Compania DP World a anunțat astăzi deschiderea a trei noi locații majore în România, oferind un impuls semnificativ în consolidarea poziției țării drept centru cheie al comerțului european și facilitând astfel creșterea economică în întreaga regiune.
Constanța, cel mai mare port de containere de la Marea Neagră, găzduiește acum două noi facilități în urma unei investiții de 65 milioane de euro: un terminal cargo de 5 hectare pentru mărfuri grele, voluminoase și complexe și un nou terminal „roll-on, roll-off” (RO-RO) care va gestiona până la 80.000 de vehicule pe an în perioadele de vârf. Încă 50 de milioane de euro vor fi investite într-o nouă platformă multi-transport în Constanța, care se va deschide în 2025.
Prezent la inaugurare, premierul Ciolacu a declarat: “Aceste noi terminale vor genera un plus anual de 1.000.000 de tone de marfă. Asta înseamnă miliarde în plus care vor alimenta conturile companiilor ce operează aici, venituri care vor stimula creșterea economică a României. Sunt convins că noile proiecte vor aduce beneficii de substanță economiilor noastre și vor facilita interconectivitatea la nivel european și internațional.
Realizarea acestor terminale de către DPWorld răspunde și unei nevoi strategice a României, mai ales în actualul context de securitate. Este vorba de necesitatea dezvoltării durabile a capacității de transport de mărfuri și a conectării industriei și agriculturii românești la piețele internaționale. DPWorld contribuie astfel la transformare a Portului Constanța în principalul hub logistic la Marea Neagră. Este un obiectiv esențial pentru creșterea rezilienței regionale și cu relevanță sporită în momentul lansării procesului de reconstrucție a Ucrainei.
Sunt convins că operaționalizarea terminalului RO-RO va consolida valoarea strategică a Portului Constanța și va susține creșterea exporturilor românești. Prezența de port din România se suprapune și interesului de a dezvolta relația bilaterală dintre România și Emiratele Arabe Unite, investiție inaugurată astăzi. Este un prim efect concret al discuțiilor purtate cu ocazia vizitei pe care am efectuat-o recent la Abu Dhabi și o dovadă în plus a potențialului nostru major de dezvoltare economică.”
A treia unitate nou lansată a DP World se află la Aiud, în inima industrială a României, care acum găzduiește un nou hub logistic intermodal de 8 hectare ce leagă transportul rutier cu cel feroviar, în urma unei investiții de 21 de milioane de euro.
Noile facilități vor îmbunătăți conectivitatea dintre serviciile existente de transport maritim, feroviar, pe barje și rutier ale DP World în toată România și vor îmbunătăți circulația mărfurilor între Europa continentală și Marea Neagră, Marea Nordului și Marea Adriatică. DP World a investit peste 250 de milioane de euro în România, începând din 2004, suma incluzând și granturi din partea Uniunii Europene.
Cele mai recente proiecte ale DP World au fost anunțate cu prilejul aniversării a 20 de ani de prezență în România, prima ţară europeană în care compania s-a extins.
DP World anticipează că cele mai recente investiții vor permite și vor încuraja marile companii să își mute sau să își extindă unitățile de producție din regiune. Conceptele de nearshoring și reshoring au devenit din ce în ce mai răspândite în Europa, în ultimii ani, pe măsură ce tensiunile geopolitice s-au intensificat .
Un exemplu de nearshoring și reshoring poate fi văzut în industria automotive, care a crescut rapid în ultimii ani în regiune și este de așteptat să crească în continuare. Piața automotive reprezintă deja 13% din PIB-ul României, Mercedes-Benz, Dacia, deținută de Renault, și Ford operând deja unități de producție locale. De asemenea, companiile din industria auto investesc din ce în ce mai mult în țările din vecinătate, precum Ungaria, Polonia și Turcia. Acest aspect face ca lanțurile de aprovizionare robuste și infrastructura logistică, așa cum este cazul terminalului RO-RO, să devină din ce în ce mai esențiale nu doar pentru România, ci și pentru regiune .
Noile facilități ale DP World din România sunt cele mai recente dintr-o serie de noi investiții în toată Europa, deoarece compania urmărește să își dezvolte capacitățile adresate clienților care caută soluții mai rapide și mai rezistente pentru lanțul de aprovizionare. Alte investiții realizate în Europa în ultimii ani au inclus programe de extindere a porturilor în șase dintre cele 11 terminale majore de pe continent, inclusiv la Anvers (Belgia), Novi Sad (Serbia) și London Gateway (Marea Britanie).