Anul trecut, aviația și-a îmbunătățit și mai mult recordul de siguranță, extinzând o tendință pe termen lung care va continua în pofida eșecurilor de calitate de la Boeing și a problemelor cu mentenanța din Rusia, unde sancțiunile au pus în pericol decenii de progres, scrie Bloomberg.
În 2023, au existat 124 de decese la nivel mondial la bordul avioanelor de pasageri, cel mai mic număr de decese în orice alt an în afară de 2017, pe baza datelor compilate de Jacdec, o firmă germană de consultanță care urmărește siguranța aviației. Pierderile de corpuri de aeronavă, în cazul în care aeronavele sunt avariate iremediabil, s-au ridicat la 45, o îmbunătățire de 12% față de 2022.
O excepție a fost Rusia, unde sancțiunile impuse de SUA și Uniunea Europeană au îngreunat achiziția de piese necesare pentru întreținerea aeronavelor de către companiile aeriene. Numărul incidentelor de siguranță aeriană din această țară a crescut de peste două ori, ajungând la 81 în 2023 față de 2022, potrivit Jacdec.
Într-unul dintre cazuri, un Airbus A320 pilotat de Ural Airlines a fost lăsat la dezmembrare pe un câmp din Siberia, după ce o problemă cu sistemul hidraulic a forțat o aterizare de urgență. Un alt zbor al Air India cu destinația San Francisco a blocat pasagerii în Orientul Îndepărtat al Rusiei timp de două zile, după ce probleme la motoare l-au obligat să se devieze.
Cu toate acestea, chiar și în Rusia, care a suportat sancțiuni în urma invaziei Ucrainei la începutul anului 2022, numărul deceselor a fost mult sub normele din anii anteriori. Restricțiile economice blochează accesul operatorilor ruși la piese de schimb și la actualizări tehnice pentru avioane, inclusiv pentru cele fabricate de Boeing și Airbus.
“Până în prezent, nu vedem că aceste restricții se traduc printr-o creștere a accidentelor mortale în aviația civilă rusă”, a declarat fondatorul și directorul executiv al Jacdec, Jan-Arwed Richter. “Un embargou tehnologic nu duce la accidente majore peste noapte, ci la o degradare lentă a fiabilității operaționale.”
Singurul accident mortal din Rusia înregistrat de Jacdec în 2023 a implicat probabil o explozie la bord, ucigându-l pe mercenarul răzvrătit Evgheni Prigojin la sfârșitul lunii august, alături de alte nouă persoane care călătoreau în avionul privat.
Moscova a depus o plângere privind sancțiunile la Organizația Aviației Civile Internaționale, o agenție a ONU, spunând că acestea pun în pericol siguranța aeriană. Între timp, oficialii ruși din domeniul aviației au apelat la surse “prietenoase” pentru piese de schimb în locuri precum Dubai.
În afara Rusiei, siguranța aeriană rămâne o preocupare urgentă după incidentele din Japonia și SUA din acest an.
Autoritățile de reglementare au intensificat supravegherea fabricilor Boeing ca răspuns la incidentul din timpul zborului Alaska Air 1282, care a suferit o explozie structurală după ce a plecat din Portland, Oregon. Unii clienți ai companiilor aeriene au început să filtreze modelul 737 Max 9 implicat în accidentul din 5 ianuarie atunci când caută zboruri.
În Japonia, oficialii sindicali au solicitat mai mult personal pentru a asista controlorii de trafic aerian în urma coliziunii de pe pista de aterizare din 2 ianuarie de pe aeroportul Haneda din Tokyo.
De-a lungul timpului, standardele de fabricație mai ridicate și lecțiile învățate din accidentele anterioare au ajutat la scăderea numărului de decese în orice accident.
Accidentul mortal de la Tokyo oferă un exemplu de progrese, cum ar fi utilizarea mai mare a materialelor rezistente la foc la interiorul aeronavelor. În pofida deceselor înregistrate în avionul mai mic, toate cele 379 de persoane aflate la bordul aeronavei Airbus A350 cu carcasă din carbon au supraviețuit.
“Avioanele de astăzi au fost construite, testate și certificate pentru a rezista la toate forțele imaginabile pentru a face ca un accident să fie unul la care să poată supraviețui toți cei aflați în interior”, a declarat Richter. “Haneda a demonstrat că acest concept funcționează, în ciuda faptului că avionul a fost cuprins de flăcări”.