Singapore a deschis marţi cel mai mare salon de aviaţie din Asia cu comenzi pentru avioanele COMAC din China şi Boeing, în timp ce industria se confruntă cu o revenire a cererii de călătorii post-pandemie, în faţa constrângerilor severe de aprovizionare, transmite agenția Reuters, citată de News.ro.
Peste 1.000 de companii din peste 50 de ţări participă la Salonul aviatic din Singapore, axat pe avioane de apărare şi comerciale şi condus de giganţi ai industriei occidentale precum Airbus, Boeing şi Lockheed Martin şi concurenţii lor chinezi, cum ar fi COMAC şi AVIC.
Companii ruse precum Russian Helicopters şi Irkut, care au participat la ediţiile trecute ale salonului, nu sunt prezente anul acesta, pe fondul războiului din Ucraina.
Cu toate acestea, sunt prezente companiile israeliene Israel Aerospace Industries şi Rafael Advanced Defense Systems, care au renunţat la Dubai Airshow în noiembrie, pe fondul războiului Israel-Hamas din Gaza.
Delegaţii comerciali au îmbrăcat pălării şi ochelari de soare într-o zi fierbinte şi senină pentru a urmări demonstraţii cu avioane militare din Singapore, Australia, India, Indonezia, Coreea de Sud şi Statele Unite ale Americii, precum şi cu avionul comercial COMAC C919 şi un Airbus A350-1000, care funcţionează cu 35% combustibil durabil pentru aviaţie.
COMAC, care şi-a adus pentru prima oară avionul său propriu C919, cu fuzelaj îngust, în afara teritoriului chinez, a anunţat primele comenzi de avioane primite la eveniment, marţi dimineaţă, compania chineză Tibet Airlines finalizând o comandă pentru 40 de avioane C919 cu un singur culoar şi 10 avioane regionale ARJ21 şi grupul de investiţii şi dezvoltare a aviaţiei civile din Henan din China, care a comandat 6 avioane ARJ21.
Royal Brunei Airlines a anunţat ulterior o comandă fermă pentru patru avioane Boeing 787-9 Dreamliners, în timp ce producătorul de avioane american a organizat şi o ceremonie de semnare pentru a marca o comandă recent plasată pentru 45 dintre avioanele cu fuzelaj larg din partea Thai Airways.
Având în vedere că are loc la începutul anului, există de obicei mai puţine anunţuri de comenzi majore la salonul aviatic din Singapore decât la saloanele din Paris, Farnborough şi Dubai.
Până la sfârşitul anului 2023, cererea de călătorii şi-a revenit aproape complet de la nivelurile pre-pandemice, din 2019, călătoriile interne fiind cu 4% mai mari decât nivelurile anterioare COVID, iar piaţa internaţională a rămas la 88% din nivelul pre-COVID, în principal din cauza revenirii mai lente a Chinei, conform datelor Asociaţiei Internaţionale de Transport Aerian.
”Vedem în 2024 o adevărată revenire la normal. Industria este în creştere, companiile aeriene câştigă din nou bani la nivel global. Pentru 2024, suntem cu adevărat optimişti”, a declarat Steven Townend, CEO-ul locatorului de avioane BOC Aviation din Singapore.
Furnizorii majori, producătorii de avioane şi producătorii de motoare au avut dificultăţi să ţină pasul cu revenirea cererii, după ce scăderea bruscă din timpul COVID-19 a dus la pierderi de locuri de muncă, un deficit în transportul de marfă şi o lipsă de competenţe în industrie.
Grupul Boeing, în special, este supus controalelor după explozia în aer a unui panou de uşă de pe un avion 737 MAX al Alaska Airlines aflat în zbor, pe 5 ianuarie, care a determinat Administraţia Federală a Aviaţiei din SUA să facă pasul fără precedent de a îngheţa producţia celui mai vândut avion cu un singur culoar la 38 pe lună.
Airbus a anunţat luna aceasta o nouă întârziere a intrării în serviciu a avionului său cu autonomie mare A321XLR, cu un singur culoar, până în trimestrul trei, în loc de trimestrul doi.
Furnizorii au declarat pentru Reuters că Airbus produce aproximativ 50 de avioane din familia A320neo pe lună, comparativ cu un plan de producţie care prevedea 58 până la sfârşitul anului 2023.