Companie de soluții software pentru afaceri: 90% dintre firmele mijlocii care trebuie să depună declarația 406 SAF-T nu sunt pregătite să transmită datele către ANAF/ Procesul poate fi eficientizat prin automatizare

calculator, job, grafice Foto: Pixabay

Anul viitor, peste 20.000 de firme din categoria contribuabili mijlocii urmează să depună declarația 406 (SAF-T – Standard Audit File for Tax), însă 90% dintre acestea nu sunt încă pregătite să transmită datele necesare către ANAF, deși au această obligație de la 1 ianuarie 2023, potrivit datelor NextUp Solutions, companie de soluții software pentru business. Prin investiții în automatizări, firma susține că a redus timpul de execuție a acestui proces de la câteva zile la câteva minute.

După ce în 2022 raportarea SAF-T a devenit obligatorie pentru companiile din categoria contribuabili mari, de anul viitor va trebui transmisă către ANAF și de către companiile mijlocii. Fiind necesară completarea a peste 390 de elemente fiscale și contabile, SAF-T este considerată o raportare complexă și stufoasă de către specialiștii în domeniu, spun reprezentanții companiei de soft. Această declarație trebuie să includă informații despre întreaga activitatea a companiei printre care denumire, CIF, domiciliu fiscal și detalii financiar-contabile – conturi contabile, clienți, furnizori, taxe, stocuri, proprietari, facturi de vânzare, facturi de cumpărare, plăți, mișcări de bunuri, tranzacții cu active.

“Tot ce se întâmplă într-o companie trebuie raportat către stat, adică este o muncă enormă care îi implică direct pe proprietarii firmei, fiind de asemenea o sarcină foarte complexă pentru angajații din departamentul financiar. Iar în acest context, ca antreprenor în contact cu peste 5.000 de companii medii, pot să confirm că există un număr imens de firme care nu sunt încă pregătite pentru această raportare stufoasă. Acestora le lipsesc resursele umane calificate și soluțiile tehnice și digitale necesare pentru adunarea și corelarea tuturor informațiilor pentru o raportare completă, fără erori și fără întârzieri, către instituțiile statului”, punctează Roxana Epure, Managing Partner NextUp Solutions.

În acest sens, NextUp menționează că vor exista întârzieri majore a depunerii declarației 406 (SAF-T), cu până la 4-6 săptămâni peste termenul limită, 28 februarie 2023. Pentru a putea face raportarea SAF-T până la această dată, companiile ar fi trebuit să aibă deja resursele necesare, cum ar fi un soft care să adune toate informațiile în mod automat și să genereze fișierul de tip XML pentru raportarea către ANAF, și în plus o bună parte din munca de corelare a informațiilor deja finalizată.

NextUp Solutions se numără printre firmele de software care oferă soluția de raportare SAF-T automatizată.

“Ca furnizor de softuri de contabilitate și gestiune, implementăm majoritatea modificărilor sau noutăților aduse de statul român și ne-am simțit obligați față de mediul de business să dezvoltăm o soluție automatizată pentru raportarea SAF-T. Pentru a face acest lucru am investit peste 120.000 de euro în tehnologie și resurse umane din octombrie 2021 până în prezent, punând soluția la dispoziția companiilor mari și acum celor medii”, susține Roxana Epure, Managing Partner NextUp.

Pregătirea firmelor pentru prima raportare este procesul cel mai sofisticat și consumator de numeroase resurse. Prin investiții în automatizări, NextUp Solutions susține că a redus timpul de execuție a acestui proces de la câteva zile la câteva minute, informațiilor cerute de stat, pe tranzactiile specifice firmelor fiind acum alocate automat. În plus, cu ajutorul unei soluții stabile și sigure, colectarea lunară a datelor se face în mod automat cu doar câteva click-uri, de către un singur angajat.

Altfel, în lipsa unei soluții automatizate, raportarea SAF-T poate fi făcută manual în 4-5 zile pentru firmele medii în loc de câteva minute, și doar dacă lucreză concomitent cel puțin 2-3 angajați, dintre care cel puțin unul specializat în contabilitate. Însă prin muncă manuală, șansele de a obține un rezultat corect sunt zero, rata de greșeli fiind foarte ridicată, potrivit NextUp Solutions.

În 2022, soluția SAF-T, obligatorie pentru contribuabilii mari, a fost implementată în peste 400 de companii din diverse domenii din România și în peste 1.000 de firme de contabilitate care vor raporta pentru clienții lor.

Foto: Pixabay

Comentarii

  1. Cu scopul de a-si face reclama, compania NextUp Solutions introduce niste informatii eronate. Companiile care au obligatia de a declara luna Ianuarie 2023 in SAF-T au deja un termen de gratie de 6 luni, deci declaratia pentru luna Ianuarie 2023 poate fi depusa pana la 31 Iulie 2023.

  2. Cu scopul de a-si face reclama, compania NextUp Solutions introduce niste informatii eronate. Companiile care au obligatia de a declara luna Ianuarie 2023 in SAF-T au deja un termen de gratie de 6 luni, deci declaratia pentru luna Ianuarie 2023 poate fi depusa pana la 31 Iulie 2023.

  3. Cel mai tare soft de spional,, implementat de asii spalatorilor de bani si ai offshor-urilor. Serverul e posibil sa fie in strainatate. SAF-T nu are nicio legatura cu fiscalitatea. Se minte de se rupe.

  4. Radu are dreptate. O persoana rau intentionata, cat de cat priceputa in baze de date si SQL, aflata la o consola a serverului SAF-T, aflat intro locatie civila, din datele agregate (centralizate) poate sa afle :

    1. Productia nationala de gaze, sortimentala, pe centre de productie si locatii de depozitare
    2. Productia nationala de petrol, sortimentala, pe centre de productie si locatii de depozitare
    3. Productia nationala de metale rare, cupru, zinc, bauxita, uraniu pe centre de productie si locatii de depozitare.
    4. Productia nationala de armament si materiale speciale, pe centre de productie si locatii de depozitare, distributie, vanzare.
    5. Productia nationala de creale, sortimentala, pe centre de productie si locatii de depozitare
    6. Productia nationala de sare, componenta de baza in prelucrarea semiconductorilor, atat de necesara la momentul curent
    7. Structura nationala a personalului deservent, pe categorii de profesii, varsta…etc
    8. Structura nationala a finantatorilor si a tuturor relatiilor comerciale ale Romaniei, interne si externe.
    …..etc,etc

    Daca doresti sa vinzi aceste date crezi ca poti ? Woow ! Ar fi coada. O zicala romaneasca zice “NU PUNETI TOATE OOLE SUB ACEIASI CLOSCA !” Sub masca asa numitei “Revolutii Fiscale” are loc cea mai mare tradare nationala si o spun cu toata responsabilitatea. Eu inteleg ca suntem frati de cruce, cu unii sau cu altii, dar la nivel de firme, suntem in competitie. Firmele enumerate mai sus, sunt simple srl-uri in tarile lor si evident vand cui da mai mult. Cum va negocia de exemplu dl.Prim Ministru Ciuca redeventele la petrol si gaze, daca interlocutorul stie tot despre tine si tu nu stii nimic despre el ? Cum sa pui o asemenea baza de date, intro locatie civila, recte ANAF ? Ce garantii exista ca aceasta baza de date nu migreaza ? Daca migreaza in Vest, or sa zica unii “si ce daca, nu avem secrete fata de aliatii !”, dar daca migreaza in sens invers spre Rusia ? Un agent strain interesat de aceste date agregate, adica centralizate, ar trebuii sa penetreze 10-20 de intreprinderi si nu se stie daca ar obtine 10% informatii de interes. Ei bine noi le punem de-a gata intrun server civil sau mai rau, aflat in strainatate. Deci serverul e posibil sa nu fie in Romania. Unde este SRI,SIE,STS ? De ce vedem noi aceste lucruri si nu le vad cei calificati si platiti sa faca asta ? Astfel de date se dadeau si inainte, la cerere speciala, se raporta, dupa care baza de date se distrugea, sub atenta supraveghere a Securitatii, care in acel timp, chiar isi facea treaba. Pur si simplu aceasta baza de date nu ar trebuii sa existe. Implementatorul este Ernst&Young, o firma americana, atentie, de consultanta fiscala, deci cam paralela cu informatica. Cum mama dracu sa pui un consultant fiscal, specialist in vorbe goale, sa-ti implementeze un soft mamut ? Cand s-a atribuit acest contract ? In urma carei licitatii ? Cum s-a facut ? Unde sunt caietele de sarcini ? Care sunt participantii ? Unde sunt firmele romanesti ? Ce experienta similara a avut aceasta firma ? Au fost calcate in picioare toate regulile si toate procedurile care guverneaza aceasta activitate. Acest ministru Caciu ori habar nu are ce face, ori a pus botul rau de tot. Sunt doar 7 tari in Europa care aplica aceasta procedura, Portugalia, Lituania, Polonia, Austria, Luxenburg, Norvegia, Franta. Franta numai partea bilantiera adica doar date statistice. Germania nu e pe nicaieri, cu toate ca este gazda SAP, adica aplicatia care va gazduii toate aceste date sensibile !!? De ce nu s-au bagat nemtii in joaca, de ce noi ne dam chilotii jos si ei nu ? Daca se pretinde a fi o aplicatie europeana unde sunt Spania, Irlanda, UK, Suedia, Italia…etc. Dintre tarile enumerate, numai noi raportam extensiv, adica tot. Cine a aprobat asa ceva ? Domnilor, cu toata dragostea, suntem nebuni ? Isi da seama cineva ce inseamna asta, mai ales in actualul context european ?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *