Firmele de curierat vor fi obligate să raporteze la ANAF detalii referitoare la persoanele care au plătit ramburs pentru produsele comandate online. Măsura a fost adoptată miercuri de Guvern și vizează o colectare mai bună a taxelor şi impozitelor.
Ea va intra în vigoare în momentul publicării în Monitorul Oficial.
Mai precis, firmele de curierat vor trebui să furnizeze lunar către ANAF informații referitoare la coletele achitate de către destinatar la livrare.
Potrivit actului adoptat, prin această măsură se urmărește ”identificarea beneficiarilor reali care eludează taxele și impozitele datorate, prin încasarea sub formă de rambursuri, prin intermediul furnizorilor de servicii poștale, a veniturilor obținute din tranzacții efectuate în mediul online”.
Ce informații vor fi transmise:
a) numărul de înregistrare și data trimiterii poștale;
b) datele de identificare a expeditorului;
c) numele și prenumele în cazul persoanelor fizice și denumirea în cazul persoanelor juridice destinatare;
d) adresele de expediție respectiv livrare;
e) contravaloarea bunului livrat.
Purtătorul de cuvânt al Guvernului, Dan Cărbunaru, afirmă că prevederea cuprinsă în noul act normativ vizează „o colectare mai bună a taxelor şi impozitelor”. El a mai afirmat că există o diferenţă destul de mare între taxele pe care Guvernul ar urma să le încaseze şi cele încasate.
„Avem în România, după cum aţi văzut, o creştere economică importantă, dar rămâne această provocare a colectării de taxe şi impozite şi aici, din păcate, nu stăm la fel de bine, ca atare eforturile pe care Guvernul trebuie să le facă şi în conformitate cu obligaţiile pe care le are la nivel european şi în conformitate cu potenţialul pe care România îl deţine în acest sens să facă toate demersurile legale astfel încât taxele şi impozitele să fie plătite de toată lumea. Practic, putem să privim acest mod de a gestiona această chestiune într-un mod similar cu ceea ce se întâmplă cu Radarul Mărfurilor. Practic, reglementarea în această zonă nu face decât să ajute statul român să poată colecta taxele şi impozitele de care este nevoie ca bugetul naţional să poată furniza serviciile pe care cetăţenii români le aşteaptă”, a explicat purtătorul de cuvânt al Executivului, Dan Cărbunaru, la finalul şedinţei de Guvern.
Întrebat de ziariști ce trebuie să facă concret o persoană fizică în momentul în care va primi un colet prin curier, Cărbunaru s-a declarat convins că „normele de aplicare vor detalia această procedură”.
El a adăugat că temerile privind protecția datelor personale ale cumpărătorilor sunt nejustificate. Întrebat dacă nu ar fi abuzivă această colectare a datelor din partea firmelor de curierat, Dan Cărbunaru, a spus că proiectul de act normativ adoptat are toate avizele necesare, inclusiv de la Autoritatea pentru protecția Datelor Personale (ANSPDCP).
Perioada de stocare a datelor este de 5 ani, calculată de la data primirii de către organul fiscal central, urmând ca datele să fie șterse automat, după împlinirea acestui termen.
Furnizarea informaţiilor se face prin completarea unei declaraţii pe propria răspundere.