O mașină este o achiziție costisitoare, de aceea majoritatea consilierilor financiari îi descurajează pe cumpărători să cheltuiască mai mult de 6 luni de salariu pentru vehiculul lor. Totuși, acest lucru depinde și de rata de depreciere a unei mașini, de costul de întreținere și chiar de situația economică actuală din țară, potrivit datelor transmise de platforma carVertical, la cererea Economedia. Având în vedere salariul mediu din România, cât trebuie să economisească cumpărătorii pentru a achiziționa un vehicul second-hand sau chiar un vehicul nou?
O mașină uzată medie poate costa peste un an de salariu
Potrivit datelor autovit.ro, în România, o mașină second-hand costă în medie în jur de 12.800 de euro. În funcție de model și de lista de dotări, această sumă le-ar putea permite șoferilor să obțină o mașină veche de 5-10 ani. Institutul Național de Statistică (INS) indică faptul că salariul mediu în țară este de aproximativ 910 euro după impozite, prin urmare, pentru a cumpăra o astfel de mașină ar fi nevoie să muncești 14 luni la rând. Fără a exclude alte cheltuieli din viață.
„Acest lucru sugerează că achiziționarea unui vehicul uzat mediu cu un salariu mediu din România ar putea fi prea piperat. Cu toate acestea, șoferii ar trebui să ia în considerare și faptul că deținerea unei mașini aduce cheltuieli suplimentare. Pentru comparație, în Germania, o mașină uzată costă în medie 18 800 de euro. Având în vedere că salariul mediu în această țară este de aproximativ 2.644 de euro, ar fi nevoie ca cineva să lucreze mai mult de 7 luni pentru a cumpăra acest vehicul. Polonezii cheltuiesc mai puțin pe mașini – 7 239 de euro în medie. Cu toate acestea, salariile sunt, de asemenea, mai mici (1.240 de euro în medie), fiind nevoie să se lucreze mai mult de 6 luni pentru a cumpăra un astfel de vehicul. Bulgarii câștigă în jur de 1.000 de euro și cheltuiesc de obicei între 6.600 și 10.000 de euro pe o mașină la mâna a doua, ceea ce înseamnă că ar trebui să se lucreze între 6 și 10 luni pentru a o cumpăra. Acest lucru nu face decât să dovedească faptul că românii sunt dispuși să cheltuiască o parte mai mare din venitul lor decât oamenii din alte țări pentru a-și procura un vehicul”, potrivit datelor carVertical.
7,8% dintre mașinile din România sunt cu ceas, iar 59% au fost avariate la un moment dat, ceea ce înseamnă că aceste mașini pot fi mai predispuse la defecțiuni și necesită reparații ample.
„Dacă luăm în considerare că o mașină nu ar trebui să coste mai mult decât salariul pe 6 luni, o persoană ar trebui să câștige cel puțin 2.000 de euro pentru a cumpăra o mașină second-hand medie din România. Cu toate acestea, merită luate în considerare și mașinile noi mai ieftine, deoarece situația de pe piața românească a vehiculelor second-hand nu este transparentă”, spune Matas Buzelis, expert în domeniul auto și head of communications la carVertical.
Mașinile noi necesită investiții între 25.000 și 30.000 euro
Autoturismele noi necesită investiții mult mai mari, întrucât o mașină medie de la o reprezentanță costă între 25.000 și 30.000 de euro, transmit reprezentanții carVertical. „În funcție de vehicul, această sumă poate varia de la 14.000 de euro pentru Dacia Sandero la 157.000 de euro sau chiar mai mult pentru unele mașini premium sau de lux”.
„Serviciile de leasing auto sunt destul de populare în România, permițând cumpărătorilor să facă plăți lunare și să evite să cheltuiască întreaga sumă pentru un vehicul dintr-o singură dată. Acest lucru le permite cumpărătorilor să obțină imediat modelul dorit, fără a fi nevoiți să economisească bani timp de luni sau chiar ani de zile. Mașinile second-hand pot fi, de asemenea, închiriate, ceea ce poate fi o opțiune atractivă pentru mulți. Atunci când cumpărați o mașină de ocazie, Buzelis vă sfătuiește să evitați cele mai ieftine modele și să luați în considerare obținerea unui vehicul second-hand de la un dealer. Deși acest lucru atenuează riscul de a cumpăra o mașină în stare proastă, expertul în domeniul auto sugerează, de asemenea, verificarea online a istoricului unui vehicul, efectuarea unui test drive și aducerea acestuia pentru o inspecție la un atelier autorizat respectabil”, mai transmit reprezentanții car Vertical.
Citește și
Ce țări europene plătesc cele mai puține și cele mai multe taxe pe mașini