Ministerul Finanțelor a pregătit noi modificări fiscale fiscale care intră în vigoare de la 1 ianuarie 2025.
Una dintre măsuri prevede că e-Factura devine obligatorie și în relația cu consumatorii (B2C) de anul viitor.
Totuși, Finanțele amână până la data de 1 iulie 2025 data de intrare în vigoare a transmiterii de către contribuabili a rezultatului verificărilor realizate asupra diferenţelor comunicate de autoritatea fiscală prin „Notificarea de conformare RO e-TVA” și a consecințelor care decurg din neîndeplinirea acestei obligații.
Se instituie obligația înscrierii în facturile simplificate și a codului de înregistrare în scopuri de TVA sau a codului de identificare fiscală al beneficiarului, în cazul în care acesta este o persoană impozabilă ori o persoană juridică neimpozabilă, informație necesară în contextul obligațiilor instituite în legătură cu utilizarea sistemului naţional privind factura electronică RO e-Factura pentru aceste facturi.
Având în vedere necesitatea susținerii procesului de comasare a terenurilor agricole, în prezent fragmentate, se propune scăderea din baza impozabilă a veniturilor realizate din schimbul de terenuri agricole situate în extravilan având ca scop comasarea terenurilor agricole, potrivit legii, cu implicarea primăriilor unităților administrativ-teritoriale pe raza cărora se situează terenurile respective.
Se propune clarificarea regimului fiscal aplicabil în cazul veniturilor din pensii obținute din străinătate, în sensul exceptării de la regimul de impozitare progresiv și utilizarea cotei de impozit de 10%.
Situații financiare anuale depuse exclusiv online
În ceea ce privește depunerea situațiilor financiare anuale, având în vedere că 98% din operatorii economici care sunt în aria de reglementare a Ministerului Finanțelor au depus online situații financiare anuale/raportări contabile anuale pentru exercițiul financiar al anului 2023 și ținând cont de faptul că declarațiile fiscale se depun numai online, se propune depunerea exclusiv online a situațiilor financiare anuale începând exercițiul financiar al anului 2025.
Garanție de 120% pentru produse accizabile
Se introduce obligația privind depunerea unei declarații pe propria răspundere privind cantitatea de produse accizabile pe care intenționează să o primească unii operatori economici și constituirea unei garanții de 120% din contravaloarea accizelor aferente cantității de produse accizabile pe care intenționează să o primească, în situația în care în urma evaluării riscului fiscal, operatorii economici prezintă risc fiscal ridicat. Acești operatori economici vor fi notificați de către autoritatea vamală competentă în vederea respectării prevederilor privind depunerea declarația pe propria răspundere și constituirea unei garanții de 120%.
Operatorii economici înregistrați la autoritatea competentă pentru distribuție și comercializare angro fără depozitare băuturi alcoolice, tutun prelucrat și produse energetice și care eliberează pentru consum din cadrul unui antrepozit fiscal produse accizabile, au obligația depunerii la autoritatea competentă a unei declarații pe propria răspundere privind cantitatea de produse accizabile pe care intenționează să o elibereze pentru consum, al cărei model, conținut și modalitatea de declarare se vor stabili prin ordin al președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală.
Acești operatori economici au obligația să constituie o garanție de 120% din contravaloarea accizelor aferente cantității de produse accizabile pe care intenționează să o elibereze pentru consum.
Contribuabilii care nu constituie garanția de 120% și care nu depun o declarație pe propria răspundere cu cel puțin 3 zile calendaristice înainte de epuizarea cantității de produse accizabile riscă amenzi de la 20.000 lei la 100.000 lei, precum și confiscarea produselor.
În curs de actualizare…