Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC) a lansat în dezbatere publică un proiect de Ordin prin care obligă toți operatorii economici din România să afișeze și adaosul comercial lângă prețul produselor.
UPDATE ANPC a retras temporar ordinul, pentru „indreptare eroare materiala”.
Conform informațiilor Economedia, ANPC a retras ordinul pentru rectificări juridice, pentru a preciza că acesta se aplică doar pentru produsele agro-alimentare.
Ordinul rectificat va fi republicat marți, conform surselor.
Știrea inițială:
Potrivit proiectului, în cazul unei vânzări directe, operatorii economici sunt obligaţi să informeze consumatorii și să inscripționeze pe produs sau în imediata vecinătate adaosul comercial aplicat produsului în raport cu preţul de bază al producătorului. Inscripția trebuie să se facă în acelaşi câmp vizual în care este afişat preţul şi folosing aceleaşi caractere de font, culoare, mărime şi alte caracteristici ca cele utilizate la evidenţierea preţului produsului.
Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia:
- articolul continuă mai jos -
În cazul unei vânzări on-line, operatorii economici sunt obligaţi să informeze consumatorii, prin afişarea în acelaşi câmp vizual în care este expus preţul produsului, a adaosului comercial aplicat produsului în raport cu preţul de bază al producătorului, utilizând aceleaşi caractere de font, culoare, mărime şi alte caracteristici ca cele utilizate la evidenţierea preţului produsului.
Ordinul, dacă va fi adoptat, urmează să intre în vigoare în termen de 30 de zile de la data publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Ordinul nu pare să definească anumiți operatori economici, așa că pare să se aplice tuturor operatorilor economici din România, adică retailerilor agro-alimentari, retailerilor de fashion, retailerilor de mobilă dar și tuturor celorlalți operatori economici care afișează prețuri și nu sunt direct producători.
Este totodată greu de înțeles cum vor putea aplica acest ordin operatorii economici care au mii, zeci de mii sau sute de mii de produse, cum sunt retailerii agro-alimentari, în contextul în care prețurile de achiziție se schimbă mereu, iar la raft poate exista același tip de produs achiziționat la prețuri diferite.
O astfel de inițiativă presupune un efort foarte mare, care ar trebui efectuat manual, pentru că nu toți operatorii au un sistem care să aibă integrat costul de achiziție pentru fiecare produs, încât să calculeze automat adaosul.
În plus, este posibil ca un astfel de ordin să ridice probleme de concurență. Transparentizarea adaosului comercial pe toate produsele nu există în nicio piață liberă, în contextul în care adesea prețul la care vinde un producător este secret comercial și nu este mereu același, deoarece el poate varia în funcție de cantitatea achiziționată, de urgență, de promoții și nu doar. Adaosurile comerciale nu sunt comparabile, pentru că vânzătorii nu achiziționeaza produsele iî aceleași condiții și nu oferă aceleași servicii și nivel de calitate.
În plus, adaosul comercial este suma mai multor adaosuri comerciale impuse de fiecare intermediar de pe lanțul dintre producător și vânzătorul final, deci nu este o sumă încasată de un singur actor.