Dezvoltarea infrastructurii feroviare pe relaţia Bucureşti – Giurgiu Nord Frontieră continuă cu lotul 2, cu o valoare estimată de 2,25 miliarde lei, fiind deja lansată în licitaţie, cu termen de depunere a ofertelor pe data de 1 iulie 2024, potrivit unei postări a companiei CFR SA pe pagina de Facebook.
Astfel, lotul 2 cuprinde lucrările de modernizare a liniei de cale ferată pe tronsonul Bucureşti Progresu – Jilava – Giurgiu Nord Frontieră, fără intervalul Vidra – Comana (lotul 1), electrificarea în totalitate (inclusiv intervalul Vidra – Comana), o variantă nouă de traseu cu un viaduct în zona Daia, dublarea liniei între Daia şi Frăţeşti, precum şi lucrări de semnalizare, prin implementarea sistemului ERTMS.
CFR SA a anunţat că sâmbătă, 1 iunie 2024, se redeschide circulaţia pe noul pod feroviar din localitatea Grădiştea, iar legătura feroviară între Capitală şi sudul reţelei, pe ruta directă Bucureşti Nord – Bucureşti Progresu – Vidra – Grădiştea – Comana – Giurgiu (şi retur), va dura circa două ore.
Lucrările pentru reconstrucţia podului feroviar peste râul Argeş, situat între Vidra şi Comana, au fost incluse în lotul 1 al obiectivului de investiţii “Modernizarea liniei CF Bucureşti Giurgiu Nord – Frontieră, în contextul în care restabilirea legăturii directe pe calea ferată între Bucureşti şi Giurgiu era prioritară. Astfel, modernizarea căii ferate între staţiile Vidra şi Comana – lotul 1 – a avut ca obiectiv proiectarea şi execuţia lucrărilor pentru reconstrucţia podului peste râul Argeş, între staţiile Vidra şi Comana, un tronson în lungime de 12,02 km pe care s-a înlocuit de la zero suprastructura căii, s-au construit 99 subtraversări şi structuri de trecere în aria naturală protejată Comana, 16 lucrări de artă – patru poduri, două viaducte şi zece podeţe -, iar cele două construcţii civile noi – Hm Comana şi PO Grădiştea – respectă standardele europene pentru serviciile oferite călătorilor.
“Viteze maxime de circulaţie de 100 km/h – 120 km/h vor fi atinse pe circa 72 de km din cei 93,2 km ai liniei, pe restul traseului garniturile vor circula cu viteze de 70 – 80 km/h (viteza liniei), restricţiile de viteză acoperind o lungime de circa 10 km. Viteza maximă se va atinge pe întregul traseu după finalizarea lucrărilor de modernizare şi electrificare incluse în lotul 2, cu reducerea semnificativă a duratei de călătorie”, precizează administratorul de infrastructură feroviară.
Potrivit sursei citate, podul Grădiştea, pod metalic tip grindă cu zăbrele cu calea jos şi cuvă de balast, în lungime de 1,36 km, inclusiv cele două viaducte care asigură accesul pe pod, este cea mai importantă lucrare de artă din cadrul acestui contract. A fost reconstruit peste râul Argeş la o înălţime de aproximativ 15 metri şi este al doilea pod feroviar complet sudat din România (primul fiind construit pe Coridorul Rin-Dunăre, în zona localităţii Sighişoara, peste râul Târnava Mare). Însă, pentru montarea liniei de cale ferată pe podul de la Grădiştea, antreprenorul a utilizat sistemul slab track (sistem de cale ferată nebalastată), introdus pentru prima dată pe reţeaua feroviară din România.
Sistemul constă în montarea şinelor, prin intermediul celor 8 rânduri de puncte de prindere, direct pe o placă din beton armat prefabricat, un rând de puncte fiind format din două poziţii de prindere a şinei, similar cu o traversă pe o cale ferată balastată. De asemenea, pe toată lungimea podului au fost instalate aparate de compensare, care au rolul de a prelua forţa de dilatare/contracţie, în scopul prevenirii fenomenului de şerpuire a şinei.
“Valoarea totală a contractului pentru lotul 1 (proiectare şi execuţie lucrări), care a cuprins doar lucrările necesare pentru redeschiderea circulaţiei feroviare pe podul Grădiştea, situat între Vidra şi Comana, a fost de 627,42 milioane de lei, cu finanţare asigurată din fonduri europene nerambursabile. Cele două etape ale lotului 1 – elaborare proiect tehnic şi execuţie lucrări – s-au derulat în perioada ianuarie 2021 – mai 2024”, precizează CFR SA.