Comisia Europeană a amendat companiile feroviare naționale din Austria, Germania și Belgia cu 48 de milioane de euro pentru încălcarea normelor antitrust ale UE, după ce a descoperit că acestea au format un cartel.
Este vorba despre Österreichische Bundesbahnen (OBB), companie feroviară deținută de statul austriac, Deutsche Bahn (DB), deţinută de statul german, și Société Nationale des Chemins de fer belges (SNCB), deținută de statul belgian.
Cele trei companii ofereau servicii transfrontaliere de transport feroviar de mărfuri în UE, într-un sistem de împărțire a mărfurilor în „trenuri bloc”. Aceste trenuri transportă mărfuri dintr-un singur loc, cum ar fi locul de producție al mărfurilor transportate, către un alt loc, cum ar fi un depozit, fără a fi despărțite sau oprite pe drum. Astfel de trenuri bloc deservesc de obicei clienți cu volum mare, care transportă adesea o singură marfă și circulă pe o destinație neschimbată pentru perioade lungi de timp, cum ar fi între porturile din Rotterdam, Anvers sau Hamburg și siturile industriale mari din Germania și Austria, precum rafinăriile sau uzine chimice.
În cadrul acestui sistem de împărțire, care este un model de contract prevăzut în legislația feroviară internațională, companiile feroviare oferă clienților un preț global unic pentru serviciul necesar în cadrul unui singur contract multilateral.
Ancheta Comisiei a arătat că cele trei companii feroviare s-au coordonat printr-un schimb de informații cu privire la cererile clienților de oferte competitive și au oferit prețuri mai mari pentru a-și proteja afacerea. Companiile au participat astfel la un sistem de alocare a clienților, care este interzis în conformitate cu normele de concurență ale UE.
Comportamentul anticoncurențial a avut loc în perioada 8 decembrie 2008 – 30 aprilie 2014, SNCB participând doar din 15 noiembrie 2011 și numai pentru transporturile ÖBB, DB și SNCB. Cartelul se referea la sectoarele convenționale de transport de marfă (cu excepția transporturilor auto).
Vicepreședintele Comisiei, Margrethe Vestager, responsabil cu politica în domeniul concurenței, a declarat: „Transportul feroviar de mărfuri este vital pentru un model de economie durabilă. Concurența loială este importantă pentru a oferi clienților cea mai bună ofertă atunci când utilizează un transport durabil. Un cartel între operatorii-cheie care oferă servicii de transport feroviar de marfă pe coridoarele feroviare esențiale din UE se opune fundamental acestui obiectiv. Decizia de astăzi trimite un semnal clar că acest tip de comportament nu este acceptabil.”
Cele trei companii și-au recunoscut implicarea în cartel și au acceptat să soluționeze cazul.
Amenda pentru Deutsche Bahn AG a fost majorată cu 50% din moment ce anterior fusese trasă la răspundere pentru un alt cartel și, prin urmare, a fost considerată infractor.
ÖBB a primit imunitate deplină, evitând astfel o amendă agregată de circa 37 de milioane de euro.
DB și SNCB au beneficiat de o reducere a amenzilor pentru cooperarea lor cu Comisia în timpul anchetei.
Nivelul amenzilor impuse fiecărei companii:
Companie | Reducere a amenzii | Reducere suplimentară a amenzii | Amendă (€) |
ÖBB | 100 % | 10 % | 0 |
DB | 45 % | 10 % | 48.324.000 |
SNCB | 30 % | 10 % | 270.000 |