Zborurile întârziate nu sunt o noutate, dar compania aeriană australiană Qantas a găsit o scuză inedită pentru întârzierile la plecare. Compania spune că serviciile sale între Sydney și Johannesburg sunt întârziate din cauza căderilor de deșeuri spațiale.
Zborurile traversează o porțiune din sudul Oceanului Indian pe care compania americană SpaceX o folosește pentru scufundarea rachetelor care reintră în atmosferă, scrie Euronews.
Qantas spune că de multe ori primește puține notificări cu privire la momentul sau locul în care se poate aștepta ca rachetele să cadă din cer și, ca atare, a amânat în mod regulat zborurile din motive de siguranță.
„În ultimele săptămâni a trebuit să amânăm mai multe zboruri între Johannesburg și Sydney din cauza recomandărilor primite de la guvernul SUA cu privire la reintrarea rachetelor SpaceX într-o zonă extinsă din sudul Oceanului Indian”, a declarat Qantas pentru Euronews Travel.
„În timp ce încercăm să facem orice modificări la programul nostru în avans, calendarul lansărilor recente s-au mutat la ultima oră, ceea ce a însemnat că a trebuit să amânăm unele zboruri chiar înainte de plecare. Echipele noastre notifică clienții cu privire la modificările zborului lor de îndată ce știm că acesta va fi afectat.”
Cât de mari sunt întârzierile cauzate de gunoiul spațial?
„În ultimele săptămâni, multe zboruri au plecat cu întârziere în ambele direcții, unele cu mai mult de cinci ore întârziere, cu consecințele evidente ale acestui fapt”, a comentat dr. James Pearson, analist de rute de zbor.
„Nu este clar dacă toate întârzierile sau doar o parte dintre ele au legătură cu resturile SpaceX. Cu toate acestea, ca toate companiile aeriene, Qantas gravitează în jurul siguranței și a luat măsuri de precauție.”
Comparând notele dintre serviciul de urmărire a zborurilor Flightradar 24 și calendarul lansărilor SpaceX, pare să existe o corelație între zborurile întârziate și lansările Falcon 9.
De exemplu, la 10 ianuarie, o cursă care trebuia să plece din Johannesburg la ora 17:15 a fost amânată cu cinci ore și jumătate, decolând în cele din urmă la ora 22:41. În aceeași zi, SpaceX a lansat un Falcon 9 cu 21 de sateliți Starlink la bord de la Cape Canaveral la ora locală 14:11, la doar câteva ore după ce zborul fusese inițial programat.
Câte deșeuri spațiale produce o rachetă SpaceX?
Compania SpaceX a lui Elon Musk a dezvoltat o rachetă reutilizabilă pe care o numește Falcon 9. Primele trepte se întorc pe Pământ pentru a fi folosite din nou, însă secțiunea superioară uriașă de 3,5 tone rămâne pe orbită, alăturându-se roiurilor de deșeuri spațiale care înconjoară planeta.
În cele din urmă, cade înapoi pe Pământ, arzând în atmosferă în acest proces. Dar aceste piese de aluminiu ale rachetelor nu sunt întotdeauna distruse la reintrarea în atmosferă. Au fost raportate numeroase cazuri în care bucăți din rachetele Falcon 9 au apărut pe plaje și chiar în casele oamenilor.
În noiembrie 2015, o bucată dintr-o rachetă Falcon 9 de 10 metri pe patru metri a fost găsită pe țărmul insulelor Scilly din Regatul Unit.
O bucată de resturi de la o lansare Falcon 9 s-a prăbușit într-o fermă din centrul statului Washington în 2021. Bucata a fost descrisă ca având 1,5 metri lungime și formă cilindrică și a făcut un mic crater în sol.
Chiar anul trecut, mai multe bucăți de resturi au fost descoperite în munții din Carolina de Nord, care ulterior au fost confirmate ca provenind de la o navă spațială SpaceX Crew Dragon.
Iar în 2022, s-a confirmat că niște resturi găsite în Munții Snowy din New South Wales, Australia, provin de la SpaceX.
Compania a înființat o linie telefonică de urgență pentru oricine descoperă resturi provenite de la nave spațiale SpaceX, explicând că: „Dacă credeți că ați identificat o bucată de resturi, vă rugăm să nu încercați să manipulați sau să recuperați direct resturile. În schimb, vă rugăm să trimiteți un e-mail sau să lăsați un mesaj vocal aici cu numele dumneavoastră, numărul de telefon și o scurtă descriere a ceea ce ați descoperit și unde.”
Resturile spațiale afectează alte zboruri și sunt periculoase?
Foarte puține companii aeriene fac legătura între Australia și Africa de Sud. Doar doi transportatori au zboruri directe – Qantas și South African Airways (SAA). Dar Qantas zboară spre Sydney, în sud-estul Australiei, în timp ce SAA face legătura cu Perth, pe coasta de vest.
Din cauza diferențelor dintre destinații, doar Qantas ia o rută care o pune în calea căderilor de resturi.
„Serviciul Airbus A380 Qantas Sydney-Johannesburg urmează o rută foarte sudică”, a explicat dr. Pearson. „Deoarece serviciul Johannesburg-Perth al South African Airways urmează o rută mult mai nordică, se pare că doar Qantas a fost afectată în primul rând.”
Dar este gunoiul spațial cu adevărat periculos pentru cursele aeriene comerciale? Deși este posibil să nu fi existat un pericol imediat pentru zborurile Qantas, companiile aeriene tind să opereze din prudență și preferă întotdeauna să amâne un zbor decât să-și asume riscuri inutile.
„Clienții înțeleg în general că acest lucru este în afara controlului companiilor aeriene și că nu putem zbura în zonă atunci când are loc reintrarea rachetei”, a declarat un purtător de cuvânt al Qantas pentru Euronews Travel. „Suntem în contact cu SpaceX pentru a vedea dacă pot rafina zonele și ferestrele de timp pentru reintrarea rachetelor, pentru a minimiza perturbările viitoare pentru pasagerii noștri pe această rută.”
Ar fi foarte ghinionist ca o bucată de gunoi spațial, chiar și una de câțiva metri diametru, să lovească o aeronavă care zboară cu sute de kilometri pe oră. Dar acest lucru se poate întâmpla, iar dacă această bucată de gunoi ar perfora fuselajul sau ar intra în motor, ar putea fi dezastruos.
Pentru Qantas, situația este oarecum controlată, deoarece primește avertismente care specifică locațiile geografice și orele de reintrare. Însă nu toate reintrările se desfășoară conform planului, ceea ce creează un risc pentru alte companii aeriene care ar putea să nu fie atât de bine informate.
Aerospace Corporation afirmă că în fiecare an cad pe Pământ între 200 și 400 de bucăți de deșeuri spațiale, iar acestea sunt doar cele suficient de mari pentru a putea fi urmărite. Această problemă se va agrava pe măsură ce tot mai multe națiuni doresc să trimită sateliți în spațiu.
Pe lângă corpurile de rachete, sateliții morți sunt, de asemenea, o problemă cu care lumea va trebui să se confrunte în curând. Numai SpaceX a pus deja pe orbită peste 7.000 de sateliți și intenționează să crească această flotă la 34.000. Pe măsură ce aceste nave spațiale ajung la sfârșitul duratei lor de viață, vor fi și ele dezorbitate și vor cădea pe Pământ.
Administrația Federală a Aviației din SUA (FAA) lucrează la o legislație privind deșeurile spațiale, dar este o situație delicată care probabil nu va fi rezolvată prea curând.