Cum arată piața de ciocolată din România, înaintea unui Paște cu prețuri record la boabele de cacao

ciocolata, bomboane de ciocolata Sursa foto: pixabay.com

Se găsește sub formă de tabletă, bomboane sau praline. Fie că e neagră, albă, cu lapte sau nuci și fructe, ciocolata este unul dintre cele mai consumate alimente din lume, în special în perioada Sărbătorilor Pascale. Are o istorie fascinantă, un proces de producție foarte satifăsfăcător și în prezent primește multă atenție din cauza creșterii exponențiale a prețului boabelor de cacao de la începutul anului.

Vom explora succint piața de ciocolată din România, atât oferta, cât și cererea. De asemenea, vom analiza și situația financiară a celui mai mare producător de ciocolată autothton, Kandia Dulce S.A.

Ciocolata este realizată din boabele de cacao produse de arborele de cacao, care crește în climatele tropicale. Aproximativ 70% dintre boabele de cacao la nivel mondial provin din 4 țări din Africa de Vest, și anume Coasta de Fildeș, Ghana, Nigeria și Camerun.

După culegere, boabele de cacao trec prin multiple procese precum: fermentare, uscare, prăjire și măcinare. După aceea, producătorii adaugă lapte, zahăr, nuci, arome și alte ingrediente suplimentare. Într-un final, ciocolata este turnată în forme, răcită, împachetată și vândută magazinelor de retail pentru a fi mai apoi cumpărată de consumatori.

Un scurt videoclip care ilustrează procesul de fabricare al ciocolatei:




Date generale despre piața românească de ciocolată

Per ansamblu, piața românească pentru ciocolată și produse pe bază de ciocolată a crescut constant din 2019 încoace, având o creștere anuală medie de 7,35%. Cu toate acestea, pandemia a afectat producția locală în cea mai mare măsură. Din acest motiv, industria aceasta a scăzut în perioada 2019-2022, dar a inceput să-și revină începând cu 2023.

Important de menționat este faptul că, pe lângă efectele pandemiei de COVID-19, decizia Nestle de a-și închide fabrica din Timișoara a amplificat declinul din producție.

Piața de ciocolată în România

Piața de ciocolată în România
Sursa: Statista

Evoluția industriei producătoare de ciocolată – cu albastru România, cu roșu media europeană

Evoluția industriei producătoare de ciocolată – cu albastru România, cu roșu media europeană

„Deşi contextul economic actual este încă incert pentru industria alimentară, consumul de ciocolată a ajuns la valoarea anterioară pandemiei încă din 2021. Previzionăm o creştere de aproximativ 10% în următorii 3-4 ani”, a spus Alina Duluman, Digital Marketer pentru Puratos România, subsidiara locală a liderului global în furnizarea de ingrediente pentru produse de brutărie, patiserie și fabricarea ciocolatei.

Jucători-Cheie – Oferta

Așa cum este de așteptat, giganții internaționali Nestlé, Ferrero și Mondelez domină comerțul cu ciocolată, alcătuind circa 60% din piața de retail și distribuție de ciocolată din țară.

Companii care fac comerț cu ciocolată în România Sursa datelor Ministerul Finanțelor
Calcule Economedia / Sursa datelor Ministerul Finanțelor
Cota de piață comercianți de ciocolată România
Sursa: Doing Business

Când vine vorba de producție, în schimb, lucrurile stau diferit. Kandia este cel mai mare producător, fiind urmat de Rap Confectionery SRL și de Heidi Chocolat. Important de reținut este faptul că atât Kandia, cât și Heidi sunt deținute de compania austriacă Meinl.

 

Companii care produc ciocolată în România
Calcule Economedia / Sursa datelor Ministerul Finanțelor
Cota de piață producători de ciocolată România
Sursa: Doing Business

Consumatorii – Cererea

În România, consumul mediu de ciocolată pe cap de locuitor a fost de 3,5 kg în anul 2021, mult sub fruntașa la nivel mondial Elveția, cu 9,7 kg, dar mai mult de 3 ori peste media globală de doar 0,9 kg.

Consumul de ciocolată în România
Sursa: Calcule Economedia/date disponibile online

La întrebarea cine cumpără toată această ciocolată, răspunsul simplu este toată lumea. Dar milenialii (cei cu vârste cuprinse între 30 și 45 de ani) și reprezentanții generației X (cei cu vârste cuprinse între 45 și 65 de ani) constituie 71% din cerere. Femeile consumă ceva mai multă ciocolată decât bărbații (53% față de 47%), dar raportul înclină în favoarea femeilor în ce privește ciocolata fină. De asemenea, cei mai mulți consumatori cumpără acest tip de produse din supermarket.

Având în vedere creșterea de 10,8% în cantitatea cerută din intervalul 2021-2022 și creșterea de 11,3% a salariului mediu net la nivel național din aceeași perioadă, se poate determina elasticitatea cererii în funcție de venit la aproximativ 0,95, așadar puțin inelastică. Totuși, pentru perioada următoare (2022-2023), creșterea în cantitatea cerută a fost de doar 4,54%, iar creșterea salariului mediu net național a fost de 15,5%, ceea ce inseamnă o elasticitate a cererii mult mai inelastică, de circa 0,29. Ce este de reținut este că pentru români, produsele pe bază de ciocolată sunt, în general, mai aproape de nevoie decât de dorință.

În ce privește ciocolata premium, cererea este elastică, reflectând componenta luxului. Spre exemplu, în perioada 2022-2023, vânzările Leonidas, cel mai mare vânzător de ciocolată belgiană din țară, au crescut cu 60%, în timp ce salariul mediu net la nivel național a crescut cu 15,5%, de unde se poate obține o elasticitate mare, de aproximativ 3,9.

Lunile martie și februarie sunt cele mai importante în materie de vânzări, reprezentând numeroase ocazii de consum, precum 1 Martie, Ziua Internațională a Femeii (8 martie), Valentine’s Day (14 februarie) sau Dragobetele (24 februarie).

Analiză financiară Kandia Dulce

Având o tradiție de peste 130 de ani pe piața românească, Kandia Dulce este cel mai mare producător de ciocolată din țară. Produsele vândute sub brand-urile emblematice ROM, Măgura, Kandia, Făgăraș, Sugus sau Papi sunt distribuite în România și alte țări europene, putând fi găsite în peste 35.000 de magazine locale.

În perioada 2021-2022, toate brand-urile majore au avut parte de o creștere a vânzărilor de două cifre, așa cum ilustrează graficul de mai jos:

Vânzări branduri Kandia
Sursa: Comunicat de presă Kandia pentru Mediafax

Așa cum se observă în graficele de mai jos, cea mai mare schimbare din ultimii 5 ani a avut loc în perioada 2019-2020, când, deși cifra de afaceri și profitul net s-au prăbușit cu 7,9% și 13,3%, respectiv, compania a înregistrat o creștere de 81% în activele imobilizate și 63% în capitalul propriu.

Aceste numere arată o investiție semnificativă în factorii de producție. Faptul că în același timp rata de îndatorare și raportul datorii-active au scăzut dramatic indică faptul că investiția a fost finanțată în cea mai mare parte din surse proprii, și nu de împrumuturi.

date financiare Kandia
Sursa calculelor: Ministerul Finanțelor

Investiția din 2020 probabil a fost influențată de decizia Nestle de a părăsi piața producătoare de ciocolată din România și, în consecintă, de dorința de a acapara cota de piață rămasă liberă. S-a dovedit a fi o decizie bună, dat fiind faptul că în următorii 2 ani cifra de afaceri a crescut cu 13%, respectiv 22%, iar profitul net cu 20%, respectiv 60%. Totodată, marja de profit, randamentul activelor și randamentul capitalului propriu au crescut semnificativ, lucru care nu poate decât să îi bucure pe investitori.

Totuși, în situația financiară din 2022 se observă o creștere relevantă în datorii care se traduce printr-o creștere a ratei îndatorării și a raportului datorii/active. Unul dintre motive este reprezentat de investițiile făcute cu scopul extinderii suprafețelor de producție (50%) și depozitare (133%) în cele două fabrici ale companiei care se estimează că vor aduce o mărire cu 30% a capacității totale de producție, de la 15.275 de tone pe an la 19.800 de tone pe an.

Indicatori financiari Kandia
Sursa: Ministerul Finanțelor

Merită urmărit cum va evolua în viitor compania și dacă aceste decizii se vor dovedi a fi la fel de reușite precum au fost cele de la începutul pandemiei. Deocamdată Kandia performează foarte bine, dar perspectivele unor viitoare expansiuni sunt limitate din cauza dezvoltării unor complexe rezidențiale în zona fabricilor sale, care aduc cu sine reducerea spațiului disponibil și creșterea prețurilor terenurilor și imobiliarelor din zonă. Compania cochetează de câțiva ani cu ideea construirii de la zero a unei noi fabrici în afara Bucureștiului, dar un asemenea proiect este nu doar complex, cât și costisitor.

Provocări și oportunități

Provocările principale ale industriei de ciocolată din România sunt în mare parte aceleași pe care le încearcă restul lumii. Creșterea exponențială a prețului boabelor de cacao începută în ianuarie 2024 are numeroase cauze. Pe de o parte, schimbările climatice cum ar fi fenomenul El Nino au ca efect secundar boli specifice arborelui de cacao care scad producția. Pe de altă parte, problemele din lanțurile de aprovizionare și lipsa sistemică de investiții în infrastructura țărilor din Africa de Vest pun presiune pe producătorii și retailerii de ciocolată din întreaga lume. Pe deasupra, rata anuală a inflației în România este încă ridicată (6,7% în martie 2024) din cauza măsurilor fiscale adoptate de Guvern la începutul anului.

cotație cacao
Sursa: Trading Economics

Cu toate acestea, tendințele actuale indică faptul că în continuare există oportunități. În ce privește dăruirea de cadouri, românii sunt din ce în ce mai axați pe produsele de calitate superioară, precum ciocolata fină belgiană. De asemenea, există o cerere crescândă pentru ciocolata mai sănătoasă sau vegană, cu puțin zahăr adăugat și fără arome artificiale. Alt trend se referă la comportamentul de cumpărare – Leonidas a înregistrat în 2022 o creștere de 45% pentru comenzile online de pe site-ul lor, www.ciocolatabelgiana.ro.

Concluzie

Deși industria de retail pentru produse din ciocolată este una veche și bine stabilită în România, datele prezentate arată că industria producătoare de ciocolată încă oferă oportunități, atăt pe partea de noi competitori, cât și pe cea de inovare. Aceste oportunități au la bază puterea de cumpărare în creștere a românilor și preferințele în continuă schimbare care vin la pachet cu un nivel de trai mai ridicat. Este de asemenea important să nu negăm impactul evoluției prețului boabelor de cacao, întrucât industria de ciocolată este foarte dependentă de această materie primă.

Sursa foto: pixabay.com

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *