Ciolacu, despre pachetul de măsuri fiscale: Noi avem o situaţie excepţională şi trebuia să luăm nişte măsuri excepţionale/ Nicio ţară normală la cap nu poate continua aşa

Marcel Ciolacu, președintele PSD Sursa foto: Inquam Photos / George Călin

Premierul Marcel Ciolacu a declarat miercuri, despre pachetul de măsuri fiscale, că nu poate lăsa o ţară să se ducă în prăpastie, pentru că trebuie să fim predictibili. El a precizat că vorbim de nişte măsuri fiscale, nu despre o reformă fiscală, care în opinia sa trebuie dată cu un an înainte să fie pusă în aplicare.

”Noi avem o situaţie excepţională şi trebuia să luăm nişte măsuri excepţionale”, a explicat premierul. El a arătat că sunt 500 de modificări la Codul Fiscal, prin 100 de legi şi ordonanţe de urgenţă şi ”nicio ţară normală la cap nu poate continua aşa”.

Cele peste 500 de modificări au fost adunate într-un studiu prezentat săptămâna trecută de The Tax Institute.

Studiul a analizat modificările aduse legislației fiscale în perioada cuprinsă între data publicării Noului Cod Fiscal (aprobat prin legea 227/2015 și intrat în vigoare la 1 ianuarie 2016), respectiv 10.09.2015 și 31.03.2023, cu implicațiile lor bugetare.

Astfel, doar 47,6 % din alineatele Codului au rămas în forma inițială, Codul Fiscal fiind modificat prin 107 legi, ordonanțe de guvern și ordonanțe de urgență, ceea ce reprezintă o medie dle 14,4 acte normative de modificare pentru fiecare an de aplicare.

Marcel Ciolacu a comentat rezultatele: ”Nicio ţară normală la cap nu poate continua aşa. Nicio ţară normală la cap nu poate continua cu excepţii fiscale îngropând ţara. Avem cele mai mici venituri la construcţia PIB-ului din UE, avem zeci şi sute de facilităţi fiscale dar avem în oglindă, în loc să avem o evaziune fiscală redusă, la aşteptările excepţiilor, fiindcă excepţiile le-ai făcut fiindcă vei avea o colectare mai bună şi o respectare a legii mai bună. Ai de fapt cele mai mici venituri şi cea mai mare evaziune. Nu se poate continua aşa”.

Principala concluzie a fost: rezultatul celor 554 amendamente ( de 3,2 ori mai multe decât pentru vechiul Cod Fiscal în primii 10 ani de implementare) este o scădere a veniturilor bugetare de 0,53% din PIB în 2022, față de 2016.

”Dacă avem recomandări de la fondurile internaţionale fiscale, putem lua anumite măsuri, nu putem lăsa o ţară să se ducă în prăpastie, pentru că trebuie să fim predictibili. De aceea am încercat prin aceste dialoguri, cu toată lumea, să vedem care intră în aplicare din octombrie, care din ianuarie. Repet, vorbim de nişte măsuri fiscale, nu despre o reformă fiscală, Reforma fiscală, cu adevărat e clar că trebuie dată, din punctul meu de vedere, într-adevăr cu un an înainte să fie pusă în aplicare. Dar noi avem o situaţie excepţională şi trebuia să luăm nişte măsuri excepţionale”, a spus premierul despre pachetul de măsuri cu care îşi va asuma răspunderea în Parlament.

 

Sursa foto: Inquam Photos / George Călin

Comentarii

  1. Reforme acum. E nevoie de o terapie de soc. Orice amanare accentueaza criza. Guvernul are în vedere o reforma fiscală, prin împovărarea contribuabilului onest si a mediului de afaceri cu noi taxe si impozite care să aducă mai multi bani la buget pentru a reduce deficitul bugetar excesiv.
    Numai că înainte de a aduce mai multi bani la buget trebuie oprit dezmătul si risipa resurselor financiare in sistemul bugetar.
    Prin urmare, acest guvern al dezmătului si al risipei jecmăneste fără scrupule tot ce prinde începînd cu intreprinderile mici si mijlocii prin tot felul de biruri si taxe, în loc să procedeze la reducerea cheltuielilor de funcţionare a statului, prin reforme structurale profunde precum:
    -Reducerea numărului de ministere la 15-16, la fel cum este in Franţa şi Germania;
    -Desfiinţarea agenţiilor şi instituţiilor care nu sunt neapărat necesare, atribuţiile lor putând fi preluate de alte instituţii, simultan cu o descentralizare reală;
    -În administraţia locală, păstrarea acelor primării care servesc peste 8.000 de cetăţeni, şi comasarea celorlalte;
    -Reducerea numărului de judeţe la 16, într-o primă etapă, apoi la 8, echivalente cu regiunile de dezvoltare;
    – Înlocuirea instituţiilor care servesc acum cetăţenii prin numerosi funcţionari, cu aplicaţii informatice care funcţionează nonstop, online.
    Dintre toate cea mai importanta cale de reducere a risipei este reforma administrativ-teritorială care este una învechită și care costă mult prea mult, trebuie subliniat faptul că în prezent diferențele economice dintre județe sunt imense, iar birocrația omoară multe proiecte în fașă, desi aparatul administrativ este supradimensionat, fără să facă nimic. De aceea, trebuie recurs la o restructurare a acestor unități administrativ- teritoriale pentru ca structurile respective să fie compatibile cu cele europene, să devină funcționale si eficiente economic, deoarece in prezent cele mai multe dintre judete sunt adevărate feude pentru baronii locali. Trebuie in sfârsit să fie realizată regionalizarea, dar nu formal asa cum o avem acum, cu ADR-uri (Agentii de Dezvoltere Regională) ca organizații nonguvernamentale, ci cu regiuni administrative funcționale, cu forță juridică, adică să poți merge direct la Bruxelles să depui proiecte pe bani europeni fără să mai fi nevoit să treci prin București. Prin regionalizare s-ar desfiinţa foarte multe structuri inutile populate cu tot felul de nepotisme. Un alt avantaj este decimentarea reţelelor clientelare construite in timp de peste 50 de ani. Dacă s-ar sparge astfel de strcturi, s-ar crea şansa ca România să renască administrativ ca ţară.
    Uniunea europeana nu recunoaste caracterul de regiune decât dacă ai minimum 800.000 de locuitori, iar in România nici un judet nu indeplineste acest criteriu. Dacă nu ai 800.000 de locuitori nu esti considerat regiune si deci nu poti sa depui direct proiecte pentru accesarea de fonduri europene, nefiind eligibil. Din această cauză România pierde multi bani europeni fiindcă totul depinde de guvernul de la Bucuresti unde lucrurile se miscă foarte greu.
    Există două căi de a face regionalizarea. Prima este prin revizuirea constitutiei si introducerea categoriei administrative de „regiune” in legea fundamentală. A doua cale este mai simplă si se poate face fără modificarea constitutiei , printr-o lege organică in care să fie prevăzută comasarea mai multor judete in structuri administative mai mari. Aceasta se poate face mai simplu prin reducerea numărului de judete si păstrarea denumirii de „judet” prevăzută in actuala constitutie. Este modelul Poloniei care a făcut regionalizarea in 1999 prin comasarea celor 49 de voievodate existente (similare cu judetele de la noi) in 16 mari voievodate pentru a corespunde cerintelor Uniunii Europene.

    În plus la noi dintre cele 3.228 de orase si comune sau UAT -uri (unităti administrativ-teritoriale), cel puţin 1.000 nu-şi pot asigura din venituri proprii, cheltuielile de funcţionare şi a oferi servicii minimale pentru viaţa cetăţenilor: salarii, iluminat public, gospodărire. Toate stau cu mâna intinsă si se bazează pe transferuri de la bugetul central sau de la bugetul judeţean. În România sunt 2862 de comune din care 2.390 au sub 5.000 de locuitori, 891 n-au nici măcar 2.000 de oameni. Avem 216 orașe din care 117 au sub zece mii de cetățeni. Au însă aparate birocratice stufoase care le conduc, în mai toate cazurile cu ajutor de la stat. 2.593 de localități au beneficiat în 2022 de fonduri din bugetul statului pentru a putea să funcționeze. Și așa se întâmplă în fiecare an.
    In acest caz, Ilie Bolojan, președinte CJ Bihor vine cu urmatoarea solutie: „Primăriile care sunt gestionate prost ar trebui să fie lăsate să intre insolvență. Ori am avut de fiecare dată în acești ani ai guvernului în care primăriile care au acumulat arierate, au gestionat catastrofal activitatea au primit bani direct prin hotărâre de guvern la propunerea Ministerului de Finanțe pentru a li se șterge aceste datorii. Ori practic mesajul care este? Orice faceți cineva vă salvează”.
    Criza bate la ușă, bani în bugetul statului nu mai sunt, riscăm să pierdem finanțările europene pentru că nu suntem în stare să facem reduceri de personal și cheltuieli.
    De aceea, Marcel Ciolacu ar face mai bine să-si asume răspunderea pe o reformă administrativ-teritorială care să ducă la reducerea risipei banului public in domeniul bugetar si abia pe urmă să apeleze la cresterea fiscalitătii in mediul privat.

  2. Apropo, de studiul mentionat vorbeam zilele trecute … Cat a costat ca nu pare mare branza … ?
    Toata lumea subliniaza problemele dar solutiile plac nimanui.
    Care-i socoteala ? Ajung 500 000 de euro de la fiecare Barosan ? A facut-o careva ? Se pupa cu ce ne cer stapanii Paradisului Fiscal din Occident ? Fondatorii tuturor Bulelor Financiare ‘Moderne'(-500), Stapanii Lalelelor sfidatoare de Port Constanta, un pic mai putine droguri decat via Rotterdam ?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *