Compania chineză de transporturi la comandă Didi a obţinut, miercuri, o evaluare de 80 de miliarde de dolari la listarea la bursa din New York, în urma unei creşteri a acţiunilor cu aproape 19%, realizând cea mai valoroasă ofertă publică iniţială a unei companii din China pe piaţa de capital americană din 2014, transmite Reuters, preluată de news.ro.
Acţiunile Didi, susţinute de SoftBank, au deschis la 16,65 dolari pe unitate, comparativ cu preţul prevăzut în oferta publică, de 14 dolari pe unitate.
Oferta a fost de 316,8 milioane de certificate americane de depozit, la nivelul superior al intervalului de preţ de 13-14 dolari, compania atrăgând 4,4 miliarde de dolari.
Listarea Didi la New York este cea mai mare vânzare de acţini chineze pe piaţa amricană de când grupul de comerţ electronic Alibaba a atras 25 de miliarde de dolari în 2014.
Cea mai mare listă chineză din Statele Unite din acest an a fost Full Truck Alliance, denumită adesea ”Uber pentru camioane”, care a strâns 1,6 miliarde de dolari.
Didi, care este susţinută şi de giganţii tehnologici Alibaba, Tencent şi Uber, a fost fondată în 2012 de Cheng Wei, sub numele de Didi Dache, o aplicaţie de taxi. A fuzionat cu compania Kuaidi Dache pentru a deveni Didi Kuaidi şi ulterior a fost redenumită Didi Chuxing.
Directorul general Cheng, care s-a născut în 1983, într-un oraş mic din provincia de sud-est Jiangxi, şi a lucrat cândva ca asistent al şefului unei firme de masaj la picioare, avea o avere de 1,2 miliarde de dolari înainte de debutul pe piaţă al Didi, potrivit Forbes.
La preţul de debut, participaţia lui Cheng la Didi valorează 5,22 miliarde de dolari. Acestuia i-a venit ideea unei platforme de transport într-o noapte de iarnă îngheţată la Beijing, când a avut probleme cu obţinerea unui taxi.
SoftBank este cel mai mare investitor al Didi şi va deţine o participaţie de 20,2% la firmă, după listare.
Tencent va deţine o participaţie de 6,4%, în timp ce Uber va păstra 12% din Didi. Cheng va deţine o participaţie de 6,5% la compania pe care a construit-o.
Didi, cea mai mare platformă tehnologică de mobilitate din lume, a cumpărat afacerea rivală din China a Uber în 2016, iar compania din San Francisco a păstrat o participaţie la Didi la acea vreme.
În 2018, compania a decis să investească 1 miliard de dolari în activitatea sa de servicii auto, care face parte dintr-o unitate de rebranding mai mare. De asemenea, a investit foarte mult pentru a-şi extinde activitatea de bază în afara pieţei sale interne fie prin investiţii în parteneri locali, fie prin lansarea serviciilor lor.
Didi are o poziţie dominantă în afacerea online de traansporturi în China şi operează în 4.000 de locaţii din 16 ţări. Compania reuneşte mai mult de 490 de milioane de utilizatori activi anuali, potrivit unui document depus recent la autorităţile de reglementare.
Ofertele sale includ transport privat, oferirea de biciclete, servicii de livrări, transporturi şi logistică şi servicii financiare.
Listarea Didi pe piaţa din SUA este cea mai recentă care a avut loc pe fondul tensiunilor dintre Washington şi Beijing. În pofida luptei politice, 29 de companii chineze au strâns 7,6 miliarde de dolari în oferte publice în SUA, în primele şase luni ale anului, potrivit datelor Refinitiv.
Morgan Stanley Investment Management şi-a exprimat interesul de a subscrie acţiuni în valoare de până la 750 de milioane de dolari la listarea Didi şi la cea efectuată de Temasek, de 500 de milioane de dolari, din Singapore.
Goldman Sachs (Asia), Morgan Stanley şi J.P.Morgan au fost principalii aranjori ai emisiunii.