Începând cu luna decembrie a acestui an, noile reglementări pentru șoferii aspiranți din Bulgaria le vor permite acestora până la patru încercări de a promova atât examenul teoretic, cât și cel practic de conducere. În cazul în care candidații nu reușesc să promoveze în cadrul acestor încercări, aceștia vor fi obligați să reînceapă cursurile de conducere, scrie Novinite.
În plus, rapoartele examenelor de conducere vor fi digitalizate, iar mașinile vor fi echipate cu dispozitive de urmărire GPS pentru a verifica dacă orele de conducere necesare au fost efectuate.
Boyan, un candidat care urmează să susțină examenul de conducere, și-a exprimat încrederea în noul sistem, considerând că este un pas spre drumuri mai sigure, relatează Nova TV. „Mi se pare complet rezonabil”, a spus Boyan. „Dacă nu poți trece după patru încercări, indică o lipsă de calificare. Este bine să avem standarde mai stricte pentru a asigura siguranța rutieră.”
Cu toate acestea, instructorul auto Ivaylo Slavkov și-a exprimat îngrijorarea că noile norme ar putea crește costul cursurilor de conducere și ar adăuga o presiune inutilă asupra elevilor. El a remarcat că doar un procent mic de elevi pică de mai multe ori. „De obicei, aproximativ 70% dintre elevi trec ambele examene la prima încercare dacă respectă protocoalele”, a declarat Slavkov.
Asociația pentru calificarea automobiliștilor din Bulgaria este de acord cu modificările, susținând că eșecurile repetate indică probleme de formare și cunoștințe care trebuie abordate. Krasimir Georgiev, reprezentat al asociației a subliniat că eșecurile persistente sugerează mai degrabă nevoia de îmbunătățire a metodelor de formare decât de încercări suplimentare de examinare.
Pe de altă parte, Uniunea automobiliștilor bulgari sugerează implementarea a 80 de ore obligatorii de conducere în locul sistemului actual, care prevede 40 de ore. Kaloyan Stanchev, președintele uniunii, a susținut că mai multe ore de conducere ar pregăti mai bine noii șoferi pentru diverse condiții, inclusiv pentru conducerea pe timp de iarnă. „Nu este suficient să conduci doar 30 sau 40 de ore în condiții de vară”, a spus Stanchev.
Asociația Victimelor Accidentelor susține noile reglementări, lăudând controlul și monitorizarea sporite ale orelor de conducere. Iliya Todorov de la asociație a subliniat că multe accidente în care sunt implicați șoferi noi au loc în afara limitelor orașului, unde aceștia se confruntă pentru prima dată cu viteze mai mari. „Șoferilor noi le lipsește adesea experiența cu privire la modul în care o mașină reacționează în diferite condiții”, a spus Todorov.
Ministerul Transporturilor a justificat aceste schimbări prin necesitatea digitalizării și a unei supravegheri mai stricte a formării șoferilor.