CNAIR trebuie să facă reparații pe autostrăzi și drumuri naționale pe echivalentul a 1.000 de km. Compania acuză un deficit de bitum produs în România

Lucrări de reparații Valea Oltului - muncitori utilaje Foto: Lucrări de reparații pe Valea Oltului (Sursa: CNAIR)

Compania de Drumuri a prevăzut pentru 2022 lucrări de reabilitare/întreținere de drumuri pe o distanță echivalentă de 968 de kilometri, pentru care are la dispoziție 310 milioane lei, potrivit unui răspuns remis Economedia.ro. Acești bani ar putea să nu fie suficienți, dar suma se poate suplimenta în cadrul viitoarelor rectificări bugetare. Lucrările ar putea fi, de fapt, mult extinse, pentru că structura centrala a Companiei așteaptă de la cele teritoriale date privind situația drumurilor după iarnă, iar aceste date vor fi centralizate până la sfârșitul lunii martie.

Ce face CNAIR în regie proprie sunt lucrările de întreținere periodică/reparații curente aprobate (tratamente bituminoase, straturi bituminoase foarte subțiri, covoare asfaltice, reciclare în situ, ranforsări sisteme rutiere. Pe parcursul iarnii ce tocmai s-a terminat, au mai fost executate și lucrări ad hoc de reparații, pe o suprafață cumulată de 1,66 milioane de metri pătrați, dar, așa cum precizează Compania, acestea sunt doar cele urgente, de moment.

În răspunsurile către publicația noastră, CNAIR mai ridică o problemă: nu avem suficiente cantități de bitum produse la intern, la câte lucrări sunt de făcut și, mai ales, vor fi de făcut. Practic, sugerează Compania, ar fi cazul ca diferiți investitori privați, cu sprijinul statului, să înceapă construcția de unități de producere a bitumului, pentru că cerere este și va fi, încă și mai mare.

„Pentru lucrările de întreținere preconizate a se efectua în regie proprie prin secțiile de producție din cadrul direcțiilor regionale ale CNAIR, necesarul este de 165.000 tone de mixtură asfalticăprodusă în regie din care bitumul reprezintă 9.600 tone (5,7%). În prezent, după toți indicatorii/statisticile existente în spațiul public, România importă bitum într-o proporție ridicată. Pentru a veni în remedierea acestei realități trebuie găsite soluţii variate. Pentru a sprijini/stimula producţia internă de bitum, având în vedere continuarea investiţiilor îninfrastructura rutieră prevăzute în POIM, PNRR, precum și alte programe de dezvoltare. În acest proces de construcție a unor politici publice/acte normative eficiente, CNAIR poate fi consultată și la cerere poate oferi expertize/analize/puncte de vedere/avize facultative-consultative etc. pentru a influența pozitiv acțiunile decidenților”, spun reprezentanții CNAIR.

În prezent, producția de bitum, în România, nu este prea multă. Dincolo de diverse stații de amestec în mixtură asfaltică, producție popriu zisă ar fi doar la Vega, rafinăria de la Ploiești a grupului Rompetrol.

Veniturile proprii ale Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) constituie sursa de finanțare pentru programul de întreținere a infrastructurii rutiere (pentru circa 17.000 km de drumuri naționale și autostrăzi) și pentru acoperirea integrală a cheltuielilor de personal, administrare și funcționare a companiei. Astfel, anual sunt înscrise în bugetul de venituri și cheltuieli al Companiei sume reprezentând veniturile proprii alături de sumele alocate anual de la bugetul de stat.

Circa 61% din rețeaua de drumuri naționale și autostrăzi are durata de serviciu depășită, potrivit unui document publicat, la jumătatea anului trecut, de Ministerul Transporturilor, autoritatea tutelară a CNAIR.

Foto: Lucrări de reparații pe Valea Oltului (Sursa: CNAIR)

Comentarii

  1. Cand i-am intrebat pe fabricantii de PNRR de ce nu au pus in fabrici de bitum au zis ca turul cramelor aduce plusvaloare si creste PIB-ul!
    Aduceau bitumul din Ucraina!
    Dar la nivel guvernamental nu-i viziune sau cap limpede!
    Si razboiul pe care nici nu puteau sa-l anticipeze!

    Nu trebuie sa se grabeasca cu bitumul pentru ca la 2 sau 3 km de autostrada in 2022 o sa luam cateva galeti imprumut de la vecinii din Serbia!😫😫

  2. Inca nu s-a facut inventaroererea problemelor aparute in aceasta iarna. Deci necesarul de resurse urmeaza sa creasca semnificativ. Care este suma alocata pentru lucrari de mentenanta preventiva cu scopul de a creste durata de viata a drumurilor ? Care este suma alocata risipei prin plombari provizorii cu mixtura stocabila ? Care este suma alocata risipei prin realizare de covoare asfaltice botezate ca fiind reparatii pe suprafete intinse dupa frezari nejustificate pe suprafete mari neafectate de defecte, neimbatranite si fara burdusiri ?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *