Angajații se declară în general nemulțumiți de nivelul actual al salariilor, având în vedere că în ultimul an majorările din companii nu au reușit, în cele mai multe cazuri, să acopere inflația. Tinerii sunt cei mai flexibili pe piața muncii și caută să își atingă inclusiv obiectivele financiare, iar potrivit datelor BestJobs, cele mai multe aplicări sunt pentru joburile care au afișate și nivelul salariului.
Ana Vișian, marketing manager la BestJobs, a precizat, într-o dezbatere G4Media/ENTR, că de aproximativ un an de zile „un subiect fierbinte” pe masa Uniunii Europene este transparentizarea salariilor, respectiv afișarea salariului oferit încă din anunțul de angajare. Unele țări din Europa au trecut deja la această practică și există și companii din România care fac acest lucru.
De ce candidații sunt interesați mai ales de aceste anunțuri și cum îi ajută să evolueze în carieră ? Ana Vișian a explicat care sunt avantajele:
„Există o oarecare dezamăgire și o tendință generală de a afirma faptul că nu sunt mulțumit de salariul pe care îl am în momentul de față și asta vine după un an 2022 în care majoritatea creșterilor salariale practicate de către companii nu au acoperit inflația, ceea ce nu s-a reflectat în niciun fel în binele angajaților. Foarte multe companii au încercat să compenseze cu beneficii extrasalariale sau cu bonusuri mai mari sau cu diverse facilități pe care le-au oferit. Așteptările pentru 2023 sunt cumva în aceeași tendință, că creșterea nu va acoperi inflația, nici măcar nu se vor anula una pe cealaltă. De aceea, de pe la finalul anului trecut, a crescut activitatea în platformă, pe care o observăm în BestJobs, pe aplicările pe joburile cu salarii afișate.
Este un subiect destul de fierbinte de aproape un an de zile, de când s-a pus pe masa Uniunii Europene această transparentizare a salariilor, prin care companiile ar trebui să afișeze încă din anunțul de angajare salariul. Nu este nimic reglementat în momentul acesta și nu există nicio infrastructură spre direcția aceasta, însă sunt țări în Europa unde se practică.
Noi am încurajat foarte mult companiile să-și afișeze măcar un range salarial, un interval suficient de transparent și de real, astfel încât candidații să știe la ce se așteaptă și am observat că pe joburile unde avem această informație pusă de către companii sunt cu până la 40% mai multe aplicări, și aplicări relevante.
E o tendință pe care o vedem în creștere și care se va menține și în 2023, pentru că oamenii își caută raportare la piață, la salariul pe care pot să-l câștige:
- Cât pot să câștig cu ceea ce știu să fac?
- Cât pot să câștig mai mult?
- Ce trebuie să fac ca să câștig mai mult? Dacă trebuie să învăț ceva, dacă trebuie să mă specializez, ce ar trebui să mai adaug la CV ca să pot să bifez la jobul acela unde salariul mă încântă.”