San Francisco și Paris sunt orașele cel mai bine pregătite pentru viitor din punctul de vedere a mobilității urbane, arată un clasament de specialitate citat de Bloomberg. Tehnologia și inovațiile au cântărit cel mai mult în realizarea topului celor mai bune orașe din punct de vedere al transportului urban din anul 2024 la nivel global.
Adoptarea mașinilor electrice și a altor inovații de înaltă tehnologie în San Francisco a eclipsat dependența de mașinile personale, ceea ce i-a adus primul loc într-un clasament care cuprinde 70 de orașe la nivel mondial, realizat de Oliver Wyman Forum, divizia de acțiune socială a firmei de consultanță, și a Universității din California, Berkeley.
Topul orașelor cu privire la mobilitatea urbană
- San Francisco
- Paris
- Singapore
- Munich
- Amsterdam
- Stockholm
- Berlin
- New York
- Zurich
- Londra
Cercetătorii au luat în calcul zeci de factori, cum ar fi posibilitatea de a merge pe jos, calitatea aerului și utilizarea autobuzelor cu emisii zero, pentru a elabora un indice de mobilitate urbană care analizează modul în care oamenii și mărfurile se pot deplasa într-un oraș și în centrele de populație din jur.
Alte orașe din top cinci, inclusiv Paris, Munchen și Amsterdam, au avut sisteme de transport public robuste și universități puternice care colaborează cu succes cu sectorul privat. Singapore, care s-a clasat pe locul al treilea, și-a prelungit măsurile fiscale pentru adoptarea mașinilor electrice până în anul 2025. Singapore are unele dintre cele mai sigure drumuri din lume, cu puține accidente întrafic și de asemenea un trafic redus.
Topul orașelor privind transportul public
- Singapore
- Hong Kong
- Stockholm
- Copenhagen
- Paris
- Vienna
- Berlin
- Zurich
- Oslo
- Tokyo
Factori care au influențat scorul orașelor
Scorul unui oraș este calcătuit pe baza a 71 de parametri diferiți pe care cercetătorii îi definesc în fiecare an. În acest an, aceștia au observat că inovațiile în tehnologie, cum ar fi utilizarea inteligenței artificiale și a aviației, au un impact mai mare asupra mobilității orașelor decât în anul 2019, când au început această analiză.
„Am considerat că anul acesta este foarte important să atribuim o pondere mai mare tehnologiei, având în vedere numărul tot mai mare de vehicule automatizate care funcționează în mediul urban și, la o scară de timp ceva mai lungă, creșterea numărului de aeronave electrice cu decolare și aterizare verticală (e-VTOL) ca o nouă paradigmă de mobilitate”, a declarat Alexandre Bayen, prorector asociat și profesor de inginerie electrică și științe informatice la UC Berkeley, citat de Bloomberg.
Accentul pus pe tehnologie și inovare în acest an a schimbat ratingul în favoarea orașelor americane, care au obținut rezultate bune în ciuda întârzierilor în ceea ce privește transportul în comun și infrastructura pentru biciclete și pietoni.
Deși ocupă primul loc din punct de vedere a mobilității urbane, San Francisco, s-a clasat pe locul 24 în ceea ce privește transportul în comun și pe locul 18 în ceea ce privește mobilitatea durabilă, a obținut puncte pentru adoptarea vehiculelor electrice și pentru infrastructura pe care încearcă să o creeze pentru taxiurile aeriene. În mod similar, New York a urcat de pe locul 12 pe care se situa anul trecut pe locul 8, iar Boston și Los Angeles au intrat în top 15.
Un alt factor care are efecte pe termen lung asupra mobilității urbane și care a îmbunătățit scorul unor orașe este pregătirea pentru evenimente sportive internaționale.
Parisul, primul clasat, și-a extins una dintre liniile de metrou înainte de Jocurile Olimpice din 2024, iar Volocopter a efectuat un zbor de testare al taxiului său aerian la Versailles, în timpul ceremoniei de închidere. În timp ce Los Angeles se pregătește să găzduiască Jocurile din 2028, orașul dă bani pentru ca Olimpiada să se desfășoare „fără mașini”, cu o nouă linie de metrou ușor, benzi rapide pentru autobuze și extinderi ale metroului.
Între timp, mai multe orașe din America de Nord analizează investițiile în transportul durabil înaintea Cupei Mondiale FIFA 2026, conform raportului.
Dallas, de exemplu, caută finanțare pentru autobuze electrice pentru a facilita deplasarea fanilor la și de la meciuri.
Multe orașe din Africa și America Latină aflate la coada clasamentului au făcut puține progrese în ceea ce privește adoptarea vehiculelor electrice și pregătirea generală pentru ceea ce raportul numește „transformarea digitală”, adică capacitatea de a adopta noi tehnologii, precum mașinile care se conduc singure, a explicat Guillaume Thibault, partener la Oliver Wyman.
Mai multe orașe din partea de jos a clasamentului nu aveau suficiente stații de transport public pentru a facilita deplasarea cetățenilor lor.
Dar analiza nu este menită să facă orașele de rușine, au spus cercetătorii. Aceștia subliniază faptul că orașele din clasamentul inferior au un potențial de investiții ridicat și au posibilitatea de a finanța proiecte precum noi linii de cale ferată și stații de încărcare a vehiculelor electrice.
Cercetătorii au adăugat recomandări cu privire la domeniile în care toate orașele din index au loc să crească, inclusiv cele din top. De exemplu, ei sugerează ca San Francisco să investească în transportul său public și să îmbunătățească infrastructura de ciclism.