Banca de investiții Axia Ventures estimează că prețul de vânzare a Telekom România către Vodafone și Digi se ridică la 30-40 milioane de euro, scrie presa greacă. Amintim că Consiliul Concurenței a dat miercuri undă verde tranzacției.
Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia:
- articolul continuă mai jos -
Potrivit Axia Ventures, aprobarea tranzacției de către autoritățile române este o evoluție favorabilă pentru OTE, proprietarul Telekom România.
Banca de investiții estimează că OTE va încasa venituri de 30-40 milioane de euro din vânzarea Telekom România. Totodată, banca estimează că OTE își va îmbunătăți fluxurile de numerar din activitatea operațională, o estimare de peste 10 milioane de euro în acest an și 20-30 milioane de euro/an ulterior, iar conducerea se va putea concentra integral pe piața din Grecia.
Conform declarațiilor oficiale, vânzarea este așteptată să se finalizeze în luna septembrie, mai fiind necesare doar două etape: finalizarea acordului între OTE, Digi și Vodafone România și semnarea documentelor finale, care vor marca retragerea definitivă a OTE din România.
Finalizarea vânzării va avea și un impact pozitiv pentru acționari – conducerea OTE a anunțat că, dacă vânzarea se încheie în acest an, va fi acordat un dividend suplimentar, fie ca plată extraordinară, fie adăugat la dividendul inițial.
Totuși, performanțele Telekom Romania Mobile în primul trimestru din 2025 au fost din nou dezamăgitoare: venituri totale de 60,9 milioane de euro, în scădere cu 8% față de perioada similară din 2024, iar EBITDA ajustat a fost zero, afectat de scăderea veniturilor și de noua taxă pe venituri intrată în vigoare în T2/2024.
OTE: Sfârșitul unei epoci în piețele din afara Greciei prin vânzarea Telekom Romania
Presa greacă susține că o evoluție cu caracter simbolic și implicații multiple a avut loc recent pentru grupul OTE, întrucât Consiliul Concurenței din România a dat – după o lungă perioadă de așteptare – unda verde pentru finalizarea vânzării Telekom Romania către noii proprietari, Digi și Vodafone România.
Această evoluție nu este doar o altă tranzacție de business, ci are și o încărcătură simbolică importantă, marcând încheierea unui capitol din istoria OTE, care a început la finalul anilor ’90, când gigantul telecom grec încerca să se transforme într-un jucător regional cu prezență în întreaga Peninsulă Balcanică.
Prin retragerea din România – o piață care ani de zile a fost o povară financiară pentru grup – OTE nu doar că scapă de o activitate generatoare de pierderi, dar își finalizează și strategia de dezangajare din toate piețele balcanice.
Decizia autorităților de reglementare a deblocat un acord anunțat cu luni în urmă și care reprezenta ultimul „nod” pentru ieșirea completă a OTE de pe piețele internaționale.
Mai rămân doar două etape până la finalizarea tranzacției, după care OTE se va putea concentra exclusiv pe piața din Grecia, cu obiectivul de a-și consolida poziția de lider în infrastructură, servicii și transformare digitală – urmând viziunea noului CEO, Kostas Nebis, de a face din OTE cel mai mare furnizor de tehnologie din Europa.
Dezangajarea treptată
Activitatea internațională a OTE a început în 1996, cu prima achiziție în Serbia, urmată de extinderea în România, Bulgaria, Albania și chiar Armenia.
Totuși, începând din 2006, a început procesul de retragere strategică, în contextul redefinirii priorităților și planurilor de creștere ale grupului, cu scopul de a crea valoare pentru acționari și de a asigura o dezvoltare sustenabilă.
-
În 2006, OTE a vândut Armentel (Armenia) pentru 342 milioane de euro.
-
În 2011, și-a cedat participația de 20% în Telecom Serbia pentru 400 milioane de euro.
-
În 2009, a ieșit din Macedonia de Nord, vânzând Cosmofone către Telekom Slovenije pentru 190 milioane de euro – influențată și de intrarea Deutsche Telekom în acționariatul OTE.
-
În 2013, a vândut Globul (Bulgaria) către Telenor pentru 717 milioane de euro.
-
În 2019, a ieșit din Albania prin vânzarea Telekom Albania pentru 50 milioane de euro.
România a fost ultima țară cu prezență activă, prin Telekom Romania, iar prin această tranzacție, OTE devine un grup telecom exclusiv elen, concentrat pe piața internă.