Comerțul cu amănuntul al produselor alimentare dă primele semne de redresare în Europa după ani de cheltuieli reduse, potrivit unui raport McKinsey

alimente, supermarket, magazin, piață, mâncare, provizii Sursa foto: Pixabay

Sectorul european al comerțului cu amănuntul cu produse alimentare dă primele semne de redresare după ani de cheltuieli reduse din cauza inflației, deși comportamentul consumatorilor rămâne divizat, potrivit unui raport al McKinsey publicat miercuri, scrie Euractiv.

Analiza, realizată în colaborare cu EuroCommerce, organizația care reprezintă sectorul european al comerțului cu amănuntul și cu ridicata, analizează cele mai recente tendințe în comerțul cu amănuntul al produselor alimentare de pe continent.

În ciuda condițiilor dificile de pe piață în 2023, care au dus la o scădere a vânzărilor de produse alimentare în termeni reali (ajustate la inflație), raportul sugerează un “motiv de speranță” pentru 2024.

Analize Economedia

Donald Trump
Colaj bani lei Marcel Ciolacu
Bani, investitie, economii
Marcel Ciolacu, premier
Incredere
constructii, locuințe, bloc, muncitori, șantier
cristian mihai ciolacu, nepotul premierului
Emil Boc, Sorin Grindeanu
Ministerul Energiei Sursa foto Peter Szijjarto
tbb foto event
productie, fabrica
Donald Trump, Trumponomics
euro, moneda, bancnote, bani
bani, finante, lei, financiar, deficit
Mugur Isarescu, guverantorul BNR
Azomures
inflatie bani echilibru balanta
452710313_472208142236025_2821867466000769013_n
Mugur Isărescu, Banca Națională a României, BNR
tineri joburi IUF- The International University Fair
crestere economica, grafic
bani, lei, moneda
noii directori de la Transelectrica - Economedia
crestere economica grafic calcule foto pexels-pixabay
retea electrica - Transelectrica
Ford Courier Craiova Otosan (1)
Schaeffler Romania 1
investitii bani
Nokian+Tyres+Romania+factory+1st+tire+02
Elena Deacu

“Volumul vânzărilor de produse alimentare a încetat să mai scadă spre sfârșitul anului 2023 și chiar a început să crească pe unele piețe”, se arată în text.

În plus, analiza McKinsey relevă faptul că încrederea consumatorilor revine, impulsionată de primele semne de redresare economică și de creșterile salariale din anumite țări europene.

De exemplu, ponderea consumatorilor europeni care caută modalități de a economisi bani atunci când fac cumpărături a scăzut de la 51% în 2023 la 45% în 2024, în timp ce persoanele cu venituri mai mari și-au exprimat intenția de a cumpăra mai multe alimente organice sau premium în acest an.

“Intenția netă a gospodăriilor cu venituri ridicate de a cumpăra mai multe produse de înaltă calitate sau organice a crescut în continuare la începutul anului 2024 și este acum clar pozitivă”, se arată în raport.

Această tendință ar putea reduce presiunea asupra sectorului agriculturii ecologice din UE, unul dintre cele mai afectate de criza costului vieții din Europa și de scăderea puterii de cumpărare a consumatorilor. Vânzările de produse ecologice în UE au început să scadă în 2021, după un deceniu de creștere constantă, și de atunci nu și-au mai revenit.

Prețuri cu două viteze

Comentând aceste constatări, Camille Perrin, șefa politicii alimentare la BEUC, organizația care reprezintă consumatorii europeni, a declarat pentru Euractiv că raportul McKinsey confirmă dorința consumatorilor de a cumpăra opțiuni alimentare sustenabile atunci când își pot permite acest lucru.

Cu toate acestea, Perrin a subliniat că supermarketurile “trebuie să facă mai mult” pentru a face aceste produse mai accesibile prin promoții și strategii de preț.

“Și UE trebuie să facă mai mult, începând cu utilizarea subvențiilor sale agricole într-un mod mai eficient decât ceea ce vedem astăzi”, a adăugat Perrin.

Cu toate acestea, comportamentul consumatorilor va rămâne “foarte polarizat” în 2024, influențat în mare măsură de disparitățile în ceea ce privește situația economică a țărilor europene, crede McKinsey.

De exemplu, consumatorii din Germania au raportat o intenție clară de a achiziționa din nou produse mai scumpe într-un “mod selectiv”, în timp ce cumpărătorii din Italia și Elveția au fost mai puțin optimiști în ceea ce privește situația economică.

“Există o variație din ce în ce mai mare între țările europene din cauza divergențelor demografice și a diferitelor rate de recuperare a puterii de cumpărare”, subliniază raportul.

Transparența lanțului de aprovizionare

Raportul a anticipat că retailerii din sectorul alimentar vor continua să se confrunte cu “presiunea asupra marjelor”, identificată ca fiind o prioritate de top pentru 70% dintre directorii executivi din retail intervievați de McKinsey.

Acesta a menționat că retailerii vor “continua să protejeze consumatorii de creșterile de prețuri” prin negocieri cu furnizorii, inclusiv prin participarea la alianțe de cumpărare – o practică care ar putea dezavantaja potențial agricultorii în fața unor actori mai puternici în materie de achiziții.

Christel Delberghe, directorul general al EuroCommerce, a subliniat că aceștia au “muncit din greu în 2023” pentru a “proteja consumatorii de cele mai grave efecte ale inflației, în ciuda faptului că s-au confruntat cu costuri mai mari și cu reducerea cheltuielilor de consum pentru produse”.

Cu toate acestea, Camille Perrin a subliniat că, deși prețurile energiei și ale materiilor prime continuă să scadă, acest lucru nu se reflectă încă pe deplin în prețurile finale ale produselor alimentare.

“Continuăm să ne punem întrebări cu privire la distribuția costurilor și a marjelor de-a lungul lanțului de aprovizionare cu alimente”, a adăugat Perrin.

Ea și-a exprimat speranța că crearea unui nou observator al UE privind practicile comerciale agroalimentare va aduce “mai multă transparență”.

Lansarea observatorului face parte dintr-o serie de măsuri anunțate de Comisia Europeană pentru a consolida poziția fermierilor în lanțul de aprovizionare cu alimente, ca răspuns la cererile de compensații mai echitabile exprimate de acest sector în timpul protestelor recente.

 

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia: