Criza de personal din HoReCA. Director de hoteluri: “O să-mi mut un departament de resurse umane în aeroport”

Hotel, turism Sursa foto: Pexels

Industria hotelieră se confruntă cu probleme legate de personal, în condiţiile în care există o migraţie de personal înspre destinații din afara țării, a afirmat miercuri directorul general Ana Hotels, Simona Constantinescu, citată de Agerpres. Aceasta a admis că salariul este un factor determinant pentru care personalul calificat de cetăţenie română decide să plece din ţară. O soluție pentru hotelierii români va fi recrutarea de personal din Asia.

“Ne confruntăm cu probleme în momentul acesta legate de personal – pentru că aşa cum noi am repornit turismul – au repornit şi hotelurile, restaurantele închise complet în acest an şi trei luni, plus vasele de croazieră, care au reînceput angajarea şi, atunci, avem o migraţie de personal calificat de cetăţenie română care îşi caută de lucru şi pleacă. În schimb, personalul pe care noi deja începusem să îl aducem din Asia vine mai greu şi pentru că acolo este un alt val – şi atunci este o oarecare reticenţă, dar vine. Am vorbit ieri cu nişte parteneri care au venit cu avionul şi mi-au spus că avionul de Dubai era 30% cu contingent de muncitori asiatici. Deci, am zis că fac recrutare în aeroport. O să-mi mut un departament de resurse umane în aeroport”, a menţionat Simona Constantinescu, la evenimentul “Cei mai mari jucători din economie. Timpul acţiunii 2021”.

Aceasta a admis că salariul este un factor determinant pentru care personalul calificat de cetăţenie română decide să plece din ţară.

“Cu siguranţă, salariul este un factor determinant – a crescut flexibilitatea oamenilor. Au început să decidă mai uşor să plece din ţară şi, cu siguranţă, digitalizarea a fost un factor care a ajutat – faptul că pot comunica digital cu membrii familiei, înainte poate nu făceau acest lucru, dar din cauza pandemiei au stat la distanţă. În plus, încep să plece pentru perioade de un an sau doi, să câştige mai bine”, a adăugat directorul general al Ana Hotels.

Potrivit acesteia, vedem şi “un val de reveniri în rândul tinerilor absolvenţi de facultăţi care pe perioada pandemiei au suferit oarecum, pentru că au stat izolaţi în cămine şi au resimţit impactul lipsei de interacţiune, cu colegii”.

“Şi-au dat seama că nu se regăsesc în mediul social de acolo şi au început să revină. Dar, sigur, nu vin neapărat în Horeca, unde salariul este mic faţă de alte industrii. Avem şi noi oameni care au decis să plece în industrii care au funcţionat în această perioadă – retail, farma – foarte mulţi. Este de înţeles: fiecare pune în balanţă beneficiul unei munci prestate versus venit şi siguranţa familiei. În special la familiile uniparentale am văzut această nesiguranţă şi dorinţă de a avea un job sigur, în timp ce în Horeca ba era în şomaj tehnic, ba era în kurzarbeit, ba venea la serviciu, deci această flexibilitate a venit la pachet şi cu nesiguranţă”, a explicat Simona Constantinescu.

Ea a precizat că poziţiile cel mai descoperite acum în hotelurile Ana Hotels sunt cele care implică munca necalificată: ‘housekeeping’ şi ‘back of the house’, respectiv spălatul vaselor, curăţenie, “muncă ce poate fi prestată de muncitori din ţările asiatice care nu vorbesc neapărat nici engleză”.

Operatorii din industria Hoteluri-Restaurante se confruntă cu o criză pe piața forței de muncă: lansează anunţuri şi interviuri pentru locuri de muncă în HoReCa pentru care nu se prezintă niciun candidat, a avertizat și Federaţia Patronatelor din Industria Ospitalităţii (FIO). Aceștia susțin că încrederea în industria HoReCa se află la cel mai scăzut nivel de după 1989, iar lipsa predictibilităţii loveşte din nou antreprenorii şi angajaţii români. Industria ospitalităţii este sectorul care a înregistrat cea mai mare creştere a pierderilor nete în anul 2020, de 220%, arată datele prezentate de reprezentanții sectorului.

Sursa foto: Pexels

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *