Ucraina continuă să expedieze cereale pe Dunăre către portul românesc Constanţa chiar după redeschiderea unora din porturile sale iar noile rute probabil se vor menţine, a afirmat miercuri Ion Stanciu, adjunctul şefului TTS, furnizorul principal de servicii logistice integrate de pe Dunăre, într-un interviu acordat Reuters, scrie Agerpres.
Exporturile de cereale ucrainene au scăzut semnificativ de când Rusia a invadat ţara, în 24 februarie, şi a blocat porturile sale de la Marea Neagră, ceea ce a dus la majorarea preţurilor alimentelor pe plan global şi a sporit temerile privind penuria de alimente în Africa şi Orientul Mijlociu.
Ucraina, unul dintre cei mai mari exportatori mondiali de cereale, a fost forţată să găsească rute alternative cu trenul pe la frontiera sa vestică sau prin micile sale porturi de la Dunăre, Reni şi Ismail, spre România.
Aceste rute sunt folosite chiar după semnarea acordului internaţional intermediat de ONU şi Turcia, deoarece încă prea puţine nave sosesc în Ucraina.
Acordul semnat în data de 22 iulie la Istanbul prevede instaurarea unor culoare securizate cu scopul de a permite exportul de cereale blocate în Ucraina.
„Unii traderi cu care lucrăm şi-au redus operaţiunile la Reni şi Ismail, dar fluxurile care au fost create încă funcţionează şi le vedem funcţionând chiar şi după încheierea războiului”, a declarat Ion Stanciu.
Acesta a adăugat: „Volumele noastre de cereale sunt uşor mai reduse dar aproape de nivelul anterior”.
Grupul transportă produse agricole, minerale şi produse chimice pe Dunăre şi în portul românesc Constanţa, operează cea mai mare flotă de barje pe Dunăre, cu o capacitate de transport de 800.000 tone, în timp ce în silozurile sale din Constanţa pot fi depozitate până la 110.000 tone de cereale.
De la începutul războiului, grupul a transportat aproape un milion de tone de mărfuri către şi din Ucraina, cerealele reprezentând aproape jumătate din total, a explicat Stanciu.
Directorul TTS pentru relaţiile cu investitorii, Gabriel Techera, a anunţat că firma a implementat un lanţ logistic la cele două terminale offshore din portul Constanţa, procesând rapid încărcarea cerealelor din barje în vapoare.
De asemenea, anul acesta compania a investit peste zece milioane de euro în flota sa, având o ţintă anuală de investiţii de 20,1 milioane de euro.
De la începutul războiului, Ucraina a trimis aproximativ 4,5 milioane de tone de cereale către Constanţa, au declarat reprezentanţii portului pentru Reuters.
TTS, listată anul trecut la Bursa de la Bucureşti şi inclusă în indicele FTSE Russell, a înregistrat în primul semestru din 2022 o creştere a cifrei de afaceri de 46,9% şi un avans de 28,5% al volumelor de cereale transportate.
Majorarea cererii şi creşterea tarifelor au ajutat la atenuarea costurilor operaţionale mai ridicate, inclusiv preţurile la oţel şi electricitate, a declarat Stanciu. Un impuls suplimentar va veni de la contractele pentru a aduce livrările de cărbune în Romania, Serbia şi Ucraina înaintea iernii. De asemenea, compania caută în mod activ potenţiale achiziţii de flote.