pe piaţă trece printr-un proces riguros de selecţie şi testare, construit pe criterii esenţiale. Începem prin a asculta nevoile clienţilor, iar apoi dezvoltăm soluţii care pun un accent deosebit pe siguranţă, calitate şi conformitate cu reglementările în vigoare. Dat fiind că produsele Homplex sunt utilizate în instalaţii de gaz şi în infrastructura de utilităţi, este esenţial ca acestea să respecte cele mai înalte standarde de calitate şi siguranţă”.
Afacere cu impact „pe orizontală”
„Homplex” a ajuns să gestioneze în prezent un portofoliu de peste 1.500 de produse dintre care 20% sunt echipamente produse în ţară, iar diferenţa din import. Din gama de produse fac parte printre altele, detectoarele de gaz metan și termostatele inteligente.
„Deși procentul pare mic raportat la numărul total de produse, aceste soluții au generat aproximativ 65% din veniturile companiei în 2024, ceea ce reflectă importanța inovației și a controlului asupra produselor proprii în strategia noastră de creștere”, a precizat antreprenorul.
Un rol important în dezvoltarea producţiei interne l-au avut furnizorii locali.
Bogdan Panainte a explicat: “Impactul afacerii noastre pe plan local se reflectă în mai multe aspecte. În primul rând, creăm locuri de muncă şi susţinem industria autohtonă prin colaborarea cu parteneri care ne susţin strategia. Această abordare contribuie la dezvoltarea sectorului tehnologic românesc, oferind oportunităţi pentru companii locale să crească şi să se specializeze în domeniul soluţiilor smart home şi de infrastructură energetică”.
Echipamente compatibile cu aplicaţiile Google
Detectoarele de gaz şi sistemele de smart metering, produse sau importate de Homplex, sunt utilizate de către clienții rezidenţiali şi de către cei industriali. De curând, de serviciile companiei beneficiază și unele comunități locale.
Bogdan Panainte a explicat: “Un exemplu concret este dezvoltarea sistemului de smart metering pentru operatorii de energie, destinat monitorizării consumului de gaz metan. Acest sistem, implementat într-o localitate din judeţul Sibiu, permite transmiterea automată a indexului contoarelor către o platformă digitală proprie, eliminând necesitatea citirilor manuale şi contribuind la digitalizarea infrastructurii de utilităţi”.
Mai nou, echipamentele „Homplex” au devenit compatibile cu aplicaţiile gigantului american Google.
Antreprenorul a detaliat: „Integrarea tehnologiilor Homplex şi Google Home şi Google Assistant a fost rezultatul unui proces strategic de inovare şi dezvoltare tehnologică, susţinut de investiţii constante în cercetare şi dezvoltare. Pentru a face acest pas, Homplex a dezvoltat o infrastructură software proprie, care permite dispozitivelor sale, cum ar fi termostatele inteligente, să comunice eficient cu asistenţii vocali şi platformele smart home. Procesul a inclus optimizarea interfeţelor de comunicare, integrarea protocoalelor de securitate pentru protejarea datelor utilizatorilor şi testarea compatibilităţii cu diverse scenarii de utilizare”.
Instabilitatea fiscală, cea mai mare amenințare
Bogdan Panainte a devenit CEO al „Homplex”. Una dintre cele mai mari frâne în calea dezvoltării afacerii s-a dovedit a fi impredictibilitatea fiscală. Schimbările prea dese de taxe și impozite au dat peste cap toate socotelile antreprenorului, de mai multe ori.
Bogdan Panainte a declarat: „Principalele riscuri la adresa afacerii Homplex includ impredictibilitatea fiscală, creşterea costurilor materiilor prime şi dificultăţile de finanţare pentru clienţi şi parteneri. Creşterea preţurilor materiilor prime şi majorarea taxelor impun o gestionare atentă a bugetului şi a preţurilor de vânzare, pentru a menţine competitivitatea în raport cu producătorii străini”.
Liberalizarea pieţei de energie electrică, de la 1 iulie, se anunţă a fi deopotrivă o provocare pentru bunul mers al companiei dar şi o oportunitate.
Antreprenorul a explicat: „Pe de-o parte, costurile de producţie vor creşte iar impactul asupra consumatorilor finali ar putea duce la o scădere a cererii pentru anumite produse. Pe de altă parte, soluţiile Homplex axate pe eficienţa energetică şi automatizare a consumului devin tot mai relevante într-un context în care atât consumatorii casnici, cât şi cei industriali caută metode de optimizare a consumului”.
Planuri şi mai ambiţioase, în afara țării
În anul 2024, „Homplex” a ajuns la o cifră de afaceri de circa 44 de milioane de lei, adică peste 8 milioane de euro.
Echipa de angajaţi numără aproximativ 50 de specialişti din care aproape un sfert sunt implicaţi în cercetare şi inovare.
Pe termen scurt, Homplex şi-a propus să-şi consolideze poziţia pe piaţa locală, să-şi îmbunătăţească portofoliul de produse şi să dezvolte unele noi. Dar, pe termen mediu, antreprenorul are planuri mult mai mari, inclusiv în afara țării.
Bogdan Panainte a explicat: „Vizăm diversificarea portofoliului de produse, cu accent pe dezvoltarea de soluţii inteligente de monitorizare pentru infrastructurile de utilităţi. De asemenea, urmărim extinderea prezenţei pe pieţele externe şi consolidarea brandului Homplex ca furnizor de soluţii complete şi personalizate pentru mediul rezidenţial şi industrial”.
„Homplex” miza pe o creştere a cifrei de afaceri cu 20% în 2025 în comparație cu anul trecut, dar în contextul noilor tensiuni internaționale, al instabilității politice interne și al apariției unor blocaje la nivel de plăți și investiții, previziunile ar putea fi revizuite în a doua parte a anului.