Brandurile care spun că nu pot pleca din Rusia. Firmele au externalizat afacerile către terți și nu dețin operațiunile care le poartă numele

marriott rusia Foto: hotelnewsresource.com/

Sute de companii și branduri s-au retras din Rusia, după invazia Ucrainei, dar unele au încă puncte de vânzare deschise în țară și spun că nu pot să le închidă. Marks and Spencer, Burger King și grupurile hoteliere Marriott și Accor sunt restricționate de acorduri complexe de franciză care îi împiedică să se retragă, notează o analiză BBC Business. Firmele au externalizat afacerile rusești către terți și nu dețin operațiunile care le poartă numele.

Împreună, firmele au aproape o mie de puncte de desfacere încă deschise în Rusia, potrivit calculelor BBC. M&S are 48 de magazine, iar Burger King are încă 800 de restaurante deschise, în timp ce Marriott și Accor au deschise 28, respectiv 57 de hoteluri.

Potrivit BBC, mărcile sunt blocate în acorduri legale de franciză, ceea ce face dificilă intenția de a-și elimine numele de pe străzile și centrele comerciale din Rusia.

Multe firme occidentale au încheiat astfel de acorduri de zeci de ani. De exemplu, magazinele Marks and Spencer sunt operate de o companie turcă numită FiBA, care deține drepturile de a vinde produsele retailerului în Europa de Est, încă din 1999. Gigantul de retail a declarat că a suspendat livrările de mărfuri către FiBA ca răspuns. la razboi.

Proprietarul Burger King, Restaurant Brands International, a mai spus pentru BBC că restaurantele sale sunt conduse de francizați. Aceste „acorduri legale de lungă durată nu pot fi schimbate cu ușurință în viitorul previzibil”, se spune.

Grupurile hoteliere Marriott, IHG și lanțul francez Accor, care are printre mărcile Ibis și Novotel, operează toate în Rusia în baza unor acorduri similare.

Marriott a declarat pentru BBC că hotelurile sale din Rusia sunt deținute de terți, dar a spus că va „continua să evalueze capacitatea acestor hoteluri de a rămâne deschise”, sugerând că analizează acordurile de franciză.

Graeme Payne, specialist în franciza britanică și internațională la firma de avocatură Bird&Bird, a declarat pentru BBC că franciza a fost utilă mărcilor occidentale care doresc să intre pe piețe din diferite țări, dar nu au cunoștințe locale, bani sau capacitatea de a intra în el.

Un număr tot mai mare de firme se retrag din Rusia. „V-ați gândi: de ce nu își închid magazinele? Dar, din perspectivă comercială și contractuală, este foarte dificil să faci acest lucru fără consecințe legale de mare anvergură”, a spus domnul Payne. Aceste consecințe ar putea avea implicații financiare serioase pentru afacerile occidentale, care ar putea fi date în judecată de francizați dacă ar încălca orice acord, care durează adesea 10 ani sau mai mult.

Victoria Hobbs, partener la Bird&Bird care se ocupă de litigiile de franciză, a declarat pentru BBC că dacă un proprietar de franciză are legături cu președintele rus Vladimir Putin sau a fost sancționat, atunci din perspectiva Marii Britanii, un acord ar putea fi reziliat.

Între timp, firmele au demarat acțiuni de sprijin pentru Ucraina, în urma invaziei Rusiei.

Accor a suspendat toate deschiderile și rezervările viitoare de hoteluri pentru persoanele care au fost sancționate. Burger King își redirecționează profiturile din operațiunile în franciză din Rusia către eforturile umanitare. Marriott și IHG Hotels & Resorts au oprit, de asemenea, dezvoltările și investițiile hoteliere și și-au închis birourile corporative – pe care le dețin ei înșiși și deci dețin control – la Moscova. M&S a promis mai mult de 1,5 milioane de lire sterline pentru a sprijini refugiații și donează 20.000 de paltoane și haine termice.

Analiza BBC integrală AICI

Foto: hotelnewsresource.com/

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *