Zgomotul mașinilor de cusut este o caracteristică constantă în unele zone din Guangzhou, un port înfloritor de pe râul Pearl din sudul Chinei. Acesta se aude prin ferestrele deschise ale fabricilor de dimineața până târziu în noapte, în timp ce acestea termină tricourile, pantalonii scurți, bluzele, pantalonii și costumele de baie care vor fi expediate pentru a umple garderobele din peste 150 de țări. Acesta este sunetul din Panyu, cartierul cunoscut drept „satul Shein”, un labirint de fabrici care alimentează cel mai mare retailer de modă rapidă din lume, relatează BBC.
Fabrică lângă fabrică, abuz după abuz
„Dacă sunt 31 de zile într-o lună, voi lucra 31 de zile”, a declarat un muncitor pentru BBC. Majoritatea au spus că au doar o zi liberă pe lună.
Cei de la BBC au petrecut câteva zile în Guangzhou și au reușit să viziteze 10 fabrici, să vorbească cu patru proprietari și cu mai mult de 20 de lucrători, dar și cu furnizorii de textile.
Au descoperit că inima acestui imperiu este o forță de muncă care stă în spatele mașinilor de cusut aproximativ 75 de ore pe săptămână, fără a respecta legislația muncii din China. Acest timp de lucru nu este neobișnuit în Guangzhou, un centru industrial pentru lucrătorii care au venit din mediul rural în căutarea unui venit mai mare. Și nu este neobișnuit nici în China, care a fost mult timp fabrica de neegalat a lumii.
Cu toate acestea, această perioadă îndelungată de lucru se adaugă la o listă tot mai lungă de probleme ale Shein, cândva o companie puțin cunoscută, fondată în China, care a devenit un mastodont global în industria de fashion în doar cinci ani.
Încă o companie privată, aceasta a fost evaluată la aproximativ 54 de miliarde de lire sterline (66 de miliarde de dolari) într-o rundă de strângere de fonduri în 2023. În prezent, compania are în vedere o posibilă listare la Bursa din Londra.
Cu toate acestea, ascensiunea sa fulminantă a fost marcată de controverse cu privire la tratamentul aplicat lucrătorilor și la acuzațiile de muncă forțată.
Anul trecut, compania a admis că a găsit copii care lucrau în fabricile sale din China
Compania a refuzat să fie intervievată, dar a declarat pentru BBC că „Shein se angajează să asigure tratamentul corect și demn al tuturor lucrătorilor din lanțul nostru de aprovizionare” și investește zeci de milioane de dolari în consolidarea guvernanței și a conformității.
Acesta a adăugat: „Ne străduim să stabilim cele mai înalte standarde de remunerare și solicităm ca toți partenerii din lanțul de aprovizionare să adere la codul nostru de conduită. În plus, Shein lucrează cu auditori pentru a asigura conformitatea.”
Succesul Shein constă în volum. Inventarul online al companiei se ridică la sute de mii de produse, toate cu reduceri mari: rochii la 10 lire sterline, pulovere la 6 lire sterline, prețuri care se situează în medie sub 8 lire sterline.
Veniturile au crescut vertiginos, depășind companii precum H&M, Zara și Primark din Marea Britanie. Vânzările la prețuri reduse sunt determinate de locuri precum „satul Shein”, care găzduiește aproximativ 5.000 de fabrici, majoritatea fiind furnizori Shein.
Clădirile au fost eliberate pentru a face loc mașinilor de cusut, rolelor de țesături și sacilor plini cu resturi de pânză. Ușile subsolurilor lor sunt mereu deschise pentru ciclul aparent fără sfârșit al livrărilor și colectărilor.
Pe măsură ce trece ziua, rafturile se umplu cu pungi de plastic transparent. Dar chiar și după ora 22:00, mașinile de cusut – și oamenii cocoțați deasupra lor – nu se opresc, deoarece sosesc mai multe țesături, în camioane atât de pline, încât bucăți de culoare cad uneori pe podeaua fabricii.
„Lucrăm, de obicei, 10, 11 sau 12 ore pe zi”, spune o femeie de 49 de ani din Jiangxi, care nu dorește să își spună numele. „Duminica lucrăm cu aproximativ trei ore mai puțin”.
Muncitorii speră la o viață mai bună
Femeia se află pe o alee, unde o duzină de oameni se înghesuie în jurul unui rând de panouri cu anunțuri.
Aceștia citesc anunțurile de angajare de pe panou, în timp ce examinează cusăturile unei perechi de pantaloni chinos așezată deasupra acestuia.
Acesta este lanțul de aprovizionare al Shein. Fabricile sunt contractate pentru a face haine la comandă – unele mici, altele mari. Dacă pantalonii chinos sunt un succes, comenzile vor crește și la fel trebuie să facă și producția. Fabricile angajează apoi lucrători temporari pentru a face față cererii pe care personalul lor permanent nu o poate satisface.
Muncitorul migrant din Jiangxi caută un contract pe termen scurt, iar pantalonii chino sunt o opțiune.
„Câștigăm atât de puțin. Costul vieții este acum atât de ridicat”, spune ea, adăugând că speră să câștige suficient pentru a-i trimite înapoi la cei doi copii ai săi, care locuiesc cu bunicii lor.
„Suntem plătite pe bucată”, explică ea. „Depinde cât de dificil este articolul. Ceva simplu, cum ar fi un tricou, costă unu-doi yuani, mai puțin de un dolar pe bucată, iar eu pot face în jur de o duzină într-o oră.”
Examinarea cusăturilor de pe pantalonii chinos este esențială pentru luarea acestei decizii. În jurul ei, lucrătorii calculează cât vor fi plătiți pentru a confecționa fiecare piesă de îmbrăcăminte și câte pot face într-o oră.
Aleile din Panyu funcționează ca piețe ale muncii, umplându-se dimineața când muncitorii și scuterele trec în grabă pe lângă căruciorul cu găluște pentru micul dejun, ceștile cu lapte de soia aburind și fermierul plin de speranță care vinde ouă de găină și rață.
Situația este în concordanță cu un raport al grupului elvețian de advocacy Public Eye, care s-a bazat pe interviuri cu 13 lucrători din industria textilă de la fabricile care produc haine pentru Shein.
Aceștia au constatat că un anumit număr de angajați lucrau ore suplimentare excesive. Acesta a observat că salariul de bază fără ore suplimentare era de 2.400 de yuani (265 de lire sterline; 327 de dolari) – sub nivelul de 6.512 yuani pe care Asia Floor Wage Alliance îl consideră necesar pentru un „salariu decent”. Însă lucrătorii cu care am vorbit au reușit să câștige între 4.000 și 10.000 de yuani pe lună.
„Aceste ore nu sunt neobișnuite, dar este clar că sunt ilegale și încalcă drepturile fundamentale ale omului”, a declarat David Hachfield de la grup. „Este o formă extremă de exploatare și acest lucru trebuie să fie vizibil”.
Săptămâna medie de lucru nu ar trebui să depășească 44 de ore, conform legislației muncii din China, care prevede, de asemenea, că angajatorii trebuie să se asigure că lucrătorii au cel puțin o zi de odihnă pe săptămână. Dacă un angajator dorește să prelungească aceste ore, ar trebui să fie din motive speciale.
Deși sediul central al Shein se află acum în Singapore, este incontestabil că majoritatea produselor sale sunt fabricate în China.
Succesul Shein a atras atenția Washingtonului, care se ferește din ce în ce mai mult de firmele chineze.
În iunie, Marco Rubio, alesul lui Donald Trump pentru funcția de secretar de stat al SUA, a declarat că are „preocupări etice grave” cu privire la „legăturile profunde ale Shein cu Republica Populară Chineză”: „Munca în condiții de sclavie, exploatările clandestine și trucurile comerciale sunt secretele murdare din spatele succesului lui Shein”, a scris el.
Nu toată lumea ar fi de acord cu cuvintele alese de Rubio pentru a descrie condițiile de la furnizorii Shein. Dar grupurile de apărare a drepturilor spun că orele lungi de lucru, care au devenit un mod de viață pentru mulți din Guangzhou, sunt nedrepte și explozive.
Mașinile de cusut dictează ritmul zilei
„Lucrez în aceste fabrici de mai bine de 40 de ani”, a spus o femeie care a petrecut doar 20 de minute mâncându-și masa. Aceasta a fost doar o altă zi pentru ea.
În interior, fabricile vizitate de BBC nu sunt înghesuite. Există suficientă lumină și au fost aduse ventilatoare de dimensiuni industriale pentru a menține lucrătorii răcoroși. Afișe uriașe îndeamnă personalul să raporteze lucrătorii minori – probabil un răspuns la descoperirea a două cazuri de muncă infantilă în lanțul de aprovizionare anul trecut.
BBC înțelege că această companie își supraveghează mai atent furnizorii înainte de planurile de a deveni publică la Bursa de Valori din Londra.
„Este vorba despre reputația lor”, spune Sheng Lu, profesor în studii de modă și îmbrăcăminte la Universitatea din Delaware. „Dacă Shein poate realiza cu succes o ofertă publică inițială, atunci înseamnă că sunt recunoscuți ca o companie decentă. Dar dacă vor să păstreze încrederea investitorilor, trebuie să își asume anumite responsabilități.”
Una dintre cele mai mari provocări cu care se confruntă Shein este acuzația că se aprovizionează cu bumbac din regiunea Xinjiang din China.
Promovat cândva ca fiind printre cele mai bune țesături din lume, bumbacul din Xinjiang a căzut în dizgrație după acuzațiile că este produs prin muncă forțată de persoane din minoritatea musulmană uigură – o acuzație pe care Beijingul a negat-o în mod constant.
Singura modalitate de a trece peste aceste critici este de a fi mai transparenți, spune profesorul Sheng.
„Dacă nu vă publicați lista completă a fabricilor, dacă nu vă faceți lanțul de aprovizionare mai transparent pentru public, atunci cred că va fi foarte dificil pentru Shein. Un avantaj major, adaugă el, este că lanțul de aprovizionare al Shein este în China: „Foarte puține țări au un lanț de aprovizionare complet. China are acest lanț – și nimeni nu poate concura”, a adăugat el.
„Shein are avantajele și dezavantajele sale”, a spus proprietarul unei fabrici. „Partea bună este că comanda este în cele din urmă mare, dar profitul este scăzut și este fix.
Shein, având în vedere mărimea și influența sa, este un negociator dur. Prin urmare, proprietarii fabricilor trebuie să reducă costurile în altă parte, ceea ce duce adesea la scăderea salariilor personalului.
„Înainte de Shein, produceam și vindeam haine pe cont propriu”, a declarat un proprietar a trei fabrici. „Puteam estima costurile, decide prețul și calcula profitul. Acum, Shein controlează prețul, iar tu trebuie să te gândești la modalități de a reduce costurile.”
Cu toate acestea, atunci când comenzile sunt la vârf, este o bonanza. Conform datelor ShipMatrix, o firmă de consultanță în logistică, compania expediază în medie aproximativ un milion de pachete pe zi.
„Shein este un pilon al industriei modei”, a declarat Guo Qing E, un furnizor Shein.
„Am început când a început Shein. Am asistat la ascensiunea sa. Ca să fiu sincer, Shein este o companie extraordinară în China. Cred că va deveni mai puternică, deoarece plătește la timp. Acesta este punctul în care este cea mai de încredere”.
„Dacă plata pentru bunurile noastre este scadentă pe data de 15, indiferent dacă este vorba de milioane sau zeci de milioane, banii vor fi plătiți la timp.”
Shein, cu orele sale epuizante și salariile uneori mai mici, poate că nu este o sursă de confort pentru toți lucrătorii săi. Dar este o sursă de mândrie pentru unii.
„Aceasta este contribuția pe care noi, chinezii, o putem aduce lumii”, a declarat o supraveghetoare în vârstă de 33 de ani din Guangdong, care nu a dorit să își dea numele.
Afară este întuneric și muncitorii se întorc în fabrici după cină pentru ultima etapă. Ea recunoaște că orele sunt lungi, dar „ne înțelegem bine între noi. Suntem ca o familie”. Câteva ore mai târziu, după ce mulți muncitori se îndreaptă spre casă, luminile din mai multe clădiri rămân aprinse.
Unii oameni lucrează până la miezul nopții, a spus proprietarul unei fabrici. Vor să câștige mai mulți bani, a spus el. La urma urmei, în Londra, Chicago, Singapore, Dubai și în multe alte locuri, cineva caută următoarea reducere.