Raport: Cluj-Napoca rămâne în topul celor mai „business friendly” orașe din România

cluj Sursa foto: Pixabay

Cluj-Napoca este, pentru al treilea an la rând, cel mai „business friendly” oraș românesc, potrivit clasamentului Emerging Europe Business Perception Index for 2023. În top se află și Bucureștiul pe locul 11 din 25 de orașe.

  • Un oraș „business friendly” este un oraş „prietenos” din punct de vedere economic, propice creării şi dezvoltării afacerilor. De obicei, aceste orașe sunt reprezentate de capitalele țărilor, dar, surprinzător, în acest an, multe orașe din provincie au intrat în top.

Orașul lituanian Vilnius urcă pe primul loc în clasamentul „business friendly”, urmat de Praga (Cehia), Kiev (Ucraina), Łódź (Polonia) și Tallinn (Estonia).

Emerging Europe a analizat care sunt orașele prietenoase din punct de vedere economic, în funcție de opt categorii: brand, potențial economic, climat de business, sprijin puternic al autorităților locale în materie de business, bazin de talente, infrastructură și conectivitate și dezvoltarea orașelor inteligente.

Analize Economedia

inflatie bani echilibru balanta
la veterinar
camioane UMB autostrazi
Donald Trump
Colaj bani lei Marcel Ciolacu
Bani, investitie, economii
Marcel Ciolacu, premier
Incredere
constructii, locuințe, bloc, muncitori, șantier
cristian mihai ciolacu, nepotul premierului
Emil Boc, Sorin Grindeanu
Ministerul Energiei Sursa foto Peter Szijjarto
tbb foto event
productie, fabrica
Donald Trump, Trumponomics
euro, moneda, bancnote, bani
bani, finante, lei, financiar, deficit
Mugur Isarescu, guverantorul BNR
Azomures
inflatie bani echilibru balanta
452710313_472208142236025_2821867466000769013_n
Mugur Isărescu, Banca Națională a României, BNR
tineri joburi IUF- The International University Fair
crestere economica, grafic
bani, lei, moneda
noii directori de la Transelectrica - Economedia
crestere economica grafic calcule foto pexels-pixabay
retea electrica - Transelectrica
Ford Courier Craiova Otosan (1)
Schaeffler Romania 1

Pentru prima dată de la lansarea sondajului, Emerging Europe a împărțit orașele în două grupe: orașe consacrate, care includ orașe cu o populație de peste 200.000 de locuitori și capitale de țară și orașe emergente, care au o populație între 100.000 și 200.000 de locuitori.

În cadrul categoriei climatului de afaceri, participanții la sondaj au fost rugați să aleagă cinci orașe care oferă cel mai favorabil mediu de reglementare pentru creșterea afacerilor, în care prevalența corupției și a obstacolelor birocratice este minimă și în care toate părțile interesate manifestă o perspectivă pozitivă față de activitățile de afaceri.

Există schimbări semnificative în comparație cu anul precedent. Doar Praga și Kiev ocupă aceleași poziții ca în anul precedent, respectiv locul cinci și opt. Vilnius a urcat cu două poziții și ocupă acum primul loc, Łódź și-a pierdut poziția de lider și a coborât pe locul al doilea, Ljubljana a urcat cu o poziție, urmată de Tallinn, care și-a îmbunătățit punctele ponderate cu 12,5 % și ocupă acum locul al patrulea.

Există trei nou-veniți în top 10, care au crescut puternic în poziționarea lor, și anume Cluj-Napoca (în creștere cu 13 poziții, ajungând pe locul șapte), Sofia (în creștere cu 12 poziții, ajungând pe locul opt comun) și București, în creștere cu cinci locuri, împărțind locul opt cu Sofia. Pe lista orașelor emergente, în primele trei locuri se află Rzeszów (Polonia), Klaipėda (Lituania) și Burgas (Bulgaria).

Cluj-Napoca se află în mai multe categorii analize de Emerging Europe. La categoria „climat de business”, orașul se află pe locul 7, topul fiind condus de Vilnius, Łódź și Ljubljana.

De asemenea, Cluj-Napoca este cunoscut pentru un sprijin puternic al autorităților locale în materie de business, fiind pe locul 5 în clasament. Aici în top se regăsesc Kiev, Poznań și Liov.

Orașul din România se află pe locul doi la categoria „orașe inteligente”, pierzându-și poziția de lider de anul trecut în defavoarea orașului estonian Tallinn.

În schimb, Cluj-Napoca nu se mai regăsește în top 10 la categoria „brand” al orașului de doi ani consecutivi, deși în 2020 ocupa ultimul loc în acest clasament, la egalitate cu București. Capitala a scăzut pe locul 10 la această categorie. Topul în materie de brand este condus de Varșovia, Budapesta, Tallinn și Budapesta.

La categoria „bazin de talente” se află atât Cluj-Napoca, pe locul 9 alături de Sofia, cât și Bucureștiul pe locul doi. Topul la această categorie este condus de Liov, București și Łódź.

Bucureștiul, pe locul 11 în topul orașelor „business friendly”

Capitala României, București, se află pe locul 11 în topul orașelor „business friendly”, coborând o poziție față de anul trecut. Capitala stă bine și la capitolul „potențial economic”, aflându-se pe locul 4 în clasament, în creștere de la locul 5 anul trecut, după orașe ca Kiev, Belgrad, Liov.

Față de anul trecut, Bucureștiul apare în categoria „infrastructură și conectivitate” pe locul nouă, alături de Poznań (Polonia) și Belgrad (Serbia).

De asemenea, Bucureștiul se află și pe locul 8 la categoria „climat de business”, alături de Sofia (Bulgaria), Gdańsk (Polonia) și Kiev (Ucraina).

Oradea, în topul orașelor emergente

De asemenea, în clasament apare și Oradea, în topul Orașe Emergente, la categoria „potențial economic” ocupând locul șase alături de Liberec, Kutaisi, Kielce și Sosnowiec.

Oradea se numără printre orașele emergente din categoriile „calitatea vieții”, pe locul 9, precum și în cadrul categoriei „sprijin puternic al autorităților locale în materie de business” pe locul 3.

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia:

Comentarii

  1. “Topul în materie de brand este condus de Varșovia, Budapesta, Tallinn și Budapesta.” Asta da, brand adevarat, de 2X ori

Comments are closed.

Comentarii

Pentru a posta un comentariu, trebuie să te Înregistrezi sau să te Autentifici.