Companiile aeriene globale se vor confrunta anul aceste cu costuri suplimentare de peste 11 miliarde de dolari în urma perturbărilor din lanţurile de aprovizionare, se arată în raportul Asociaţiei Internaţionale a Transportatorilor Aerieni (IATA), care va reaprinde probabil dezbaterea privind concurenţa în industria spaţială, evaluată la 250 miliarde de dolari, transmite agenția Reuters, citată de Agerpres.
Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia:
- articolul continuă mai jos -
Studiul, publicat luni de IATA, împreună cu firma de consultanţă Oliver Wyman, este prima încercare de a cuantifica impactul crizei din lanţurile de aprovizionare din ultimii cinci ani, care a dus la majorarea preţurilor biletelor şi anulări de zboruri.
Directorul general al Asociaţiei Internaţionale a Transportatorilor Aerieni, Willie Walsh, a afirmat că este surprins de amploarea constatărilor. El a declarat pentru Reuters că ar putea exista motive pentru a reanaliza dacă operatorii aerieni fac obiectul unor practici anticoncurenţiale din partea furnizorilor, după ce s-a renunţat la precedenta plângere, din 2018.
Cel mai mare impact, de 4,2 miliarde de dolari, vine de pe urma costurilor suplimentare cu combustibilii, în condiţiile în care operatorii aerieni trebuie să menţină funcţionale aeronavele mai vechi. Costurile suplimentare de mentenanţă ar urma să se ridice la 3,1 miliarde de dolari, în timp ce contractele de leasing pentru motoare, pentru a le înlocui pe cele în curs de reparaţii, ar urma să coste încă 2,6 miliarde de dolari. În plus, majorarea numărului de componente deţinute pentru a atenua impactul întârzierii livrării avioanelor va costa 1,4 miliarde de dolari.
Anterior, IATA ceruse o mai mare concurenţă în domeniul mentenanţei, inclusiv îmbunătăţirea accesului la componente.
În 2016, IATA şi UE au depus o plângere împotriva CFM International, dar au retras-o după doi ani, după ce producătorul de motoare a fost de acord să menţină o piaţă deschisă şi competitivă. Un acord similar a fost încheiat cu Rolls-Royce în 2021.
Deşi nu există în prezent planuri pentru alte plângeri, acestea nu pot fi excluse, a declarat Walsh. Acesta a adăugat: “În prezent facem o evaluare, dar încă avem multe de făcut, în condiţiile în care operatorii aerieni au acorduri confidenţiale”.
El şi-a exprimat îngrijorarea privind decalajul dintre marjele de profit ale companiilor aeriene, estimate la 6,7% în acest an, şi marjele unor furnizori şi producători de motoare, în jur de 15%.
Companiile aeriene globale ar urma să cheltuie 120 miliarde de dolari anul acesta cu reparaţii şi mentenanţă, suma urmând să ajungă la 150 miliarde de dolari până în 2030, a avertizat IATA.
IATA reprezintă aproximativ 340 de companii aeriene din întreaga lume, echivalentul a 80% din traficul aerian mondial.