INTERVIU Cristian Munteanu, Early Game Ventures: Antreprenorii și-au dat seama de nevoia digitalizării și caută activ soluții. Cea mai mare nevoie pe care o au companiile din țara noastră este tehnologia

cristian munteanu, early game ventures

Antreprenorii români și-au dat seama de nevoia digitalizării, o conștientizează și caută activ soluții. Cred că cea mai mare nevoie pe care o au companiile din țara noastră astăzi este tehnologia, a declarat Cristian Munteanu, managing partner la fondul de investiții Early Game Ventures, într-un interviu pentru Economedia.

Vodafone Business a organizat primul bootcamp Deschis la Nou. Deschis la Tehnologie prin care își propune să ducă afacerile antreprenorilor români la nivelul următor, cu ajutorul specialiștilor Vodafone și al antreprenorilor români de succes. Cristian Munteanu, managing partner Early Game Ventures, s-a numărat printre cei 12 mentori care le-au arătat celor 50 de antreprenori selectați în bootcamp cum pot rămâne deschiși la nou. Acesta vorbește într-un interviu pentru Economedia despre rolul digitalizării pentru startup-uri, interesul antreprenorilor privind noile tehnologii, cât și despre reticența lor de a adopta soluții digitale.

Cristian Munteanu observă o accelerare a interesului antreprenorilor spre digitalizare. Investitorul precizează că tehnologizarea se va întâmpla într-un ritm accelerat în anii care vin, iar în următorii cinci ani situația va fi complet diferită față de ce este astăzi în România. Din punctul său de vedere, toate domeniile vor trebui să se adapteze și să adopte cât mai repede soluții tehnologice

Economedia: Care este rolul digitalizării pentru companii și cum ajută tehnologia atragerea de investiții?

Cristian Munteanu: Cred că cea mai mare nevoie a companiilor din România este cea de tehnologie. Stând de vorbă cu antreprenorii am constat faptul că principala lor nevoie este aceea de a avea un ERP sau CRM adaptat nevoilor lor.

Uitându-mă în piață, constat că nu sunt foarte multe soluții care se potrivesc pentru companii mici din România, dar ce mă bucură este să văd interesul antreprenorilor români. Oamenii și-au dat seama de nevoie, o conștientizează și caută activ soluții. Asta e un lucru îmbucurător. Cred că cea mai mare nevoie pe care o au companiile din țara noastră astăzi este tehnologia.

Există acum mai mulți antreprenori care au un interes mai mare spre a se digitaliza, față de anii trecuți? Am constatat că sunt business-uri care nu au nici măcar website-uri.  

Da, cred că pandemia a făcut un declic în mintea antreprenorilor. Și-au dat seama că le lipsește infrastructura digitală și au realizat că nu sunt pregătiți din punct de vedere tehnologic.

În continuare sunt unele companii care nu au site, dar ce mă bucură este faptul că antreprenorii și-au dat seama de alte nevoi, mai profunde și mai sofisticate în ceea ce privește tehnologia.

Totuși, eu văd o accelerare a interesului lor, a vitezei cu care caută soluțiile. Și cred că tehnologizarea se va întâmpla într-un ritm accelerat în anii care vin. Cred că în 5 ani situația va fi complet diferită față de ce este astăzi.

Mai sunt mulți antreprenori reticenți să facă acest pas către digitalizare?

Probabil o generație mai veche să fie ceva mai reticentă, dar și acești antreprenori sunt împinși în față de copiii, de nepoții care vin cu alt suflu, vin cu altă înțelegere, cu o altă deschidere.

Se poate observa o schimbare de ștafetă în multe industrii. Spre exemplu, în agricultură se face trecerea de la o generație poate puțin îmbătrânită de fermieri, spre o generația nouă, care este reprezentată de un alt tip de fermieri.

Cum au arătat finanțările atrase de startup-uri și companii anul trecut și cum estimați că va fi anul acesta?

Anul trecut a fost un an atipic în ce ține de investițiile în tehnologie, în sensul că erau foarte puțini investitori activi. De asemenea, eu am constatat o scădere a numărului de start-up-uri tehnologice care căutau finanțare în piață. Dar anul acesta se lansează atât de multe noi fonduri de investiții, inclusiv noi lansăm un fond de 60 de milioane de euro care va deveni activ într-o săptămână sau două. Anul acesta vor fi foarte mulți bani, iar oferta de startup-uri (numărul de start-up-uri care vor căuta finanțare) va crește fiindcă oamenii vor ști că există capital disponibil. Cred că cel puțin în următorii doi-trei ani va fi un val foarte mare de companii care primesc investiții.

Dacă ne uităm în piață, astăzi sunt undeva în jurul a 150 de milioane de euro disponibili pentru investiții în tehnologie doar de la fondurile active în România.

La această sumă se mai adaugă alte milioane de euro de la fondurile străine, care sunt cu ochii pe România. Există foarte multe resurse disponibile. Trebuie ca numărul de start-up-uri și calitatea lor să fie capabile să atragă tot capitalul care le este pus la dispoziție.

Și sunt capabile?

Eu zic că o să fie. Astăzi nu sunt, dar nu există nicăieri așteptarea ca tot capitalul unor fonduri noi să fie investit într-un an, ci într-un ciclu complet de 10 ani. Eu sunt încrezător și chiar am văzut cum a crescut calitatea fondatorilor de startup-uri cn ultimii cinci ani.

Spuneați că investitorii străini se uită cu interes spre România. Va deveni țara noastră o nouă destinație pentru investiții în startup-ui? 

În următorii ani vom vedea un volum mai mare de capital venind de la fonduri de afară. Investiția în startup-uri românești rămâne cu siguranță, dar să nu uităm că în aceeași măsură fondurile de investiții de la noi se uită la startup-uri de afară. Transferul de capital e în ambele sensuri. Inclusiv noi, Early Game Ventures, ne gândim să investim în startup-uri din Europa Centrală și de Est.

În opinia mea, nu capitalul este problema în momentul de față în România. Nu a existat niciodată o perioadă cu un capital disponibil mai mare decât există acum, aflat la dispoziția start-up-urilor de tehnologie. Este cel mai bun moment pentru a fi un antreprenor și pentru a lansa un startup.

Ce domenii vor fi în atenția investitorilor?

Sunt câteva industrii, evident mai de interes, dar acestea reprezintă o modă care vine și trece, așa cum a fost blockchain, acum este AI. Sunt câteva industrii care sunt la modă, dar investitorul deștept nu se lasă purtat de modă și încearcă să se uite pe un orizont de timp ceva mai îndepărtat.

Cu siguranță vor fi de interes industriile „serioase”, cum ar fi cyber security, cloud infrastructure, enterprise software, developer tools. Nu cred că vor avea succes industriile mai puțin serioase precum travel research, tehnologie pentru fashion consumer.

Cu siguranță vor fi preferate în continuare modelele B2B, nu cele B2C, deși noi avem povești de succes extraordinare B2C în portofoliul nostru, companii care pur și simplu au explodat.

Spuneați că doriți să investiți în startup-uri din Europa Centrală și de Est. În tot aceleași domenii?

Tot în același domenii. Nu schimbăm teza de investiții a fondului. Intenția noastră este să investim aproximativ 70% din fond în România, iar restul de 30% în țări din Europa Centrală și de Est, în companii în care vedem potențial, alături de alte fonduri. Vrem să investim în jur de 20 de milioane în afară țării. Imediat cum vom lansa fondul, vom anunța primele investiții.

Noi nu ne-am oprit nicio secundă din a ne întâlni cu startup-uri, a discuta cu ele. Suntem deja pregătiți. Facem primele investiții imediat după lansarea fondului. În 2-3 săptămâni.

Ce sfaturi ați oferi unui antreprenor care caută finanțare?

Sfatul numărul unu este să aibă curaj să nu gândească mic, fiindcă niciun investitor nu este interesat să investească bani puțini într-o firmă mică. Trebuie să visezi, să ai ambiție și să ai o companie care își propune să cucerească lumea. E nevoie de curaj.

În al 2-lea rând, să nu se îndrăgostească de o idee și să identifice o problemă reală din piață pe care produsul său să o rezolve. Foarte mulți antreprenori pleacă la drum cu o soluție în loc să plece la drum validând că există o problemă reală pe care ei o rezolvă.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *