Câte orașe și comune ar dispărea din fiecare județ dacă reorganizarea administrativă ar presupune praguri de 10.000, respectiv 5000 de locuitori/ Ce județe ar rămâne fără mediu urban, orașele care ar deveni direct sate și unde ar deveni comunele orașe

Romania-regiuni-de-dezvoltare-sursa-Calea-Europeana-1-640x400

Doar 12% din totalul comunelor de astăzi și puțin peste 50% din orașe și-ar păstra statutul administrativ dacă mâine ar avea loc reorganizarea teritorial-administrativă a României cerută de mediul de afaceri, conform unei analize realizată de G4Media și Info Sud-Est pe baza datelor provizorii ale recensământului din 2021.

Camera de Comerț și Industrie a României (CCIR) și mai multe organizații patronale cu sute de membri cer autorităților reorganizarea teritorial-administrativă a țării pentru reducerea aparatului birocratic. Principalele măsuri cerute sunt:

  • reducerea de la 41 (plus București) la 15 a numărului de județe;
  • redefinirea noţiunii de comună ca localitate cu cel puţin 5.000 de locuitori;
  • redefinirea noțiunii de oraș ca localitate cu cel puțin 10.000 de locuitori;
  • toate instituțiile publice deconcentrate trebuie să fie regrupate sub această nouă formă administrativă.

Pe baza acestor proiecții, am analizat cele 3189 de unități administrativ-teritoriale din România în funcție de locuitori și le-am încadrat în proiecția regionalizării propusă de mediul de afaceri. Din cele 318 orașe din România, doar 170 au mai mult de 10.000 de locuitori (53,50%), în timp ce din cele 2862 de comune, doar 12,40% se încadrează între 5.000 și 10.000 de locuitori.

Jurnalistul Cristian Pantazi a arătat într-un editorial pentru G4Media de ce este importantă reorganizarea administrativă a țării, dar și de ce este imposibilă, cel puțin până în anul 2024: lasă fără clienți marile partide de sistem și ar spulbera baronii locali.

  • Județe fără nicio comună cu peste 5.000 de locuitori

Trei județe din România nu au nicio comună cu mai mult de 5.000 de locuitori: Caraș-Severin, Hunedoara și Olt. În cazul în care regionalizarea propusă ar avea loc mâine, niciuna dintre comunele celor trei județe nu ar mai exista în forma actuală și ar trebui să se comaseze cu alte localități. De precizat este faptul că Olt este județul cu numărul cel mai mare de comune din România: 104.

  • Județe unde statutul de oraș l-ar păstra doar municipiul-reședință

Tulcea, Brăila și Mehedinți sunt județele care, în cazul unei restructurări, ar rămâne cu un singur oraș, acela fiind municipiul-reședință. În Tulcea și Mehedinți sunt în acest moment câte cinci orașe, iar în Brăila patru.

  • Comune care ar deveni orașe

45 de comune din țară ar deveni, în schimb, orașe, depășind pragul de 10.000 de locuitori. Cele mai multe sunt în Ilfov – 10 și Iași – 6. De asemenea, județele Timiș, Prahova, Constanța, Cluj și Argeș au câte trei astfel de comune, în general cele dezvoltate în zonele metropolitane.

  • Orașe care n-ar deveni nici măcar comune

În acest moment, în România sunt 38 de orașe care nu mai au nici măcar 5.000 de locuitori, un prag propus de mediul de afaceri pentru a putea avea statutul de comună.  Cel mai mic, cu doar 1372 de locuitori, este Băile Tușnad, în Harghita, iar cele mai multe astfel de orașe se află în Vâlcea, nu mai puțin de cinci. Câte trei orașe sub 5.000 de locuitori se află și în Sibiu și Maramureș.

  • În Alba orașele care ar deveni direct comune sunt: Abrud, Baia de Arieș;
  • În Bacău: Slănic Moldova;
  • În Bihor: Nucet, Vașcău;
  • În Botoșani: Bucecea;
  • În Brașov: Predeal, Rupea;
  • În Brăila: Făurei, Caraș-Severin, Băile Herculane;
  • În Constanța: Negru Vodă;
  • În Dolj: Bechet;
  • În Galați: Berești;
  • În Gorj: Țicleni;
  • În Harghita: Băile Tușnad, Borsec;
  • În Hunedoara: Aninoasa;
  • În Ialomița: Căzăneși, Fierbinți Târg;
  • În Maramureș: Cavnic, Dragomirești, Săliștea de Sus;
  • În Mehedinți: Baia de Aramă;
  • În Mureș: Sângiorgiu de Pădure;
  • În Prahova: Azuga, Slănic;
  • În Sibiu: Copșa Mică, Miercurea Sibiului, Ocna Sibiului;
  • În Suceava: Milișăuți, Solca;
  • În Tulcea: Isaccea, Sulina;
  • În Vâlcea: Băile Govora, Băile Olănești, Bălcești, Berbești, Ocnele Mari;

Context 

Actuala împărțire a teritoriului, extrem de fragmentată, datează încă din 1968 și este considerată de experți una din cauzele decalajelor de dezvoltare și lipsei de infrastructură. Președintele Iohannis a enunțat și el în anii precedenți nevoia unei reforme teritoriale, dar până în acest moment nu există nici o inițiativă guvernamentală sau parlamentară în acest sens.

Actuala organizare a administrației centrale, cu structuri (inspectorate, direcții etc.) în fiecare din cele 41 de județe, plus sectoarele Bucureștiului, e criticată constant pentru lipsa de eficiență și pentru menținerea unui aparat birocratic stufos, cu costuri uriașe pentru stat.

România a fost supusă unui proces de ”urbanizare” mai mult pe hârtie, începând cu 2004, înainte de aderarea la Uniunea Europeană, una dintre condițiile de aderare fiind creșterea gradului de urbanizare al țării. Chiar și după urbanizarea cu pixul, România ocupa în continuare, în 2007, ultimul loc în Uniunea Europeană din acest punct de vedere: cu un grad de urbanizare de 54,9%, țara noastră era întrecută până și de Bulgaria.

Pe vremea când Camera Deputaților era condusă de Valer Dorneanu și Senatul de Doru Ioan Tărăcilă, Parlamentul a trimis spre promulgare Legea 83, în 5 aprilie 2004. Articolul 1 spunea că ”se aprobă declararea ca oraşe a unor comune” chiar dacă, în realitate, comunele nu arătau deloc asemenea unor orașe.

În locul investițiilor masive și rapide în localitățile rurale pentru ca ele să fie relativ ”ridicate” la rangul de oraș, Guvernul Năstase, prin ministrul Administrației Octav Cozmîncă, a hotărât transformarea lor din pix, din birourile de la Palatul Victoria.

La fel s-a întâmplat cu zeci de sate care au fost transformate, peste noapte, în comune. În total, când au tras linie după perioada 2003-2004, Guvernul Năstase avea pe hârtie 40 de orașe și 221 de comune noi, deși cele mai multe dintre ele nu îndeplineau condiții minime cum ar fi sistem de canalizare, de iluminat public și sistem de alimentare cu apă, străzi asfaltate sau toaletă în interiorul casei.

Cele mai multe comune transformate în orașe, în 2004, au fost în județele Suceava, Maramureș și Timiș. În total, era vorba de 27 de comunități rurale din județele Arad (1), Argeş (1), Constanţa (1), Dolj (2), Gorj (2), Ialomiţa (2), Maramureş (4), Olt (1), Satu Mare (1), Sibiu (1), Suceava (8) şi Timiş (3).

Comentarii

  1. Domnul Pantazi a analizat ce nu se poate face ? Super! CCIR nu reprezintă mediul de afaceri. Isi atribuie competențe pe care nu le are. Reorganizarea administrativă este un imperativ pentru modernizarea României. Bate pasul pe loc de când am intrat in UE. De ce abordează CCIR acest subiect in acest moment ? De ce unii preiau subiectul , când acesta a fost ani de zile ignorat ? O problema , atât de importantă este abordată in mod superficial. Inclusiv de domnul Pantazi .

  2. Sunt niste date dar le vad ca observatii.
    Iar propunerile CCIR nu sunt decat niste trasoare.
    Ma indoiesc ca se bazeaza pe vreun studiu sau conexiuni geografice.
    Mai mult e de neinteles in conditiile date de gaura fabuloasa la buget de ce Guv.ro nu face niciun efort de dezintegrare a actualei structuri administrative stufoase, ineficienta si clientelare! 😯😯
    E foarte simplu:
    Propun 18 Microregiuni sau o uniune mica intre judete de realizat pentru urmatorii doi ani apoi dupa implementare in pasul 2 sa se treaca la realizarea celor 8 euroregiuni.
    Structura celor 18 microregiuni ar arata asa:
    1. Alba cu Ab, Hd.
    2. Bacău cu Bc, Nt.
    3. Baia Mare cu Mm, Sm.
    4. Bârlad cu Gl, Vn si 1/2 din Vaslui
    5. Brăila cu Br, Il, Cl.
    6. Bucureşti cu B, If.
    7. Cluj cu Cj, Sj.
    8. Constanţa cu Ct, Tl.
    9. Craiova cu Dj, Gj Mh.
    10. Giurgiu cu Gr, Tr.
    11. Iaşi cu Is, Bt si 1/2 din Vs,
    12. Oradea cu Bh, Ar.
    13. Mures cu Ms, Hr si Cv.
    14. Piteşti cu Ag, Ot, Vl.
    15. Ploieşti cu PH, Db, Bz.
    16. Sibiu cu Sb, Bv,
    17. Suceava cu Sv, Bn.
    18. Timişoara cu Tm, CS.
    Practic vor fi 18 pool-uri de dezvoltare pentru Romania.
    In acest prim pas trebuiesc unificate MULTE comune iar toate oraselele muribunde economic si cu populatie de sub 5000 locuitori sa fie transformate in comune.
    Aproape 40 de orașe și tot atâtea municipii nu mai îndeplinesc din punct de vedere formal condițiile pentru a mai fi astfel denumite.
    😎
    Potrivit datelor Recensământului încheiat arata ca multe din orașele României nu se mai încadrează ca număr de locuitori în definiția municipiului sau orașului.
    😎
    Deși ar trebui să aibă peste 5.000 de locuitori, orașe ca Nucet (Bihor) sau Băile Tușnad (Harghita) au mult sub 2000 de locuitori.
    Alte orașe cu mai puțin de 5.000 de locuitori sunt : VAȘCĂU, BĂILE GOVORA, BORSEC, SOLCA, BEREȘTI, FĂUREI, BAIA DE ARIEȘ, SULINA, OCNELE MARI, DRAGOMIREȘTI, ANINOASA, OCNA SIBIULUI, MIERCUREA SIBIULUI, BĂILE OLĂNEȘTI, BĂILE HERCULANE, AZUGA, SLĂNIC-MOLDOVA, PREDEAL, CAVNIC, BECHET, ABRUD și altele.
    😎
    În cazul municipiilor, avem astfel de localități care nu au nici 10.000 de locuitori, deși ar trebui să aibă minim 25.000. Este cazul Orșovei sau al Beiușului.
    Pe lângă acestea, avem peste 30 de municipii care nu respectă criteriul populației: Vatra Dornei, Urziceni, Calafat, Adjud și altele.
    😡
    Dacă ne uităm la celelalte criterii din lege, avem alte zeci de localități care sunt declarate orașe sau municipii, având o populație care să le permită această denumire, dar care arată mai degrabă a sat sau comună, nicidecum a municipiu/oraș. În sensul că nu au doctori, nu au rețea de canalizare, nu au străzi modernizate.
    Daca reformam in acest an cele 80 de administratii locale care nu mai indeplinesc cerintele legale de functionare va imaginati ce economii la buget se fac?
    Si daca se mai reduc nr de consilieri locali cu 10 sau 15 per localitate?
    Dar daca desfiintam cele 94 de Primarii care au sub 1000 de locuitori?
    Dar daca comasam cele 1412 de comune care au intre 1000-3000 de locuitori?
    😪
    Nu-i anacronic cu structura asta în 2023 D-le General?

  3. Da, se vor face șapte cneji, cu puteri nelimitate, iar anumite zone se vor întoarce in epoca de piatra.
    Fondurile de orice fel vor fi sifonate de cei șapte cneji, fără sa-i mai poată opri cineva sau ceva…
    Plus pericolul dezmembrării României la cele mai mici forme de autonomie forțată pe criterii etnice.
    Asa ca mai trageți frână de mana cu reorganizarea teritoriala…

  4. Mi se pare normal sa comasezi localități până ajungi la o populație prin care primăria să se poată autosustine financiar. Problema insa nu este chiar așa simplă. Sunt localități în zone montane pe care că sa le comasezi până la o populație de minimum 5000 de locuitori, faci o comună cat jumătate de județ că întindere. Oamenii aia, că sa ia o simpla adeverință de la primărie, trebuie sa bată jumătate de județ. Nu mai vorbesc de ce înseamnă să fii angajat într-un serviciu de asistență socială și să ai câteva cazuri pe care sa le vezi de câteva ori pe luna amplasate în patru colțuri ale comunei.
    O alta problemă cu articolul asta este: care este marele fâs că România nu este la nu știu ce grad de urbanizare? Ce, dacă locuiești în mediul urban ești mai deștept sau mai frumos? Care e problema, in fond? Este un deziderat sa ne mutam toți între betoane? Recenta pandemie a demonstrat contrariul.

  5. Mai terminați cu prostiile astea, comunele nu vor fi desființate ci vor fi trecute din județ în regiunile de care vor aparține, nici o localitate indiferent că este municipiu, oraș, comuna s-au dat nu vor dispărea ! Nu mai induceți lumea în eroare !

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *