CFR Călători a primit, marți, 5 august, a doua ramă electrică Alstom Coradia Stream, parte dintr-un pachet de 37 de astfel de rame electrice interregionale noi RE-IR, anunță Autoritatea pentru Reformă Feroviară (ARF).
Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia:
- articolul continuă mai jos -
O echipă de proiect a ARF a efectuat marți recepția finală a ramei electrice RE-IR de tip Coradia Stream, unitatea TS02, la Depoul Alstom situat în incinta Atelierelor CFR Grivița.
TS02 este cea de-a doua unitate multiplă electrică (EMU) interregională, construită și furnizată de constructorul francez Alstom, în cadrul Contractului nr. RUIC 257/2022, cod SMIS 316400, încheiat de Autoritatea pentru Reformă Feroviară (ARF) cu Alstom Ferroviaria S.p.A., ce prevede furnizarea a 37 de astfel de rame electrice interregionale noi RE-IR.
Procesul de recepție finală a fost similar cu cel anterior desfășurat în data de 22 iulie 2025, la aceeași locație, pentru unitatea TS03.
Prin semnarea procesului verbal de recepție pentru punerea în serviciul comercial de transport feroviar de călători, s-a efectuat transferul dreptului de proprietate asupra ramei RE-IR TS02, de la furnizor către beneficiar, respectiv de la Alstom către ARF.
Alături de reprezentanții Alstom și ARF, la această acțiune a participat și un reprezentat al Asocierii Egis România S.A. – Egis Rail, în calitate de supervizor al acestui contract de achiziție de material rulant.
De asemenea, tot astăzi ARF a predat spre administrare rama RE-IR TS02 către operatorul de transport feroviar național SNTFC “CFR – Călători” – S.A., ramă ce face parte din lotul celor 12 trenuri atribuite de ARF, în cadrul primului contract de servicii publice licitat din România (CSP-L1) nr. RUIC 61/29.12.2023, aprobat prin HG nr. 1328/28.12.2023.
Ulterior, pe măsură ce restul de 10 rame electrice interregionale din acest lot vor intra în proprietatea ARF și vor fi predate către SNTFC “CFR – Călători” – S.A.
Acestea vor circula pe toate rutele din contract (CSP-L1), respectiv:
1. București – Constanța;
2. București – Craiova;
3. București – Ploiești – Brașov – Sighișoara – Alba Iulia – Deva – Arad – Timișoara;
4. București – Craiova – Drobeta Turnu Severin – Timișoara – Arad;
5. București – Craiova – Târgu Jiu – Deva.
Acest demers face parte dintr-un proiect fazat, derulat în două etape succesive:
– prima etapă a fost finanțată prin Programul Operațional Infrastructură Mare (POIM) 2014 ÷ 2020 (https://arf.gov.ro/…/10/prezentare-achizitie-RE-IR.pdf);
-a doua etapă este cofinanțată prin Programul Transport (PT) 2021 ÷ 2027.
Valoarea totală a proiectului este de 1.708.996.863,41 lei, finanțarea fiind distribuită după cum urmează:
– 1.213.523.359,27 lei – valoarea eligibilă nerambursabilă din partea fondurilor;
– 214.151.181,05 lei – bugetul propriu al beneficiarului;
– 281.322.323,09 lei – cheltuieli neeligibile, inclusiv TVA.