Firmele chineze rămân momentan în Rusia, în ciuda unui număr tot mai mare de companii occidentale care au ales să rupă relația cu Rusia, scrie Reuters. În tot acest timp, Beijingul se abține de la a critica Moscova cu privire la invazia sa în Ucraina.
Chiar dacă Apple, Nike, Netflix, H&M și multe alte companii occidentale au întrerupt afacerile în Rusia pe fondul unui val de sancțiuni și critici internaționale la adresa acțiunilor președintelui Vladimir Putin, firmele chineze până acum sunt tăcute cu privire la operațiunile lor în Rusia.
Guvernul chinez, care a încheiat un acord de parteneriat „fără limite” cu Rusia cu doar câteva săptămâni înainte de invazia Moscovei din 24 februarie, a învinuit extinderea NATO pentru criză și a cerut să poarte discuții pentru a rezolva situația. Pe rețelele de socializare, publicul chinez a arătat un sprijin covârșitor pentru atacul Rusiei, pe care Moscova îl numește „operațiune specială”.
Gigantul chinez Didi Chuxing, companie de închiriat vehicule cu sediul în Beijing, a fost dur criticat săptămâna trecută, după ce a anunțat că se va retrage din Rusia, utilizatorii rețelelor de socializare acuzându-l că a cedat presiunii SUA asupra Moscovei. Ulterior, a anulat decizia fără a oferi o explicație.
Lenovo, primul producător mondial de calculatoare personale, a fost, de asemenea, supus unor critici dure în China, când o publicație media din Belarus a transmis, pe surse, că Lenovo își va retrage activitatea din Rusia. Lenovo nu a răspuns solicitărilor Reuters de a comenta situația.
„Pentru majoritatea companiilor chineze, Rusia este o piață prea mică pentru a merita riscul de a fi tăiată de piețele dezvoltate sau de a fi sancționată”, a scris Dan Wang, analist pentru firma de cercetare Gavenkal Dragonomics.
Piața de smartphone-uri din Rusia, de exemplu, a totalizat 31 de milioane de unități anul trecut, sau doar o zecime din dimensiunea pieței interne a Chinei.
Optând să rămână în Rusia, companiile chineze pot fi în măsură să câștige cotă de piață. Dar pentru cât timp vor mai putea vinde acolo este o mare întrebare, având în vedere escaladarea sancțiunilor și restricțiile la export, potrivit analiștilor.
În domeniul smartphone-urilor, mărci chineze precum Xiaomi și Honor concurează cu liderul de piață Samsung și Apple pentru vânzări în Rusia, în timp ce producătorii de automobile chinezi precum Great Wall Motor și BYD au vizat și piața rusă în ultimii ani.
Acești producători chinezi de smartphone-uri folosesc cipuri concepute cel puțin parțial cu tehnologie de origine americană. Acest lucru îi poate supune unor sancțiuni secundare împotriva Rusiei prin regula privind produsele străine directe, care stipulează că produsele cu un anumit procent de tehnologie de origine americană nu pot fi livrate părților vizate fără o licență adecvată.
Huawei și Semiconductor Manufacturing International, două companii care produc tehnologii critice, cum ar fi cipuri și echipamente de rețea, sunt supuse restricțiilor din SUA și, de asemenea, se bazează pe tehnologiile de peste mări pentru a produce produse finale. Cel puțin deocamdată, China pare că va desfășura afaceri ca de obicei în Rusia.