Cum răspunde guvernul la criza de la Damen Mangalia, după ce olandezii au anunțat rezilierea acordului de asociere: Face un grup de lucru. Ministerul Economiei vrea repunerea în lege a excepției de la legea guvernanței corporative/ Damen spune că un comitet “e prea puțin, prea târziu”

Damen Mangalia Sursa foto: Damen

Ministerul Economiei vrea repunerea în lege a excepției de la legea guvernanței corporative, care conferea partenerului olandez Damen controlul managerial şi operaţional, deși deține doar 49% din acțiuni, a transmis ministrul Ștefan Radu Oprea, după o vizită la Mangalia. A fost notificată Comisia Europeană și OCDE. Declarația vine după ce Damen a anunțat la începutul lunii că a emis notificarea de reziliere a Acordului de Asociere încheiat în 2018 cu partenerul român. Motivul: Cadrul legal de funcționare a asocierii dintre Damen Holding BV și statul român privind Șantierul Mangalia a fost anulat. În ciuda declarațiilor de la guvern, compania olandeză transmite azi că așteaptă doar cooperarea părții române pentru o implementare eficientă a procedurii de retragere, cu cât mai puține perturbări posibile pentru toate părțile interesate. Damen va rămâne în România și își va continua activitatea la Galați, subliniază compania.

Context. Damen a anunțat la începutul lunii că a emis notificarea de reziliere a Acordului de Asociere încheiat în 2018 cu partenerul român, anunță azi compania olandeză. Motivul: Cadrul legal de funcționare a asocierii dintre Damen Holding BV și statul român privind Șantierul Mangalia a fost anulat, susțin reprezentanții companiei, care este un actor important în industria construcțiilor navale din România, cu investiții în cele mai mari șantiere navale din țară (Galați și Mangalia). De asemenea, Damen operează cea mai mare companie de proiectare navală din România. Contractele pe rol vor fi duse la capăt, urmând ca de acum strategia de business să fie condusă de Ministerul Economiei, potrivit informațiilor Economedia. Surse din cadrul Damen au declarat pentru G4Media că societatea va rămâne acționar minoritar cu 49%. Reprezentanții Damen spun că, printr-o lege adoptată recent de Parlament, companiile aflate în situația Damen Shipyards Mangalia, cu acționar majoritar de stat, dar cu control operațional privat, nu mai sunt exceptate de la legislația locală a guvernanței corporative a întreprinderilor publice.Damen transmite că, în fața deciziei unilaterale și a faptului de a nu mai avea control operațional în șantierul din Mangalia, Damen se confruntă acum cu o încălcare a contractului.

Ministrul Economiei, în vizită la Mangalia. Guvernul a făcut “grup de lucru”

Analize Economedia

salariu, bani, lei
turcia, ankara, steag, flag, drapel, istanbul, alegeri
bani, lei, bancnote, cash, numerar
bursa, indice bursier, investitii, scadere, grafic
bursa, indice bursier, investitii, scadere, grafic
inflatie bani echilibru balanta
la veterinar
camioane UMB autostrazi
Donald Trump
Colaj bani lei Marcel Ciolacu
Bani, investitie, economii
Marcel Ciolacu, premier
Incredere
constructii, locuințe, bloc, muncitori, șantier
cristian mihai ciolacu, nepotul premierului
Emil Boc, Sorin Grindeanu
Ministerul Energiei Sursa foto Peter Szijjarto
tbb foto event
productie, fabrica
Donald Trump, Trumponomics
euro, moneda, bancnote, bani
bani, finante, lei, financiar, deficit
Mugur Isarescu, guverantorul BNR
Azomures
inflatie bani echilibru balanta
452710313_472208142236025_2821867466000769013_n
Mugur Isărescu, Banca Națională a României, BNR
tineri joburi IUF- The International University Fair
crestere economica, grafic
bani, lei, moneda

Ministrul Economiei, Ștefan Radu Oprea, a anunțat ieri că în cursul zilei de marți a avut o întâlnire cu reprezentanții sindicatelor din Șantierul Naval 2 Mai Mangalia și cu Directoratul Damen Shipyard Mangalia (DSMa).

“Am dorit să transmit lucrătorilor din șantier că Ministerul Economiei acționează cu toată determinarea pentru ca, împreună cu partenerul olandez, să stabilească soluții optime pentru continuarea activității DSMa și respectarea obligațiilor aferente contractelor în derulare”, a spus Oprea.

Damen Shipyard Mangalia este o companie în care statul român, prin intermediul SN 2 Mai SA, societate aflată sub autoritatea Ministerului Economiei, este acționar majoritar cu 51%. O excepție de la legea guvernanței corporative conferea partenerului olandez care deține 49% din acțiuni, conducerea executivă a societăţii, respectiv controlul managerial şi operaţional, prin posibilitatea numirii tuturor membrilor Directoratului, precum și a trei din totalul de șapte membri ai Consiliului de Supraveghere, inclusiv a președintelui acestuia. Sistemul dual de conducere prin departajarea competențelor între Directorat și Consiliul de Supraveghere asigură o decizie echilibrată în interiorul companiei, conform ministrului.

“Modificarea legislației, ca urmare a constrângerilor din PNRR, a făcut ca această excepție să fie un subiect de dispută între parteneri, chiar dacă aplicarea Legii 187/2023 și a HG-ului 639/2023 conduce la o perioadă de tranziție de aproximativ trei ani și jumătate în care managementul societății este asigurat de Damen și acționarul majoritar își exercită în continuare atribuțiile în conformitate cu prevederile contractului de asociere”, spune Oprea.

Acesta susține că guvernul, “cu bună credință”, “a acționat imediat ce a primit notificarea din partea partenerului olandez și a constituit, la solicitarea Prim-ministrului, un grup de lucru având ca obiect oportunitatea exceptării de la aplicarea OUG 109/2011 și identificarea de soluții în acest sens”.

“În acest context, a fost notificată Comisia Europeană și OCDE. Îmi doresc ca într-un timp foarte scurt, răspunsurile primite să ne permită repunerea în lege a excepției, în conformitate cu contractul de asociere, având în vedere potențialul șantierului naval din Mangalia și piețele relevante identificate în domeniul energiilor regenerabile”, a transmis Oprea.

“Forța de muncă înalt calificată este principala resursă a șantierului și de aceea am dorit să fiu alături de lucrători pentru a le mulțumi și a le insufla încrederea că momentul actual va fi repede depășit.
Dotările Șantierului Naval și forța de muncă profesionistă fac din DSMa un competitor puternic pe piața lucrărilor de confecții metalice pentru structuri mari, colaborarea celor doi acționari fiind esențială și în beneficiul ambelor părți”.

Clarificări de la Damen

“Nu există îndoială că Legea 187/2023 este aplicabilă și Damen este lipsit de controlul operațional și managerial, prin încălcarea totală a acordului inițial de către statul român, de unde și dreptul Damen de a înceta contractul de asociere. Acest lucru a fost recunoscut chiar și în documente oficiale ale Ministerului Economiei din România”, a transmis Damen.

Damen a notificat autoritățile că încetarea contractului de asociere este deja în vigoare de la 03.08.2023.

Compania olandeză transmite că așteaptă doar cooperarea părții române pentru o implementare eficientă a procedurii de retragere, cu cât mai puține perturbări posibile pentru toate părțile interesate.

“Soluția nu este să se formeze comitete și comisii. Ceea ce este, în orice caz, prea puțin și prea târziu. Mai mult, Damen Holding nu a fost contactat de nicio autoritate și nu are discuții în prezent cu nicio comisie”, a transmis compania.

Ministrul Economiei, Antreprenoriatului şi Turismului, Ştefan-Radu Oprea, a declarat la Târgu Mureş că nu înţelege decizia Damen Holding BV de a anula asocierea cu statul român privind Şantierul Mangalia, întrucât Damen nu este într-o poziţie în care ar avea vreunul dintre drepturi atinse, iar Guvernul României face demersuri pe lângă Comisia Europeană şi OCDE pentru a putea reintroduce această excepţie în legea care priveşte guvernanţa corporativă.

„Din punctul nostru de vedere, Damen nu este într-o poziţie în care ar avea vreunul dintre drepturi atinse, de orice fel, pentru că există o clauză tranzitorie în lege şi atâta timp cât consiliul de supraveghere şi consiliul de administraţie este la lucru, ei îşi manifestă capacitatea de a fi manageri ai şantierului naval fără nicio problemă. De aceea, personal, nu înţeleg de ce această decizie de astăzi, pentru că le-am comunicat deja că suntem în acest grup de lucru, că am informat şi suntem în contact atât cu Comisia Europeană, cât şi cu OCDE pentru a putea reintroduce această excepţie, pentru că este un caz unic în România în această formulă de a lucra într-un sistem dual. Facem eforturi în continuare, suntem în dialog. Eu cred că lucrurile, atunci când suntem la masa discuţiilor, pot să evolueze bine, atât pentru Damen, cât şi pentru acţionariat, adică pentru cetăţenii României pe care îi reprezentăm prin intermediul Ministerului Economiei, Antreprenoriatului şi Turismului şi, în acelaşi timp, pentru cei care lucrează astăzi la Şantierul Naval”, a declarat Ştefan-Radu Oprea, citat de G4Media.

Ministrul a spus că reprezentanţii statului roman sunt dispuşi să depună toate eforturile în continuare, să stea la masa discuţiilor şi să găsească cea mai bună soluţie.

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia: