Companiile aeriene ar trebui să plătească pentru toate emisiile lor de CO2 în Europa încă din 2026, cu un an mai devreme decât se preconiza iniţial de către UE, potrivit unei variante preliminare a poziţiei Parlamentului European cu privire la acest dosar, transmite agenția Reuters, citată de Agerrpes.
Uniunea Europeană îşi revizuieşte politicile climatice pentru a-şi putea atinge obiectivul privind reducerea emisiilor cu 55% până în 2030, comparativ cu nivelul din 1990. Comisia Europeană a avertizat că toate sectoarele trebuie să contribuie la atingerea acestui obiectiv, inclusiv aviaţia, care este responsabilă pentru aproximativ 4% din emisiile totale de CO2 ale Uniunii Europene.
În prezent, companiile aeriene primesc gratuit cea mai mare parte (peste 80%) a certificatelor lor de poluare.
În vara anului trecut executivul comunitar a propus ca liniile aeriene să nu mai primească certificate gratuite de poluare începând din 2027, ceea ce ar majora preţul pe care companiile aeriene trebuie să îl plătească atunci când poluează.
Conform unei variante preliminare a poziţiei Parlamentului European cu privire la acest dosar, data la care companiile aeriene nu vor mai primi certificate gratuite de poluare ar urma să fie avansată pentru 2026.
Potrivit amendamentelor Parlamentului European la propunerea Comisiei, începând din 2024 companiile aeriene ar urma să piardă 33,3% din certificatele lor gratuite de emisii, în loc de 25% cât a propus Comisia. Începând din 2025, companiile aeriene ar urma să piardă şi restul de 66,6% din certificatele lor gratuite de emisii, conform propunerii Parlamentului European, în loc de 50% cât a propus Comisia.
Europarlamentarul croat Suncana Glavak, raportorul Parlamentului European în acest dosar, a estimat că această modificare ar însemna că un număr suplimentar de 12 milioane de certificate de poluare vor fi vândute pe piaţa ETS, astfel încât poluatorii vor putea să le cumpere.
Suncana Glavak a recunoscut că transportatorii aerieni nu dispun de soluţii care să le permită să îşi reducă rapid emisiile, şi în acest sens a propus ca un fond european de inovare să îi ajute să dezvolte tehnologii care să reducă emisiile poluante ale sectorului, inclusiv combustibili sustenabili şi motoare mai curate.
Emisiile pentru zborurile avioanelor în interiorul Europei sunt acoperite de sistemul european de comercializare a certificatelor de emisii (ETS) însă acest lucru nu este valabil şi pentru zborurile spre şi dinspre UE. Aceste zboruri internaţionale sunt acoperite de schema pusă la punct de Organizaţia Internaţională a Aviaţiei Civile (ICAO),o agenţie din subordinea ONU, şi care va deveni obligatorie în 2027.
Conform variantei preliminare a poziţiei Parlamentului European, UE ar trebui să încerce să consolideze schema ICAO, care a fost criticată de unele ţări şi ONG-uri de mediu pentru că este puţin probabil să ducă la reducerea emisiilor. Dacă măsurile avute în vedere de ICAO nu vor permite atingerea obiectivelor climatice ale UE, “ar trebui introduse alte opţiuni pentru diminuarea emisiilor de carbon”, se arată în raportul Parlamentului European.