UPDATE 13.30 Directorul general CNAIR Cristian Pistol a revenit asupra declarațiilor și a anunțat că circulația pe Podul Giurgiu – Ruse se va închide doar parțial, pe o singură bandă.
„Din informațiile pe care le avem, autoritățile bulgare au decis să reabiliteze secțiunea de pod care este în administrarea acestora. Am fost informați că pentru reparații, drumarii bulgari vor închide câte o bandă pe sens”, a transmis CNAIR.
Astfel, circulația va fi oprită pe câte o bandă de circulație pe partea bulgară, cu temporizare semaforizată la 3 minute, pentru prima fază a decopertărilor. Ulterior, partea bulgară va decide dacă este nevoie ca podul să fie închis total circulației rutiere.
„Sperăm să nu ajungem într-o astfel de situație. Lucrarea durează undeva la prima estimare la doi ani de zile”, a spus Cristian Pistol.
În timpul reparațiilor la Pod Prieteniei NU se închide și linia de tren peste Dunăre de sub calea rutieră.
ȘTIREA INIȚIALĂ
Podul Giurgiu – Ruse, principala rută a românilor spre Bulgaria și Grecia în perioada concediilor, se închide complet începând cu data de 9 iulie, timp de două luni, anunță directorul general al CNAIR Cristian Pistol, într-o conferință de presă.
Decizia închiderii complete a fost luată de partea bulgară. „Podul de la Giurgiu – Ruse este administrat dual, pe jumătatea românească de către CNAIR, pe jumătatea bulgară de către compania lor de drumuri. Bulgarii consideră necesar ca să înceapă restricțiile, închiderea practic totală a zonei administrate de ei, începând cu 9 iulie. Acest lucru creează un mare inconvenient traficului de marfă și turistic care se realizează între România și Bulgaria. Am încercat să decalăm, să schimbăm perioada în care se va închide podul, dar partea bulgară nu a agreat. Podul va fi închis complet. Partea bulgară a anunțat că va fi închis undeva la două luni de zile, dar vom vedea în mod efectiv cât vor dura aceste lucrări și când se va redeschide. Informațiile pe care le am în momentul de față este că va fi închis complet timp de două luni”, a declarat Cristian Pistol.
Lucrările mari de reparaţie la pod vechi de 70 de ani dintre Ruse și Giurgiu sunt programate să înceapă la jumătatea lunii iulie. În prezent, peste 3.000 de vehicule grele trec pe acesta în ambele sensuri în fiecare zi. Potrivit contractului semnat, reconstrucția părții de drum a tronsonului bulgar al podului va dura aproximativ 2 ani și va fi realizată de un consorțiu condus de firma Glavbolgarstroy.
Marți, ministrul bulgar al transporturilor a reamintit recent că în ultima lună au fost efectuate două reparații de urgență pe Podul Giurgiu – Ruse, însă acestea arată că nu mai pot fi amânate lucrările de reparație de la pod. „Scopul nostru nu este să îngreunăm trecerea oamenilor în timpul sezonului estival, ci să avem grijă de siguranța lor”, a spus Gheorghi Gvozdeikov.
„Firma executantă va lucra fără întrerupere, cu program de lucru prelungit, 7 zile pe săptămână, cu termene scurte şi cu posibilitatea de scurtare a termenului final pentru lucrările de reparație”, a spus ministrul bulgar al dezvoltării regionale Violeta Koritarova. Lucrările de reparaţie la tronsonul bulgar al podului de peste Dunăre vor începe de la pasajul superior al podului, care se află chiar la începutul construcției.
Banda de intrare în Bulgaria, cu o lungime de aproximativ 400 de metri, va fi închisă timp de cinci luni, în timp ce activitățile se desfășoară acolo. Traficul pe acest tronson se va face cu două sensuri pe banda care duce din Bulgaria către România.
Bulgaria a anunțat marți că este gata să pună în funcţiune linia de feribot dintre Ruse şi Giurgiu, în timp ce României îi mai trebuie timp. Anunțul a venit după întâlnirea dintre ministrul bulgar al transporturilor, Gheorghi Gvozdeikov, ministrul bulgar al dezvoltării regionale, Violeta Koritanova, şi ambasadorul României la Sofia, Brânduşa Predescu.
Punerea în funcţiune a liniei de feribot este deosebit de importantă pentru înlesnirea traficului între cele două state, având în vedere că urmează lucrări de reparaţie pe partea bulgară a podului de peste Dunăre, care trebuie să înceapă luna aceasta.
„Operatorul care va realiza transportul cu feribotul, la fel şi toate instituţiile care au legătură cu acest proiect pe partea bulgară, sunt gata să se apuce de treabă”, a spus ministrul Gheorghi Gvozdeikov, citat de centrul de presă al ministerului pe care-l conduce.
Până în prezent, autorităţile bulgare nu au anunţat cine va fi operatorul liniei de feribot, nici a apărut vreo informaţie publică cum că acesta ar fi ales prin licitaţie publică. „Vineri, Guvernul României a făcut un pas foarte important privind deschiderea liniei de feribot între Ruse şi Giurgiu, dar va fi nevoie de o perioadă tehnică pentru demararea procedurii”, a spus ambasadorul României la Sofia, Brânduşa Predescu, potrivit Rador Radio România.
Anterior, prefectul de Ruse, Dragomir Draganov, a comentat pentru BTA că linia de feribot ar putea să nu fie operațională până la începerea lucrărilor de reparație pe partea bulgară a podului Dunării, care se preconizează să aibă loc în două săptămâni.
În ședința din 28 iunie, Guvernul României a aprobat un proiect de act normativ care prevede reluarea transportului cu feribotul pe cele două maluri de la podul Dunării.
Operaţionalizarea punctului va avea loc după realizarea infrastructurii, asigurarea personalului şi a utilităţilor necesare. Este vorba despre redeschiderea unui punct de trecere vechi, care a funcționat până în 2005.