Grecia are al doilea cel mai scump „coș” de cumpărături de bază pentru gospodării dintre cele cinci țări europene. Printre acestea se numără țări cu un venit pe cap de locuitor mult mai mare, precum Germania și Spania, dar și țări cu caracteristici similare cu cele ale Greciei în ceea ce privește venitul și dimensiunea pieței, precum Portugalia, și economii în curs de dezvoltare, precum România, scrie Kathimerini.

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia:

- articolul continuă mai jos -

Constatarea provine dintr-o comparație de prețuri realizată de Kathimerini pentru 15 produse alimentare de bază, de igienă personală, de uz casnic și de îngrijire a bebelușilor. Obiectivul este de a efectua această cercetare săptămânal.

Studiul de săptămâna trecută a arătat că „coșul” cu aceste 15 produse costă 70,50 euro în Grecia, situându-se pe locul al doilea după Spania, unde costă 73,50 euro.

Analize Economedia

Piața de curierat, România, Cargus, Sameday, Fan Courier, Profit net, Cifră de afaceri, Pachet
Fermier cu legume
Linie asamblare uzina Dacia Mioveni (4)
Imagine apa piscină
Job, căutare de job, șomeri, tineri șomeri
Knauf Insulation, fabrica vata minerala sticla
George-Simion-Nicusor-Dan (1)
Steaguri Romania si UE
bani, lei, finante, bancnote, euro, 5 lei
bec iluminat, becuri
piata auto, uniunea europeana, romania
recesiune
sua dolari drapel ajutor steag flag us bani karolina-grabowska-4386425
Piata 9 restaurant
recesiune
tineri programatori foto
Corinthia
criza de ouă din SUA
2265634-800x534
retea electrica - Transelectrica
digitalizare, calculator, cod, programare
statele unite, sua, washington, china, beijing, putere, geopolitica, razboi economic comercial, sanctiuni economice
antreprenoare, femeie, business, tech
tineri joburi IUF- The International University Fair
parc nufarul
economie razboi bani
romania germania
Concedieri scaderi economie
industrie forta de munca somaj industrial uzina fabrica manufactura muncitor muncitor necalificat
blindate, armata, militar

Cu toate acestea, veniturile medii anuale din Spania sunt cu 65% mai mari decât cele din Grecia (date din 2022), potrivit Organizației pentru Cooperare și Dezvoltare Economică și, pentru o comparație mai exactă, sunt luate în considerare doar produsele de marcă. Acest lucru înseamnă că în Spania prețurile medii din supermarketuri sunt mult mai mici decât în Grecia, deoarece ponderea produselor de marcă proprie era de 44,4% în 2023, față de 23,9% în Grecia.

Același “coș” costa 62,95 euro în Germania și 56,16 euro în Portugalia.

Creșteri puternice ale coșului de cumpărături

Fructe, legume, cartofi. Alimentele nu au fost niciodată atât de scumpe. Cartofii? În Italia preţul lor a crescut cu 40%. Fructele proaspete? Cu 12% mai scumpe. Coșul de cumpărături, cel real, se află în variația de preț dintre anii 2022 și 2023 înregistrată de Eurostat. Institutul European de Statistică încearcă să ofere o viziune mai puțin negativă asupra situației, explicând care este tendința generală. Astfel, per total, în anul 2023 se înregistrează ”o schimbare față de creșterile puternice de preț care au caracterizat anii 2021 și 2022”. Cu alte cuvinte, în 2023 există ”o stagnare a creșterii puternice a prețurilor din agricultură”. În același timp, însă, anul 2023 se caracterizează prin ”creșteri semnificative” ale preţurilor unor produse precum uleiul de măsline (54%), cartofii, inclusiv cartofii de sămânță (23%), carnea de porc (22%) și ouăle (20%), scrie La Stampa.

În ceea ce privește cartofii, acest produs a cunoscut o creștere mare mai ales în Germania (+49,1%), Slovacia (+48%) și Croația (+44,3%), creşterea din peninsulă fiind de +40,3%.

La uleiul de măsline, un element aflat în centrul dietei mediteraneene și stindardul produselor ”made in Italy”, preţurile au crescut cu o cincimec(+22,2%) în intervalul de un an faţă de prețul de pornire din 2022. Până la urmă însă, în Italia lucrurile au mers mai bine decât în celelalte principale țări producătoare (+80,6% în Portugalia, +70,7% în Spania, +66,8% în Grecia).

Scumpirile nu au cruțat nici măcar legumele, care de cele mai multe ori se servesc condimentate cu ulei. În UE, legumele au înregistrat o creștere de 8,7% în 2023 și de 5,8% în Italia, în timp ce în Letonia, preţul acestora a crescut cu aproape 30%, iar în Slovacia şi în Polo nia cu peste 20% . În sectorul cărnii trendul este diferit, Italia depășind media europeană atât la carnea de porc (+23,3% față de +21,1%), cât și la cea de vită (+9, 9% față de 8,4%). Ceea ce înseamnă că friptura, cotletul și grătarul cu prietenii devin din ce în ce mai solicitante din punct de vedere economic.

Nici măcar laptele, un produs esenţial pentru micul dejun și deserturi nu a fost cruțat, preţul acestuia crescând cu 6% în Italia . Puţin în comparație cu creșterile de preţ din Spania (+31%) și cu cele  Grecia (+21%). Nici la capitolul ouă lucrurile nu stau mai bine: în Italia s-au scumpit cu 15% în decurs de un an, în Croația  cu+40,8%, în Ungaria cu 37,3%, iar în Spania cu 29,5%.