CFR Marfă a încasat 55 de milioane lei din vânzarea a 45 de locomotive și 56 de vagoane vechi, a anunțat transportatorul feroviar național, miercuri, într-un comunicat de presă. Dintre cele 101 unități de material rulant scoase la licitație, GFR Grup Feroviar Român a cumpărat 31 de locomotive, iar Nitramonia 51 de vagoane. În total, CFR Marfă vrea să vândă peste 7.000 de vagoane și 508 locomotive dintr-un total de 27.000 vagoane și peste 900 de locomotive.
„În scopul maximizării veniturilor și accelerării procesului de stingere a ajutorului de stat, CFR Marfă a facut publică în data de 6.07.2023 intenția de valorificare prin înțelegerea părților a 7.157 de vagoane și 508 locomotive, în conformitate cu art. 248 din Legea 207/2015 privind Codul de Procedură Fiscală. Ca urmare a obținerii acordului Administrației Naționale de Administrare Fiscală de valorificare și ridicare sechestru s-au încasat 55,24 milioane lei (la care se adaugă TVA) pentru 45 de locomotive și 56 de vagoane. Firmele declarate eligibile care au achitat bunurile ofertate au fost: Banat Green Trading (2 loc.), Laromet Transib (2 loc.), Marsim Strei (2 loc.), Tehnotrans Feroviar (1 loc.), Ukrainian Global Trading (1 loc.), Vest Trans Rail (1 loc.), GFR (31 loc.), Magro Util (1 loc.), Nitramonia (52 vag.), Tim Rail Cargo (4 vag.) si Unicom Tranzit (4 loc.)”, arată un comunicat CFR Marfă.
Compania CFR Marfă a obținut în primul semestru din 2023 un profit operațional de 77 de milioane de lei, iar cota de piață a transportatorului feroviar național de marfă a crescut la 33%, spunea, în iulie, directorul general CFR Marfă, Daniel Apostolache. Compania nu este în pericol de faliment și poate prelua fluxul de cereale dinspre Republica Moldova și mai ales Ucraina, a mai spus Apostolache, tranzitul cerealelor din Ucraina prin România având un procent de 10% din totalul mărfurilor transportate pe calea ferată. CFR Marfă are o datorie către ANAF de un miliard de lei reprezentând ajutorul de stat acordat ilegal în 2023 și încă 1,6 miliarde lei către CFR Infrastructură. Din datoria către Ministerul Finanțelor/ANAF, prin vânzarea a 1.224 de vagoane vechi, puse sub sechestru, ANAF a obținut 155 de milioane lei.
CFR Marfă are în total peste 27.000 de vagoane și 907 locomotive, dar în stare de funcționare și în activitatea curentă sunt doar 8.500 de vagoane și 220 de locomotive. Diferența între parcul inventar al CFR Marfa și parcul activ generează taxe, impozite şi costuri majore pentru pază şi utilităţi. În prezent peste 8000 de vagoane neutilizate în activitatea de exploatare a societății se află în proces de valorificare prin licitatii organizate la sediul ANAF, licitații care se repetă succesiv.