Confederația Europeană a Asociațiilor de Directori (ecoDa) transmite OECD, organizația internațională pentru Cooperarea Economică și Dezvoltare, ca numirile membrilor consiliului de administrație ai întreprinderilor de stat trebuie să se bazeze întotdeauna pe merite, potrivit unui comunicat de presă al ecoDa.
„Numirea organismelor de supraveghere în întreprinderile de stat rămâne un subiect de îngrijorare în toate țările europene, atât la nivel național, cât și la nivel local. Statul este adesea criticat pentru încercarea de a gestiona detaliile companiei pe de o parte și pentru lipsa de vigilență ca acționar pe de altă parte. Îmbunătățirile nu se vor produce fără un proces de numire transparent al membrilor instruiți și independenți ai consiliului de administrație”, a declarat Rytis Ambrazevičius, președintele ecoDa.
Potrivit comunicatului, obiectivul general al revizuirii Ghidurilor OECD este de a întări procedurile care sa asigure că întreprinderile de stat contribuie la sustenabilitate, securitate economică și reziliență, menținând un teren de joc global echitabil și standarde ridicate de integritate și conduită de afaceri.
„Pentru a îndeplini obiectivele OECD, recomandările ecoDa includ: 1- Procesul de nominalizare a membrilor consiliului de administrație (inclusiv comisiile de nominalizare) trebuie să fie protejat de influențele politice nedorite; 2- Criteriile de independență trebuie să fie clar definite; 3- Legile/reglementările naționale trebuie să includă prevederi privind modul în care un membru independent non-executiv (iNED) poate fi revocat; 4- Dreptul acționarilor minoritari de a nominaliza candidați trebuie să fie reafirmat”, se transmite în comunicatul de presă.
Este necesar să se asigure aplicarea principiilor fundamentale ale unei bune guvernări corporative pentru a justifica intervenția statului și pentru a evita orice risc de interferență politică.
„ecoDa percepe Ghidurile drept un document foarte important pentru îmbunătățirea guvernării corporative a întreprinderilor de stat din toate țările OECD. De fapt, credem că ele ar trebui să se aplice în mod egal și entităților deținute de municipii și consilii locale. Grupul de lucru ecoDa, format din membri din diferite țări, a ajuns la concluzia că interferența politică incorectă în întreprinderile de stat este o amenințare serioasă în toate țările europene și, prin urmare, măsurile eficiente de protecție sunt de o importanță vitală. Monitorizarea implementării acestor Ghiduri este necesară, iar OECD ar trebui să ia în considerare măsuri specifice în acest sens”, a concluzionat Filip Gorczyca, președintele Grupului de lucru ecoDa privind întreprinderile de stat.
Simona Fătu, președinte al Asociației Administratorilor Independenți „AAI”, apreciază că și „Statul Român, ar trebui să ia în considerare principiile incluse în aceste ghiduri, îndeosebi atunci când reglementează unele aspecte care țin de micromanagement, un exemplu în acest sens fiind recenta initiațivă de a reglementa angajările la companiile de stat asimilându-le astfel cu angajările din instituțiile publice care au un statut cu totul diferit. În sistemul privat acționarii decid cu privire la obiectivele de performanță ale companiei în timp ce administratorii stabilesc indicatorii și țintele pe care directorii executivi împreună cu întreaga organizație trebuie să le atingă pentru îndeplinirea obiectivelor și așa ar trebui să se întâmple și la companiile de stat. Creșterea sau de scăderea numărului de angajați este componentă a unui sistem de administrare și management bazat pe obiective și indicatori de performanță, acesta fiind dealtfel unul dintre principiile reafirmate în cadrul noilor ghiduri care au fost îmbogățite cu angajamente legate de perspectiva sustenabilității pe termen lung a activității companiilor dar și a impacturilor produse de acestea asupra părților interesate printre care se numară clienți, furnizori, mediu, angajați, etc.”