Creşterea preţurilor produselor cumpărate de pe platformele online în ultimii trei ani este mai mică decât creşterea inflaţiei, ceea ce înseamnă că acest comerţ electronic poate să aducă un avantaj concret fiecărui consumator, a declarat marţi Florin Spătaru, consilier de stat în cadrul Cancelariei prim-ministrului, citat de Agerpres. Acesta a vorbit și despre creşterea accelerată a retailerilor din China precum Shein sau Temu.
În opinia sa, pentru ca acest acest aspect să fie vizibil, trebuie intensificată relaţia dintre stat, instituţiile publice şi această industrie.
“Comerţul electronic din România are potenţial de creştere, el trebuie stimulat. Pe de altă parte, toată legislaţia care protejează consumatorul trebuie adaptată, în aşa fel încât să ţină pasul cu comerţul electronic. În ultimii trei ani, creşterea preţurilor produselor cumpărate de pe platformele online este mai mică decât creşterea inflaţiei, ceea ce înseamnă că acest comerţ electronic poate să aducă un avantaj concret fiecărui consumator, doar că acest lucru nu este întotdeauna vizibil. Astfel, relaţia dintre stat, instituţiile publice şi această industrie trebuie intensificată. De aceea, la Guvern, am iniţiat un memorandum pentru a putea discuta, într-un cadru interministerial, despre acest comerţ electronic”, a menţionat Florin Spătaru, la evenimentul ZF Ecommerce Summit.
Acesta şi-a exprimat speranţa că, în perioada imediat următoare, ministerele de resort să avizeze pozitiv acest memorandum “pentru a putea veni cu soluţii directe, concrete”.
Pe de altă parte, el a fost întrebat dacă pe agenda grupului de lucru interministerial se va afla şi creşterea accelerată a retailerilor din China precum Shein, Temu etc şi ce măsuri vor fi luate în ceea ce priveşte respectarea legislaţiei, respectarea drepturilor consumatorilor, plata taxelor.
“Trebuie să creştem capacitatea de a opri la vamă, la graniţa Uniunii Europene, aceste produse. De ce? Pentru că ele ar putea ulterior să genereze o problemă majoră de mediu. Aceste produse practic nu ar trebui să intre pe piaţa europeană. Selecţia ar trebui făcută foarte riguros, în aşa fel încât produsele venite din ţări terţe să respecte aceleaşi principii ca şi produsele europene. Este un efort pe care Uniunea Europeană trebuie să-l facă. Până la urmă, vorbim şi de protecţia pieţelor interne europene şi, bineînţeles, că acest lucru se va vedea şi în planul de acţiune pe care îl avem în perioada următoare”, a mai spus Spătaru.
Referindu-se la cantitatea de plastic existentă în articolele de îmbrăcăminte importate din ţări terţe, el a subliniat că este nevoie de laboratoare care să testeze calitatea produselor.
“Sunt laboratoare private care pot fi folosite. Universităţile şi-au dezvoltat anumite capabilităţi. La Universitatea Dunărea de Jos din Galaţi, de exemplu, există un laborator realizat pe fonduri europene care poate face astfel de analize. (…) Mă bucură faptul că românii cumpără de pe platformele româneşti în marea lor majoritate, peste 90% din achiziţiile online sunt de pe platforme româneşti, ceea ce este un lucru foarte bun, dar ne-am dori foarte mult ca produsele româneşti să se găsească din ce în ce mai mult în aceste platforme, iar comerţul tradiţional să fie contra-ponderea, echilibrul, care să ducă la o creştere a încrederii consumatorului”, a mai spus Spătaru.
Florin Spătaru a subliniat că Guvernul doreşte o creştere a veniturilor la buget din acest comerţ, un cadru de reglementare şi de taxare corect, în aşa fel încât să existe o piaţă concurenţială, bine reglementată, dar şi o protecţie a consumatorilor.