China consolidează dependența Europei de tehnologia sa prin trimiterea a mii de lucrători pentru a construi fabrici de baterii auto de ultimă generație, de care continentul are nevoie pentru a da un nou impuls industriei sale auto, scrie Financial Times.
Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia:
- articolul continuă mai jos -
Această mișcare la scară largă a forței de muncă, care amintește de trimiterea lucrătorilor chinezi pentru construirea de infrastructură în Africa, evidențiază mari lacune în competențele și cunoștințele Europei privind bateriile pentru vehicule electrice.
Cel mai evident exemplu este legătura cu CATL din China, unul dintre cei mai avansați producători de baterii din lume, care plănuiește să trimită 2.000 de lucrători pentru a construi și echipa o fabrică de baterii de 4 miliarde de euro în Spania, într-o societate mixtă cu Stellantis.
Fabrica se aliniază strategiei președintelui chinez Xi Jinping de a crea dependență externă față de producția high-end a Chinei, pe care Beijingul o consideră o sursă de influență strategică într-o eră de turbulențe geopolitice.
Dar proiectul ridică întrebări despre disponibilitatea CATL de a împărtăși secretele sale industriale în beneficiul oamenilor și afacerilor locale și despre vulnerabilitatea viitoare a Europei față de China.
În două decenii de construire de baraje, căi ferate și porturi în Africa, companiile chineze au adus zeci de mii de lucrători, dar au învățat că trebuie să ofere locuri de muncă locale pentru a câștiga bunăvoința comunităților.
CATL afirmă că este angajată să recruteze și să instruiască lucrători locali pentru a conduce fabrica spaniolă după finalizare, așa cum a procedat la o fabrică de baterii din Germania, care a început producția în 2022. De asemenea, construiește o fabrică mai mare de 7 miliarde de euro în Ungaria, care utilizează un număr nedezvăluit de lucrători specialiști din afara țării.
Joris Teer, analist în securitate economică la Institutul Uniunii Europene pentru Studii de Securitate, a declarat că companiile chineze protejează cu atenție proprietatea intelectuală pentru a menține economia țării chiar și în „scenarii extreme”, cum ar fi un război asupra Taiwanului.
„Xi caută să transforme China într-o fortăreață autosuficientă, făcând restul lumii și mai dependent de producția chineză”, a spus Teer. „Companiile chineze, inclusiv producătorii de baterii, au un puternic interes să nu exporte tehnologiile lor de vârf.”
CATL a fost inclusă în ianuarie pe lista neagră a Pentagonului a companiilor suspectate de legături cu armata chineză, deși a negat orice astfel de legături. Scott Bessent, secretar al Trezoreriei SUA, a avertizat Madridul la începutul acestui an că apropierea prea mare de China „ar fi ca și cum și-ar tăia propria gât”.
Proiectul de baterii de lângă Zaragoza, capitala regiunii nord-estice Aragón, consolidează totuși statutul Spaniei ca unul dintre cei mai apropiați aliați ai Beijingului în Europa de Vest.
Pentru a construi fabrica, CATL a informat oficialii locali că va aduce în total 2.000 de lucrători proprii pe bază de rotație – un număr fără precedent în proiectele industriale chineze din marile economii europene.
Fabrica va fi construită pe un teren de pământ deținut de Stellantis, lângă una dintre fabricile de automobile ale grupului euro-american, o unitate mai veche fondată de General Motors în anii 1980. Astăzi, fabrica din municipiul Figueruelas produce vehicule Opel, Peugeot și Lancia.
„Nu cred că chinezii vor să împărtășească know-how-ul cu noi”, a declarat José Juan Arceiz, angajat Stellantis și secretar al consiliului european al lucrătorilor companiei. „Acesta este unul dintre motivele pentru care vor aduce 2.000 de lucrători pentru construcție și instalare.”
Arceiz, care este și secretar general al sindicatului UGT din Aragón, a salutat previziunile că CATL va folosi 3.000 de lucrători, majoritatea spanioli, pentru a opera fabrica după finalizare. „Dar nu cred că vor să ne ofere cunoștințele necesare pentru a construi o fabrică de baterii”, a spus el.
CATL nu a precizat câți lucrători chinezi vor fi implicați în construcția de bază comparativ cu instalarea echipamentelor de producție, ceea ce se leagă direct de ingineria chimică și designul celulelor de baterii proprietar.
În Pedrola, un municipiu vecin cu amplasamentul fabricii, oficialii CATL caută teren suplimentar pentru facilități industriale și locuințe. Manuela Berges, primărița locală, a remarcat reticența lor de a împărtăși informații: „Sunt obsedați de amenințarea spionajului industrial.”
Colapsul suedezilor de la Northvolt în martie 2025 a privat Europa de producătorul de baterii considerat anterior cea mai bună speranță pentru a concura într-o industrie dominată de China.
Un alt grup chinez, AESC Envision, plănuiește o fabrică de baterii în vestul Spaniei. Volkswagen, care s-a asociat cu Gotion din China, construiește fabrici în Germania și Valencia, Spania.
Stellantis primește 298 milioane de euro din fondurile UE NextGeneration pentru proiectul său cu CATL, care are sprijinul principalelor două partide politice din Spania.
Prim-ministrul de stânga Pedro Sánchez a promovat China în căutarea comerțului și investițiilor, vizitându-l pe Xi de trei ori în ultimii doi ani și jumătate. Partidul conservator PP, care se opune lui Sánchez pe majoritatea altor probleme, susține și el fabrica de baterii.
„Relațiile dintre Spania și China sunt foarte importante pentru aceste proiecte și trebuie să normalizăm faptul că China este o țară cu un nivel ridicat de inovație și tehnologie care se va stabili în alte țări”, a spus Mar Vaquero, vicepreședinte în guvernul regional condus de PP în Aragón.
Partidul de extremă dreapta Vox a acuzat socialiștii lui Sánchez și PP că au luat un „risc uriaș” acceptând proiectul. „Practic nu vom obține nimic din asta”, a spus Alejandro Nolasco, liderul Vox în parlamentul regional. „Vor lua tehnologia și banii.”
Alții au afirmat că industria auto spaniolă nu avea altă opțiune decât să se bazeze pe tehnologia chineză pentru a evita învechirea.
„Am stabilit o poziție de lider”, a spus Benito Tesier, președintele CAAR, asociația industriei auto din Aragón, „dar regulile jocului s-au schimbat și acum trebuie să ne reinventăm.”
Un oficial guvernamental spaniol a declarat: „Când vine vorba de baterii EV, China este țara lider. Dorim să investească și să creeze un ecosistem împreună cu ei.”
Vaquero a spus că prin producerea bateriilor în apropiere, CATL va elimina îndoielile privind viabilitatea fabricii Stellantis, inima unei industrii construite în jurul motoarelor cu combustie internă, care angajează 35.000 de oameni în regiune. „Asigură viitorul și ancorează sectorul auto în Aragón”, a afirmat ea.
CATL și Stellantis au anunțat la sfârșitul anului trecut că vor forma o societate mixtă 50-50 pentru a investi până la 4,1 miliarde de euro în fabrica de baterii cu fosfat de fier litiu.
Construcția nu a început încă pe terenul de aproape 100 de terenuri de fotbal, dar fabrica este programată să înceapă producția la sfârșitul anului 2026.
Matt Shen, manager general CATL pentru Europa, a declarat pentru Financial Times că compania este pregătită să „colaboreze” cu producătorii europeni mai mici și mai puțin avansați de baterii pentru a-i ajuta să se extindă.
Stellantis a refuzat să comenteze dacă a obținut vreo garanție de la CATL că aceasta va împărtăși tehnologia sa.
În timp ce producătorii sud-coreeni de baterii, precum LG și Samsung, cumpără inputuri de la furnizori locali din Europa, companiile chineze importă de obicei din țară, a spus Martin Šebeňa, economist șef la Central European Institute of Asian Studies.
Dacă țările ar încerca să impună cerințe de aprovizionare locală sau cote de angajare pentru potențialii investitori chinezi, acestea riscă să îi alunge, a adăugat el. „Aveți nevoie de reglementări la nivel UE. Dacă se lasă pe seama statelor individuale, acestea vor începe doar să concureze între ele.”
În deceniile precedente, când producătorii occidentali de automobile au început să investească în China, Beijingul i-a obligat să încheie acorduri de transfer de tehnologie. Era obișnuit și ca anumite companii să trimită executivi europeni și americani pentru a ajuta la configurarea noilor fabrici.
Trimiterea lucrătorilor chinezi în Africa subsahariană s-a realizat la o scară diferită. La mijlocul anilor 2010, până la 40.000 de chinezi lucrau pe contracte de construcție corporative în Angola, potrivit datelor China-Africa Research Initiative de la Johns Hopkins School of Advanced International Studies. Până în 2023, numerele au scăzut, cel mai mare contingent fiind de 5.000 în Republica Democrată Congo.
În Spania, Vaquero a spus că unii directori CATL și-au stabilit deja reședința în Zaragoza.
Shen de la CATL a refuzat să comenteze numărul angajaților, dar a spus: „Trebuie să găsim lucrători maturi care cunosc procesul și trebuie să găsim suficienți muncitori într-un timp scurt.”
Pe măsură ce recrutarea și instruirea angajaților locali progresează, CATL a declarat că fabrica complet operațională va avea în mare parte personal spaniol, iar expații chinezi vor reprezenta mai puțin de 10% din total.
„Trebuie să fim practici și să nu ne uităm la culoarea investiției, pentru că în final ceea ce avem nevoie aici este un viitor. Vreau să fiu optimist și să cred că nu vom ajunge niște automați conduși de guvernul chinez”, a spus Luís Bertol, primarul din Figueruelas, unde va fi construită fabrica de baterii.