În 2021, motorina a continuat să domine vânzările de camioane noi medii și grele în Uniunea Europeană, reprezentând 95,8% din piață (96,5% în 2020). Vehiculele încărcabile electric au reprezentat 0,5% din vânzările de camioane noi în regiune (de la 0,4%), în timp ce vehiculele cu combustibil alternativ dețineau o cotă de piață de 3,6% (comparativ cu 3,0% în 2020), potrivit ACEA.
În România au fost înmatriculate doar 34 de camioane cu combustibili alternativi, probabil GPL, în scădere cu o unitate față de 2020.
Anul trecut, înmatriculările de camioane diesel noi în UE au crescut cu 13,6%, ajungând la 255.099 unități. Cu excepția Ciprului, toate piețele UE au înregistrat o creștere, inclusiv cele mai importante în Europa de Vest: Italia (+21,9%), Spania (+7,1%), Franța (+4,9%) și Germania (+4,8%).
În Europa Centrală aproape toate țările au înregistrat creșteri de două cifre. Polonia a fost a treia piață europeană ca mărime în sectorul diesel, deoarece vânzările au crescut cu 56,4%, până la 30.827 de unități.
Prin contrast, doar 190 de camioane pe benzină au fost vândute în UE anul trecut, o scădere de 9,5% comparativ cu 2020, rezultând o cotă totală de piață de 0,1%. Cu 141 de unități vândute (+7,6%), Finlanda a reprezentat marea majoritate a vânzărilor de camioane pe benzină.
În general, în 2021, înmatriculările de vehicule noi încărcabile electric (ECV) au crescut cu 26,6%, trecând de la 982 de unități în 2020 la 1.243 de camioane electrice în 2021. Privind la piețele majore din UE, Spania a înregistrat cea mai puternică creștere (+137,5%), urmată de Franța (+88,5%), în timp ce vânzările au rămas stabile în Italia. Germania a înregistrat o creștere modestă (+15,8%), dar cu 987 unitățile vândute au reprezentat marea majoritate a tuturor camioanelor electrice noi din UE.
Olanda s-a clasat pe locul al doilea cu 75 de unități electrice înregistrate (+82,9%). Ca urmare, ponderea ECV-urilor
vânzările de camioane noi au crescut de la 0,4% în 2020 la 0,5% anul trecut.
Înmatriculările de camioane noi electrice hibride (HEV) în UE au înregistrat o scădere semnificativă, cu 55,9% la 67 de unități. Cota de piață a camioanelor hibride a scăzut de la 0,1% în 2020 la 0,03% dintre vânzările totale de camioane din UE în 2021.
În schimb, combustibilii alternativi, care includ gazul natural, GPL, biocombustibilii și etanolul, au reprezentat marea majoritate a camioanelor cu motor alternativ vândute în UE în 2021, cu cotă de piață totală de 3,6% (în creștere de la 3% în 2020). Cererea a crescut cu 40,7% în regiune, însumând 9.688 de unităţi vândute anul trecut.
Principalele piețe pentru camioanele cu combustibil alternativ au fost Germania (2.258 unități; +37,5%), Franța (1.858; +20,0%) și Polonia (1.596; +119,2%).