Marea Britanie a cerut armatei să fie pregătită să intervină în criza carburanților cu care se confruntă britanicii, după un week-end în care oamenii au luat cu asalt benzinăriile.
„Un număr limitat de șoferi de camioane-cisternă militare trebuie să fie pregătiți să intervină dacă este necesar pentru a stabiliza aprovizionarea cu carburanți”, a declarat luni seara ministerul Energiei, într-un comunicat citat de Le Figaro.
Penuria de carburanți s-a agravat luni, în continuare sub efectul „achizițiilor de panică” ale șoferilor îngrijorați. „A trebuit să merg la cinci benzinării diferite” și „rezervorul meu este aproape gol”, spune Lisa Wood, care a așteptat cu răbdare peste o oră la o benzinărie din apropierea celebrului London Bridge, în centrul Londrei. Între timp, se răstește la un alt șofer: ”Treci la coadă, ești aici de doar cinci minute!”. Între claxoane și înjurături, Lisa admite că „nu este foarte britanic să te enervezi”, dar „când ești într-o situație de criză, nu mai ești foarte «British»”.
Într-o altă benzinărie, în estul Londrei, o coadă de 50 de mașini era deja formată luni dimineața, la primele ore, unii dintre șoferi petrecând o parte a nopții aici, pentru a prinde un loc mai în față. Peste tot în țară, afișele „nu mai avem benzină” se multiplică. Circa 30% din benzinăriile gigantului BP sunt închise.
„Prea puțin, prea târziu”
Dacă organizațiile sanitare trag un semnal de alarmă legat de dificultățile personalului medical în a se deplasa la pacienți, unele școli analizează revenirea la modelul de predare online, dacă problemele persistă.
Situația amintește de raționalizările de benzină din perioada crizei energetice din anii 70 sau de blocarea rafinăriilor care a paralizat activitatea timp de mai multe săptămâni la începutul anilor 2000. Criza a început la mijlocul săptămânii trecute, după ce un raport confidențial al BP adresat guvernului a fost publicat de presă. Acest raport vorbea de câteva zeci de benzinării care au fost închise din cauza lipsei de carburanți. Au urmat achiziții de panică care s-au extins rapid la nivelul întregului Regat.
Penuria de benzină și motorină a fost provocată inițial de lipsa de șoferi de cisterne. Problema afectează și supermarketurile, fast-food-urile, pub-urile etc care se confruntă cu întârzieri în aprovizionări. Lipsa șoferilor de camioane durează de mai multe luni, sub un efect combinat al pandemiei și Brexitului. Laburiștii acuză guvernul conservator al lui Boris Johnson că „a adormit la volan” și nu a intervenit mai devreme.
Carantinele succesive au determinat o serie de șoferi de tir să revină în țările de origine iar alte zeci de mii nu au reușit să-și ia permisul din cauza centrelor de examinare închise luni de zile. Iar Brexitul complică procedurile de migrație. Guvernul neagă însă impactul Brexitului în actuala criză, afirmând că și țările europene se confruntă cu o penurie de șoferi. Federația britanică de transport rutier consideră însă că Brexitul este una dintre cauzele principale ale crizei.
În căutare de soluții, Londra a decis sâmbătă să amendeze politica de imigrație post-Brexit și să acorde până la 10.500 vize de muncă pe trei luni pentru a contracara lipsa de șoferi de camioane dar și de personal în sectoare esențiale precum creșterea păsărilor. Federația British Poultry Council a salutat aceste măsuri, dar speră că nu va fi „prea târziu, prea puțin”.