Ce se ascunde în spatele visului american al startup-urilor din Europa Centrală și de Est/ Ele sunt mai predispuse să își mute sediul în SUA decât cele din Vest

Startup, business Sursa foto Jakub Jirsák | Dreamstime.com

A trecut mult timp de când UiPath, una dintre cele mai de succes companii de tehnologie din Europa, nu și-a mai avut sediul central în țara sa de origine, România. Din 2017, aceasta a numit New York baza sa. În întreaga Europă, 89% din valoarea de întreprindere a startup-urilor înființate în Europa are sediul în Europa – pentru regiunea ECE, această cifră scade la 54%, potrivit raportului 2022 CEE realizat de Dealroom, Google și Atomico, scrie publicația Sifted, lansată în 2019 de Financial Times,

17% dintre startup-urile din ECE care au obținut o finanțare de peste 1 milion de euro s-au mutat în străinătate; principalele lor destinații sunt coastele de vest și de est ale SUA și Londra, se arată în raport. Printre acestea se numără unele dintre cele mai mari nume din regiune: Prezi din Ungaria, Grammarly din Ucraina, Productboard din Cehia și Booksy din Polonia.

„Nu puteam să ne extindem la fel de repede în niciun alt loc”, spune Daniel Dines, cofondator al UiPath. Compania s-a listat la bursa din New York în 2021, cu o evaluare de puțin mai puțin de 36 de miliarde de dolari.

Dines a mutat sediul central al UiPath în urmă cu șase ani, dar sentimentul rămâne similar și în prezent; nu este neobișnuit pentru companiile de tehnologie cu creștere rapidă din Europa Centrală și de Est (ECE) să își mute sediul principal în SUA sau undeva ca Londra.

Motivele pentru care startup-urilor din ECE sunt mai predispuse să își mute sediul în SUA

Există motivații ușor diferite pentru fondatorii din țările din regiune. În locuri precum Belarus și Ucraina, companiile sunt motivate să își mute sediul principal mai ales din motive politice. Ca urmare, aproape întreaga valoare a acestor ecosisteme de startup-uri are sediul în afara țării de origine – 99% și, respectiv, 96%, potrivit raportului Dealroom.

Dar chiar și în țările UE cu economii de piață mai dezvoltate, precum Bulgaria, Slovenia, Ungaria și Letonia, mai mult de jumătate din valoarea creată de ecosistemul lor este realizată de startup-uri cu sediul în afara țării lor de origine.

Finanțarea, în special pentru întreprinderile aflate în stadii mai avansate, reprezintă încă o problemă. Întreprinderile de scară largă care doresc să se dezvolte trebuie, de obicei, să caute oportunități de investiții în altă parte, iar sediul lor principal îl urmează adesea pe cel al investitorilor lor.

„Pe măsură ce am continuat să ne extindem și să ajungem la mai mulți clienți globali, prezența în SUA ne-a permis să răspundem mai bine nevoilor lor și să fim mai aproape de partenerii și investitorii cheie”, spune Andreea Pleșea, cofondator al DRUID, care a strâns recent o serie B de 30 de milioane de dolari și a încheiat relocarea în San Francisco.

Karolina Wilk-Tryjanowska, manager de platformă la ff Venture Capital, un VC polono-american, spune că unele startup-uri din regiune „se confruntă cu politici juridice, de reglementare sau cu restricții politice în jurisdicțiile lor care le împiedică să strângă capital internațional”.

Problemele de reglementare au fost unul dintre principalele motive pentru care cei doi cofondatori polonezi ai AI Clearing, un start-up în domeniul construcțiilor cu inteligență artificială, au decis să își înceapă activitatea în SUA și nu în Polonia – abia mai târziu au deschis o filială poloneză. Aceștia spun că numeroasele nereguli din cadrul programelor poloneze de granturi și incertitudinea privind legislația i-au împiedicat să își desfășoare activitatea în țara lor de origine.

„A fost o alegere foarte conștientă”, spune Adam Wiśniewski, unul dintre cofondatorii start-up-ului. „Instabilitatea normelor privind proprietatea intelectuală, impozitele, afacerile, acționariatul în Polonia – toate acestea ne-au dat bătăi de cap încă de la început. Încă de la început, am vrut să avem o deschidere internațională, investitori internaționali. Am auzit de la ei că este o problemă, că nu au încredere în Polonia”, mai ales sub fostul guvern conservator al Poloniei, spune el.

El adaugă că, în SUA, întreprinderile sunt mai obișnuite să lucreze cu startup-uri, un sentiment împărtășit de Dines de la UiPath.

„Apetitul pentru risc al întreprinderilor din SUA este mai mare decât cel pe care l-am văzut în Europa. Deciziile bugetare sunt mai mici în cadrul organizației din SUA, astfel încât acestea au mai multă libertate în a face experimente”, spune Dines.

Impactul asupra ecosistemului

Raportul Atomico și Google sugerează că societățile care își mută sediul central în străinătate „tind să își păstreze o prezență puternică în regiune”, păstrând unele echipe cheie, de obicei de inginerie și de back office, în țările lor de origine.

Tendința nu trebuie să fie “neapărat nefavorabilă” pentru piețele locale, spune Wilk-Tryjanowska. Dar ea adaugă că „afectează cu siguranță statisticile” – este mai greu de evaluat succesul ecosistemelor locale de start-up-uri dacă companiile de succes își au rădăcinile și echipele în Europa Centrală și de Est, dar nu au sediul central acolo.

Wiktor Namysł, partener general la Orbit Capital, un capital de risc în creștere cu sediul la Varșovia și Praga, spune că “cel mai bun scenariu” este atunci când un startup ocupă cele mai scumpe posturi în străinătate, în timp ce își extinde birourile din spate și locurile de muncă pentru dezvoltare în țară.

„Acest lucru le permite să profite la maximum de fondul imens de talente și de arbitrajul costurilor forței de muncă disponibil în ECE. Acest lucru ar putea fi, de asemenea, benefic pentru regiune pe termen lung. Un astfel de mix de talente permite fluxul de expertiză și ajută la generarea de angajați cu înaltă calificare în domeniile care acum necesită exportul de locuri de muncă sau importul de talente de top din străinătate”, spune el.

Sursa foto Jakub Jirsák | Dreamstime.com

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *