Compania Consitrans va reactualiza studiul de fezabilitate şi va elabora proiectul tehnic pe tronsonul Târgu Neamţ-Iaşi-Vama Ungheni, de pe Autostrada Unirii A8, segment cu o lungime de 100 de km. CNAIR a punctat oferta tehnică, şi nu preţul mic pentru acest segment de autostradă, contrar practicii uzuale.
Mai precis, pe segmentul de aproximativ 200 de kilometri dintre Târgu Mureş şi Târgu Neamţ, contractul a fost semnat cu o firmă din Spania la jumătate din preţul estimat iniţial de 34 de milioane de lei.
În schimb, acum, pentru secţiunea Târgu Neamţ-Iaşi-Ungheni, oferta declarată câştigătoare, în valoare de 59 milioane de lei, a avut punctaj mai mare (56 puncte) pentru componenta tehnică faţă de oferta financiară, adică cea cu preț mai mic (40 de puncte). Evaluarea CNAIR pentru acest segment de 100 km era cuprinsă între 62 şi 73 milioane lei.
Aceste detalii sunt foarte importante pentru că o documentaţie tehnică de calitate (SF şi PT, studiu de fezabilitate, cu studiile geotehnice/hidrotehnice şi proiectare) ar trebui să reprezinte până la 2-3 % din costul întregului proiect. Durata contractului care poate fi semnat doar dacă nu se depun contestaţii este de 17 luni, din care 12 luni pentru Studiu de Fezabilitate, respectiv 5 luni pentru Proiect Tehnic.
Sectorul Târgu Mureş – Târgu Neamţ de pe A 8 la doar 52% şi cu termen asumat 25 iulie
În ceea ce priveşte documentaţia tehnică pentru sectorul Târgu Mureş – Târgu Neamţ, proiectantul din Spania are mari întârzieri mai ales pentru tronsonul de munte, documentaţia fiind la doar 52%, deşi termenul de predare asumat este 25 iulie 2021, potrivit datelor CNAIR.
Doar „anumite secţiuni” din A 8 ar putea fi finanţate prin Planul Naţional de Redresare şi Rezilienţă, reiese din varianta prezentată astăzi, cel mai probabil fiind vorba despre capetele Târgu Mureş – Miercurea Nirajului şi Târgu Neamţ –Moţca, unde documetaţiile tehnice sunt mai avansate.
Mai multe asociaţii civice din Moldova au anunţat un protest la Iaşi, pe 10 aprilie, ca urmare a întârzierilor înregistrate pentru Autostrada Unirii, primul proiect de infrastructură din România cu o Lege dedicată aprobată în Parlament.