Cât mai durează aglomerația de la metrou: Câciu anunță rectificare bugetară „în jurul datei de 5 august”, singura variantă pentru ca Metrorex să plătească datoria de 140 de milioane lei către Alstom/ Trenurile de metrou ajung în stații la 10-15 minute

Aglomeratie-metrou-Piata-Unirii-640x400

Aglomerația pe magistralele de metrou din București mai durează cel puțin 2-3 săptămâni, până la rectificarea bugetară. Aceasta este estimată „în jurul datei de 5 august”, potrivit ministrului Finanțelor, Adrian Câciu, care a transmis informația pentru Economedia. Aglomerația de la metrou este cauzată chiar de Metrorex care nu și-a plătit datoriile de aproximativ 160 de milioane de lei către Alstom România, compania care asigură serviciile de mentenanță (întreținere) pentru cele 82 de rame de metrou. Practic, Metrorex poate pune în circulație mult mai puține trenuri față de graficul normal, iar ramele vin în stații la intervale foarte mari, de 10-15 minute, timp dublu față de programul normal, cel puțin la orele de vârf și în contextul creșterii numărului de cazuri COVID-19. Suspendarea progresivă a serviciilor de mentenanță a fost anunțată încă de la sfârșitul lunii iunie de președintele Alstom Europa, Gian Luca Erbacci, care a avertizat că Metrorex are o datorie de 33 milioane euro (165 milioane lei), sumă ce corespunde unui an de plăți restante. Economedia a solicitat Metrorex să prezinte câte trenuri circulă pe cele 5 magistrale din totalul programat conform graficului normal și suma totală pe care compania o mai are de achitat. Răspunsul Metrorex va fi publicat imediat ce îl vom primi.

Săptămâna trecută, imediat după ce Alstom a redus serviciile de întreținere, Metrorex a transmis într-un comunicat că a început să plătească o factură de 20 de milioane de lei din datoria de 160 de milioane, dar așteaptă rectificarea bugetară pentru a achita și restul datoriei.

„Metrorex a achitat o parte din sumele aferente serviciilor realizate în anul 2022 și continuă să plătească facturile ce vor fi emise în acest an. Pentru achitarea integrală a obligațiilor de plată, va solicita sumele necesare la următoarea rectificare bugetară.  Obiectivul principal al Metrorex este transportul călătorilor în condiții de siguranță, iar în acest sens, depunem toate eforturile pentru rezolvarea acestei situații”, arată un comunicat Metrorex din 14 iulie.

Încă de săptămâna trecută, Alstom România a redus progresiv activitatea de întreținere pe care până acum a făcut-o din surse proprii, iar singura variantă pentru ca toate ramele de metrou să intre în circulație este plata datoriei (probabil eșalonată) a Metrorex după ce se aprobă rectificarea bugetară (procedura este rapidă, prin Ordonanță a Guvernului). Alstom România asigură întreținerea trenurilor de metrou pentru următorii 15 ani, contractul fiind semnat în decembrie 2021 pentru 2,4 miliarde lei.

Materialul rulant de la Metrorex:

1. IVA – Arad 15 Rame electrice de metrou fabricate de IVA Arad – Romania între 1980 – 1992 și fiabilizat între 2011 – 2014

2. Bombardier – 44 Rame electrice de metrou fabricate de Bombardier Transportation -Suedia utilizat pentru efectuarea serviciului comercial (transport de călători), din care 18 rame fabricate între 2002 şi 2004 respectiv 26 de unităţi 2006 – 2008

3. CAF – Spania 23 trenuri, din care 16 trenuri 2013-2014 respectiv 7 rame din 2016, potrivit Caietului de Sarcini Metrorex.

La sfârşitul anului 2019, atunci când a expirat contractul de întreţinere pe 15 ani, Alstom România avertiza asupra riscului opririi metroului din cauza datoriilor Metrorex care se ridicau la 150 de milioane lei. Ulterior, a fost lansată o procedură de achiziţie în regim de extremă urgenţă pentru servicii de întreţinere pe 12 luni cu posibilitatea de extindere cu 6 luni. „Este important de precizat că din totalul de 82 de TEM aflate în exploatare, 44 de trenuri – și anume trenurile Bombardier Transportation – au un plan complex de mentenanță format din 36 de tipuri de revizii, din care 17 revizii la normă de timp (între 7 zile și 15 ani), și respectiv 19 revizii la norma de kilometri parcurși (între 4.000 și 1.500.000 km). Deși planul de mentenanță al trenurilor Bombardier Transportation este complex, mentenanța acestor trenuri nu implică un consum de manoperă important”, mai notează Metrorex.

Alstom ar urma să înceapă anul acesta livrarea primelor unităţi din cele 13 rame Metropolis, contractul fiind semnat în decembrie 2020 pentru 100 de milioane Euro. De asemenea, compania a semnat și contractul pentru 20 de trenuri InterRegionale cu posibilitatea extinderii contractului cu încă 17 unități.

Comentarii

  1. Daca ar fi doar intervalul de succedare intre trenuri ar fi bine,dar problema este ca ,aproape in fiecare dimineata trenurile de pe magistrala 1 cel putin mai stau si cate 1 -2 minute in statii si merg si relativ incet fata de cum se mergea pana acum. Dar ce ii intereseaza pe sefii de la Metrorex asta !!! Un alt aspect pe care il ridic si pe care sefii de la Metrorex nu il vad sau se fac ca nu il vad ,este aspectul multor statii de metrou. Tavanele care odata au avut ca tavan fals sticla ,acum nu mai au iar statiile arara ca niste hrube. Si asta nu este de ieri . De cel putin de 10 ani asa sunt statiile. Nici foarte luminate nu sunt . Oare nu vad sefii cum arata ,sau nu mai conteaza. Bine ca isi maresc salariile si atat. Mentenanta ioc ,modernizare ioc. Las ca merge si asa.

    • In august au programata o marire de salarii de vreo 7%. Pentru ca, probabil, muncesc de curg apele pe ei, saracutii. Au lasat in circulatie jumatate de trenuri, deci muncesc la jumatate, mentin preturile la fel, ba chiar isi maresc si salariile. Sa tot muncesti la Metroflet. Calatorii platesc, iar sindicatul incaseaza. Conditii mai bune de calatorie? Blasfemie, ce, ne credem in Viena? Macar de-ar fi avut obrazul sa ieftineasca calatoriile, dar la Metroflet nu exista notiunea de „obraz”…

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *